Edukacja

04'11

Edukacja

04'11

temat numeru
edukacja

 

Jak podaje Społeczny Monitor Edukacji, w ciągu ostatnich pięciu lat zamknięto w Polsce trzy tysiące szkół. Według statystyk MEN, w tym roku samorządy zgłosiły do likwidacji ponad trzysta kolejnych placówek (z czego ponad połowa to podstawówki). Trudno się spodziewać — sądząc po mało krzepiących prognozach demograficznych — żeby ten trend w najbliższych latach został odwrócony. Dla rodzimych architektów oznacza to, że raczej nie będą mieli szansy w nadchodzącym czasie wykazać się w projektowaniu nowych budynków szkolnych. Teoretycznie duże pole do popisu pozostawia rewitalizacja i modernizacja istniejącej infrastruktury, choć i tu trudno o optymizm, zważywszy na kilka powszechnych polskich braków, i nie tylko o brak pieniędzy tutaj chodzi.

Oczywiście, hasło „architektura edukacyjna” jest dosyć pojemne i już dawno, także w naszym kraju, zaczęło sięgać poza szkolne mury. Przestrzenie edukacyjne są tworzone w ramach różnych struktur i odpowiadają na szereg konkretnych zapotrzebowań. Jednym z nich jest tak zwany „przemysł czasu wolnego” — powstające w jego obszarze spektakularne realizacje, szczodrze dotowane przez samorządy oraz fundusze europejskie, mają za zadanie przyciągać jak największą liczbę odbiorców i tworzyć ważne punkty na mapach naszych miast. W te dążenia wpisują się dwa prezentowane w bieżącym numerze A&B budynki: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie oraz stołeczne Centrum Nauki Kopernik. Krakowski obiekt to dobrze odrobiona architektoniczna lekcja. Warszawska realizacja — niepozbawiona atutów, lecz naznaczona grzechami głównymi współczesnej polskiej architektury: przyciężkawą formą i topornym wykonaniem — pokazuje, jak wiele nam jeszcze zostało do nauczenia.


Marta Karpińska

 


WYDARZENIA

KONKURSY — OKIEM KRYTYKA

  • Tworząc własny kontekst
    Wojciech Leśnikowski

KONKURSY

  • Nagrody dla architektów społecznie zaangażowanych
    Magda Broniatowska
  • Sanatorium z kulturą
    Magda Broniatowska

SPOTKANIA

  • Zmiana wizerunku
    Katarzyna Barańska

MIASTO

  • Miasta kontrastów
    Kaja Pawełek

WYSTAWY

  • Morawski modernista
    Grażyna Krzechowicz
  • Nowoczesność z przeszłości
    Anna Cymer

KONTROWERSJE

  • Szkoły tysiąclecia
    Barbara Bułdys

PATRONATY A&B

  • Teatr pod gwiazdami
    Magda Broniatowska

RECENZJE

  • Projektowanie — ludzka rzecz
    Marta Karpińska



TEMAT NUMERU: EDUKACJA

  • wysokie loty
    Michał Duda
    Muzeum Lotnictwa Polskiego, proj.: Pysall Ruge Architekten oraz Bartłomiej Kisielewski
  • nadwiślańska edukacja
    Kaja Pawełek
    Centrum Nauki Kopernik, proj.: RAr-2 Laboratorium Architektury
  • biblioteka Babel
    Marta Karpińska
    biblioteka Musashino Art University, proj.: Sou Fujimoto Architects
  • przestrzeń nauki
    oprac.: Katarzyna Barańska
    szkoła Panta Rhei, proj.: Snelder Architecten
  • powidoki Sizy
    Michał Haduch, Bartosz Haduch
    biblioteka miejska, proj.: Álvaro Siza Vieira
  • w cieniu barw
    oprac.: Małgorzata Tomczak
    rozbudowa szkoły publicznej Longford, proj.: Jonathan Clark Architects
  • fasolka
    oprac.: Katarzyna Barańska
    przedszkole Tellus, proj.: Tham & Videgård Arkitekter

 

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE