Ogólnopolski
termin składania prac
25.01.2023Jednoetapowy, ograniczony, realizacyjny na opracowanie koncepcji architektonicznej Pawilonu Polski na Wystawie Światowej EXPO w Osace, Japonia 2025
organizator: Polska Agencja Inwestycji i Handlu, Stowarzyszenie Architektów Polskich
Konkurs SARP nr 1031
cel
Celem konkursu jest uzyskanie najlepszej pod względem architektonicznym, przestrzennym i funkcjonalno-użytkowym koncepcji, zgodnej z założeniami, wytyczne i uwarunkowaniami do opracowania koncepcji będącej przedmiotem konkurs wskazanymi w regulaminie jako zakres opracowania konkursowego.
Zadaniem podstawowym konkursu jest wyłonienie, poprzez weryfikację i ocenę prac konkursowych zgodnie z zasadami regulaminu, najlepszej koncepcji konkursowej. Uczestnik konkursu, którego pracę Sąd Konkursowy uzna za najlepszą i otrzyma I Nagrodę zaproszony zostanie do negocjacji umowy na wykonanie przedmiotu zamówienia. Przedmiot zamówienia polegać będzie na opracowaniu dokumentacji projektowej w zakresie niezbędnym do realizacji inwestycji i wynikającym z przedstawionej pracy konkursowej, pozyskanie i opracowanie materiałów przedprojektowych oraz innych niezbędnych opracowań i materiałów niezbędnych do realizacji inwestycji, pełnienie nadzoru autorskiego oraz świadczenia innych usług związanych z przygotowaniem i realizacją inwestycji.
warunki
Konkurs jest jednoetapowy, ograniczony i realizacyjny, prowadzony w formule flamandzkiej. Oznacza to, że nie jest konkursem o charakterze anonimowym, a uczestnicy składać będą prace dopiero po wstępnej kalifikacji.
Konkurs poprzedzony jest fazą kwalifikacji wstępnej kandydatów (Etap I), a następnie fazą warsztatów i wyboru najlepszych prac konkursowych (Etap II). Na podstawie zgłoszeń jury zaprosi od trzech do pięciu pracowni, które będą zobowiązane przesłać swoje portfolio, wstępne szkice i opis ideowy dla przyszłego pawilonu Polski na EXPO.
Każdemu z uczestników konkursu, niezależnie od przyznanych nagród pieniężnych, zostanie wypłacone wynagrodzenie w wysokości 10 000 zł brutto za udział w Etapie II konkursu i złożenie kompletnej pracy konkursowej.
Zadaniem podstawowym jest stworzenie wizji architektoniczno-przestrzennej pawilonu Polski wraz z projektem zagospodarowania terenu przyległego (działki) podczas EXPO 2025 w Osace, odpowiadającej zamierzeniu promocji Polski na możliwie wielu polach jej dorobku kulturowego i gospodarczego oraz wyróżniającej nasz kraj w grupie pawilonów na wystawie EXPO 2025, zgodnie z wytycznymi zamawiającego oraz koncepcją programową.
idea przewodnia
Polska na Wystawie EXPO 2025 w Osace ma zaprezentować się jako kraj:
- o ogromnych pokładach kreatywności oraz zdolności do twórczego czerpania z wyzwań przynoszonych przez społeczeństwo i naturę
- ceniący poczucie specyfiki miejsca życia i szacunek do niego, akceptujący i czerpiący z bogatego dziedzictwa w dążeniu do wspólnej przyszłości,
- wybitnych jednostek, z uwzględnieniem zwłaszcza postaci Fryderyka Chopina, jako nośnika wartości opowiadających o Polsce
- którego głównym zasobem są ludzie — twórczy, otwarci, profesjonalni, świadomi wyzwań życia, odważni w swoich myślach i działaniach, wyprzedzający czasy, w którym przyszło im żyć,
- którego społeczeństwo posiada „kreatywny gen” przekazywany przez pokolenia, pozwalający na aktywne działanie na rzecz lepszej przyszłości, wspierający elastyczność względem nieoczekiwanych globalnych zmian, będący siłą generującą nowe idee rozwiązań technologicznych i społecznych,
- zamieszkiwany przez ludzi otwartych, dobrze wykształconych i kreatywnych,
- szanujący kulturę kraju gospodarza — Japonii i poszukujący połączeń pomiędzy kulturami z wyczuciem wrażliwości Japończyków,
- nowoczesny, młody duchem i pełen pozytywnych odniesień — w przeciwwadze do obecnego postrzegania naszego kraju przez kraj gospodarza przez pryzmat tragicznych doświadczeń wojennych, traumatycznego smutku i niskiej zamożności mieszkańców,
- posiadający innowacyjne rozwiązania, wpisujące się w ideę zrównoważonego rozwoju i odpowiadający na główne założenia tematyczne EXPO 2025 w Osace.
Priorytety i główne akcenty Pawilonu Polski na Wystawie EXPO 2025
Jak czytamy w regulaminie, pawilony krajów na Wystawach Światowych EXPO mają unikalny charakter — prezentują dorobek danego kraju w ramach tematu przewodniego wystawy. Realizując tak nakreślony główny cel, architektura pawilonu ma spełniać wymogi wynikające z dokumentów organizatora EXPO 2025 w Osace oraz:
- prezentować polską kreatywność w zakresie dziedzin projektowych i być przykładem opisanego w Koncepcji Programowej udziału Polski w EXPO 2025 w Osace „genu kreatywnego”,
- bryła architektoniczna i fasada Pawilonu Polski powinny w nowoczesny sposób nawiązywać do kultury, tradycji Polski oraz polskiej interpretacji tematu przewodniego,
- projekt powinien uwzględniać specyfikę wydarzenia oraz prezentować atrakcyjny wizualnie, charakterystyczny obiekt pozwalający na plastyczną adaptację wnętrza do przygotowywanej w ramach osobnego konkursu wystawy stałej i ścieżki zwiedzania,
- Pawilon Polski powinien zostać zaprojektowany i wykonany za pomocą rozwiązań przyjaznych środowisku,
- projekt powinien być oparty o dostępne na japońskim rynku budownictwo modułowe/systemy modułowe, zapewniające sprawną i terminową realizację projektu budowlanego i stanowiące nieodzowny element zrównoważonego rozwoju.
Wytyczne funkcjonalno-przestrzenne:
- przyciągająca wzrok fasada zewnętrzna, wraz z oświetleniem nocnym,
- „witacz” identyfikujący kraj — w dwóch językach japońskim i angielskim,
- przestrzeń ekspozycyjna, w ramach której powinien znaleźć się następujący element obowiązkowy,
- stała ekspozycja — niezmienna podczas całego EXPO 2025, odpowiadająca założeniom tematycznym i narracyjnym ścieżki zwiedzania (która będzie projektowana w ramach osobnego konkursu),
- niewielka sala koncertowa zlokalizowana na końcu ścieżki zwiedzania, z osobnym wejściem, z możliwością wyłączenia ze ścieżki zwiedzania, która pozwala na prezentację treści multimedialnych zarówno podczas działań scenicznych, jak i wtedy, gdy nie są realizowane — niezwiązanych z prezentacjami scenicznymi zawierająca garderoby dla artystów, wejście z zewnątrz do Sali koncertowej nie może być utożsamiane z wejściem głównym do pawilonu i początkiem ścieżki zwiedzania. Powinno zostać zaprojektowane w sposób umożliwiający dwojakie (nie więcej) wykorzystanie — jako zakończenie ścieżki zwiedzania, celem udziału w aktywnościach zaplanowanych wyłącznie w tej przestrzeni,
- część biurowa A obejmująca co najmniej — stanowisko recepcyjne wraz z zapleczem kuchennym, salę spotkań (mała salka konferencyjna dostosowana do organizacji spotkań dla ok. 6-10 osób), pokój wice Komisarza/Dyrektora Pawilonu; pokój Komisarza Generalnego przystosowany do odbywania spotkań dla maks. 6 osób.
- część biurowa B obejmująca co najmniej — przestrzeń biurową z miejscami pracy dla personelu, min. 10 osób, zaplecze magazynowe, zaplecze kuchenne, zaplecze sanitarne z 2 osobnymi toaletami, strefę socjalną dla pracowników pawilonu, obejmującą zaplecze sanitarne z prysznicami, szafkami na ubranie oraz miejscem na odpoczynek,
- zagospodarowanie terenu przyległego do pawilonu, zapewniającego komfort przebywania oraz walory estetyczne (przykładowo zieleń), zabezpieczonego przed nadmiernym nasłonecznieniem, z uwzględnieniem strefy kolejkowania oraz przestrzeni opcjonalnie do wykorzystania do celów informacyjnych lub drobnych prezentacji (dwie-trzy osoby),
- restauracja zlokalizowana w części wewnętrznej, pozwalająca — w miarę możliwości przestrzennych, na obsługę gości na miejscu bądź zorientowana na sprzedaż dań na wynos, z uwzględnieniem możliwej kolejki, a także zaplecza kuchennego, sanitarnego oraz magazynowego; restauracja musi być dostępna niezależnie od ścieżki zwiedzania,
- sklep zlokalizowany w części wewnętrznej pawilonu, na końcu ścieżki zwiedzania, musi być dostępny także niezależnie od ścieżki zwiedzania.
Projekt powinien uwzględniać osobne wejścia dla obsługi i pracowników biurowych (strefa biurowa B i zaplecze socjalne), osobne dla gości strefy biurowej A oraz główne wejście i wyjście dla gości odwiedzających ekspozycję. Powinien być zapewniony niezależny dostęp do Sali koncertowej, restauracji i sklepu. Należy zapewnić łatwe i szybkie przejścia pomiędzy strefami, zwłaszcza strefą biurową A i strefą biurową B. Oddzielenie jednak powinno być na tyle wyraźne, żeby wzajemnie strefy te nie przenikały się wizualnie i dźwiękowo.
Przestrzeń powinna zostać zaplanowana w sposób ergonomiczny, zapobiegający powstawaniu zatorów na ścieżce zwiedzania, umożliwiający prezentację treści w sposób zaskakujący i interesujący dla różnych grup zwiedzających, atrakcyjny wizualnie, pozbawiony barier architektonicznych dla osób z niepełnosprawnościami oraz wózków dziecięcych. Z uwagi na to, że społeczeństwo Japonii posiada duży współczynnik osób po 65. roku życia, Pawilon Polski powinien być łatwy w dostępie także dla tej grupy zwiedzających.
Maksymalny planowany łączny koszt realizacji inwestycji nie powinien przekroczyć progów unijnych — według stanu na 19 października 2022 roku, jest to kwota 5 382 000 EUR tj. 23 969 275 zł.
Dla uczestników zakwalifikowanych do Etapu II Konkursu zorganizowane zostaną warsztaty projektowe w trakcie trwania Etapu II konkursu. Warsztaty będą polegały na prezentacji Sądowi Konkursowemu przygotowanych przez uczestników koncepcji i pomysłów. Po prezentacji Sąd Konkursowy będzie zadawał pytania oraz nastąpi dyskusja merytoryczna odnośnie przedstawianych rozwiązań projektowych.
Finalna praca konkursowa powinna składać się z części graficznej i części opisowej. Szczegóły na temat przygotowania prac znajdują się w regulaminie konkursu.
nagrody
W konkursie zostaną przyznane trzy nagrody.
- I Nagroda — 50 tys. zł brutto,
- II Nagroda — 30 tys. zł brutto,
- III Nagroda — 20 tys. zł brutto.
Autorzy I Nagrody zostaną zaproszeni do negocjacji umowy na wykonanie przedmiotu zamówienia.
Za zakwalifikowanie do Etapu II konkursu każdy uczestnik, który wykonał pracę konkursową, w tym uczestniczył w warsztatach, a następnie skutecznie złożył pracę konkursową, otrzyma wynagrodzenie w wysokości 10 tys. zł brutto.
Prace konkursowe oceniane będą według następujących równoważnych w swojej kategorii kryteriów — kryteria pierwszorzędne:
- atrakcyjność i realność zaproponowanych rozwiązań architektonicznych,
- trafność oraz prawidłowość rozwiązań funkcjonalnych (ze szczególnym uwzględnieniem elastyczności przekształceń powierzchni wystawienniczej) i programowo przestrzennych pawilonu i zagospodarowania działki,
- ekonomika rozwiązań ze szczególnym uwzględnieniem ekonomiki kosztów budowy oraz eksploatacji,
- zasadność przyjętych rozwiązań technicznych z uwzględnieniem rozwiązań energooszczędnych.
Kryteria drugorzędne:
- koszt realizacji inwestycji w kontekście przyjętych rozwiązań w zestawieniu z informacją dotyczącą kosztów realizacji złożoną przez uczestnika konkursu, o której mowa w regulaminie,
- koszt dokumentacji projektowej, o której mowa w regulaminie konkursu.
kalendarium
- składanie pytań – do 10 listopada 2022 roku,
- odpowiedzi na pytania – do 15 listopada 2022 roku,
- rejestracja i zgłoszenie do II Etapu konkursu – do 24 listopada 2022 roku,
- ogłoszenie listy uczestników zakwalifikowanych do II Etapu – do 1 grudnia 2022 roku,
- spotkania warsztatowe z członkami Sądu Konkursowego – terminy ustalane indywidualnie,
- termin składania prac konkursowych – do 25 stycznia 2023 roku,
- ogłoszenie wyników oraz wręczenie nagród – 9 lutego 2023 roku,
- ewentualna wystawa pokonkursowa – od 9 do 16 lutego 2023 roku.
sąd konkursowy
Sąd Konkursowy składa się z siedmiu osób:
- Marek Dunikowski – architekt, przewodniczący Sądu Konkursowego, Sędzia Konkursowy SARP.
- Marcin Pawłowski – architekt, Sędzia Referent, Sędzia Konkursowy SARP,
- Tsutomu Nozaki – architekt, Sędzia Konkursowy SARP,
- Oskar Derych,
- Aleksandra Tomczyk,
- Marta Szczygieł,
- Magdaleny Skarżyńska.
Funkcję Sekretarza Sądu Konkursowego pełni Marek Szeniawski, Sędzia Konkursowy SARP, Oddział Warszawski SARP.
więcej informacji
Więcej szczegółów i materiały do pobrania znajdują się na stronie konkursu.
warunki
regulamin