Ogólnopolski

termin składania prac

25.01.2023

Jednoetapowy, ograniczony, realizacyjny na opracowanie koncepcji architektonicznej Pawilonu Polski na Wystawie Światowej EXPO w Osace, Japonia 2025

organizator: Polska Agencja Inwestycji i Handlu, Stowarzyszenie Architektów Polskich

Polska Agencja Inwestycji i Handlu we współpracy ze Stowarzyszeniem Architektów Polskich ogłosiła prowadzony w formule flamandzkiej, jednoetapowy, realizacyjny, ograniczony konkurs na projekt Pawilonu Polski na Wystawie Światowej EXPO w Osace w Japonii 2025 roku.

Konkurs SARP nr 1031

cel

Celem konkursu jest uzyskanie najlepszej pod względem architektonicznym, przestrzennym i funkcjonalno-użytkowym koncepcji, zgodnej z założeniami, wytyczne i uwarunkowaniami do opracowania koncepcji będącej przedmiotem konkurs wskazanymi w regulaminie jako zakres opracowania konkursowego.

Zadaniem podstawowym konkursu jest wyłonienie, poprzez weryfikację i ocenę prac konkursowych zgodnie z zasadami regulaminu, najlepszej koncepcji konkursowej. Uczestnik konkursu, którego pracę Sąd Konkursowy uzna za najlepszą i otrzyma I Nagrodę zaproszony zostanie do negocjacji umowy na wykonanie przedmiotu zamówienia. Przedmiot zamówienia polegać będzie na opracowaniu dokumentacji projektowej w zakresie niezbędnym do realizacji inwestycji i wynikającym z przedstawionej pracy konkursowej, pozyskanie i opracowanie materiałów przedprojektowych oraz innych niezbędnych opracowań i materiałów niezbędnych do realizacji inwestycji, pełnienie nadzoru autorskiego oraz świadczenia innych usług związanych z przygotowaniem i realizacją inwestycji.

warunki

Konkurs jest jednoetapowy, ograniczony i realizacyjny, prowadzony w formule flamandzkiej. Oznacza to, że nie jest konkursem o charakterze anonimowym, a uczestnicy składać będą prace dopiero po wstępnej kalifikacji.

Konkurs poprzedzony jest fazą kwalifikacji wstępnej kandydatów (Etap I), a następnie fazą warsztatów i wyboru najlepszych prac konkursowych (Etap II). Na podstawie zgłoszeń jury zaprosi od trzech do pięciu pracowni, które będą zobowiązane przesłać swoje portfolio, wstępne szkice i opis ideowy dla przyszłego pawilonu Polski na EXPO.

Każdemu z uczestników konkursu, niezależnie od przyznanych nagród pieniężnych, zostanie wypłacone wynagrodzenie w wysokości 10 000 zł brutto za udział w Etapie II konkursu i złożenie kompletnej pracy konkursowej.

Zadaniem podstawowym jest stworzenie wizji architektoniczno-przestrzennej pawilonu Polski wraz z projektem zagospodarowania terenu przyległego (działki) podczas EXPO 2025 w Osace, odpowiadającej zamierzeniu promocji Polski na możliwie wielu polach jej dorobku kulturowego i gospodarczego oraz wyróżniającej nasz kraj w grupie pawilonów na wystawie EXPO 2025, zgodnie z wytycznymi zamawiającego oraz koncepcją programową.

idea przewodnia

Polska na Wystawie EXPO 2025 w Osace ma zaprezentować się jako kraj:

  • o ogromnych pokładach kreatywności oraz zdolności do twórczego czerpania z wyzwań przynoszonych przez społeczeństwo i naturę
  • ceniący poczucie specyfiki miejsca życia i szacunek do niego, akceptujący i czerpiący z bogatego dziedzictwa w dążeniu do wspólnej przyszłości,
  • wybitnych jednostek, z uwzględnieniem zwłaszcza postaci Fryderyka Chopina, jako nośnika wartości opowiadających o Polsce
  • którego głównym zasobem są ludzie — twórczy, otwarci, profesjonalni, świadomi wyzwań życia, odważni w swoich myślach i działaniach, wyprzedzający czasy, w którym przyszło im żyć,
  • którego społeczeństwo posiada „kreatywny gen” przekazywany przez pokolenia, pozwalający na aktywne działanie na rzecz lepszej przyszłości, wspierający elastyczność względem nieoczekiwanych globalnych zmian, będący siłą generującą nowe idee rozwiązań technologicznych i społecznych,
  • zamieszkiwany przez ludzi otwartych, dobrze wykształconych i kreatywnych,
  • szanujący kulturę kraju gospodarza — Japonii i poszukujący połączeń pomiędzy kulturami z wyczuciem wrażliwości Japończyków,
  • nowoczesny, młody duchem i pełen pozytywnych odniesień — w przeciwwadze do obecnego postrzegania naszego kraju przez kraj gospodarza przez pryzmat tragicznych doświadczeń wojennych, traumatycznego smutku i niskiej zamożności mieszkańców,
  • posiadający innowacyjne rozwiązania, wpisujące się w ideę zrównoważonego rozwoju i odpowiadający na główne założenia tematyczne EXPO 2025 w Osace.

Priorytety i główne akcenty Pawilonu Polski na Wystawie EXPO 2025

Jak czytamy w regulaminie, pawilony krajów na Wystawach Światowych EXPO mają unikalny charakter — prezentują dorobek danego kraju w ramach tematu przewodniego wystawy. Realizując tak nakreślony główny cel, architektura pawilonu ma spełniać wymogi wynikające z dokumentów organizatora EXPO 2025 w Osace oraz:

  • prezentować polską kreatywność w zakresie dziedzin projektowych i być przykładem opisanego w Koncepcji Programowej udziału Polski w EXPO 2025 w Osace „genu kreatywnego”,
  • bryła architektoniczna i fasada Pawilonu Polski powinny w nowoczesny sposób nawiązywać do kultury, tradycji Polski oraz polskiej interpretacji tematu przewodniego,
  • projekt powinien uwzględniać specyfikę wydarzenia oraz prezentować atrakcyjny wizualnie, charakterystyczny obiekt pozwalający na plastyczną adaptację wnętrza do przygotowywanej w ramach osobnego konkursu wystawy stałej i ścieżki zwiedzania,
  • Pawilon Polski powinien zostać zaprojektowany i wykonany za pomocą rozwiązań przyjaznych środowisku,
  • projekt powinien być oparty o dostępne na japońskim rynku budownictwo modułowe/systemy modułowe, zapewniające sprawną i terminową realizację projektu budowlanego i stanowiące nieodzowny element zrównoważonego rozwoju.

Wytyczne funkcjonalno-przestrzenne:

  • przyciągająca wzrok fasada zewnętrzna, wraz z oświetleniem nocnym,
  • „witacz” identyfikujący kraj — w dwóch językach japońskim i angielskim,
  • przestrzeń ekspozycyjna, w ramach której powinien znaleźć się następujący element obowiązkowy,
  • stała ekspozycja — niezmienna podczas całego EXPO 2025, odpowiadająca założeniom tematycznym i narracyjnym ścieżki zwiedzania (która będzie projektowana w ramach osobnego konkursu),
  • niewielka sala koncertowa zlokalizowana na końcu ścieżki zwiedzania, z osobnym wejściem, z możliwością wyłączenia ze ścieżki zwiedzania, która pozwala na prezentację treści multimedialnych zarówno podczas działań scenicznych, jak i wtedy, gdy nie są realizowane — niezwiązanych z prezentacjami scenicznymi zawierająca garderoby dla artystów, wejście z zewnątrz do Sali koncertowej nie może być utożsamiane z wejściem głównym do pawilonu i początkiem ścieżki zwiedzania. Powinno zostać zaprojektowane w sposób umożliwiający dwojakie (nie więcej) wykorzystanie — jako zakończenie ścieżki zwiedzania, celem udziału w aktywnościach zaplanowanych wyłącznie w tej przestrzeni,
  • część biurowa A obejmująca co najmniej — stanowisko recepcyjne wraz z zapleczem kuchennym, salę spotkań (mała salka konferencyjna dostosowana do organizacji spotkań dla ok. 6-10 osób), pokój wice Komisarza/Dyrektora Pawilonu; pokój Komisarza Generalnego przystosowany do odbywania spotkań dla maks. 6 osób.
  • część biurowa B obejmująca co najmniej — przestrzeń biurową z miejscami pracy dla personelu, min. 10 osób, zaplecze magazynowe, zaplecze kuchenne, zaplecze sanitarne z 2 osobnymi toaletami, strefę socjalną dla pracowników pawilonu, obejmującą zaplecze sanitarne z prysznicami, szafkami na ubranie oraz miejscem na odpoczynek,
  • zagospodarowanie terenu przyległego do pawilonu, zapewniającego komfort przebywania oraz walory estetyczne (przykładowo zieleń), zabezpieczonego przed nadmiernym nasłonecznieniem, z uwzględnieniem strefy kolejkowania oraz przestrzeni opcjonalnie do wykorzystania do celów informacyjnych lub drobnych prezentacji (dwie-trzy osoby),
  • restauracja zlokalizowana w części wewnętrznej, pozwalająca — w miarę możliwości przestrzennych, na obsługę gości na miejscu bądź zorientowana na sprzedaż dań na wynos, z uwzględnieniem możliwej kolejki, a także zaplecza kuchennego, sanitarnego oraz magazynowego; restauracja musi być dostępna niezależnie od ścieżki zwiedzania,
  • sklep zlokalizowany w części wewnętrznej pawilonu, na końcu ścieżki zwiedzania, musi być dostępny także niezależnie od ścieżki zwiedzania.

Projekt powinien uwzględniać osobne wejścia dla obsługi i pracowników biurowych (strefa biurowa B i zaplecze socjalne), osobne dla gości strefy biurowej A oraz główne wejście i wyjście dla gości odwiedzających ekspozycję. Powinien być zapewniony niezależny dostęp do Sali koncertowej, restauracji i sklepu. Należy zapewnić łatwe i szybkie przejścia pomiędzy strefami, zwłaszcza strefą biurową A i strefą biurową B. Oddzielenie jednak powinno być na tyle wyraźne, żeby wzajemnie strefy te nie przenikały się wizualnie i dźwiękowo.

Przestrzeń powinna zostać zaplanowana w sposób ergonomiczny, zapobiegający powstawaniu zatorów na ścieżce zwiedzania, umożliwiający prezentację treści w sposób zaskakujący i interesujący dla różnych grup zwiedzających, atrakcyjny wizualnie, pozbawiony barier architektonicznych dla osób z niepełnosprawnościami oraz wózków dziecięcych. Z uwagi na to, że społeczeństwo Japonii posiada duży współczynnik osób po 65. roku życia, Pawilon Polski powinien być łatwy w dostępie także dla tej grupy zwiedzających.

Maksymalny planowany łączny koszt realizacji inwestycji nie powinien przekroczyć progów unijnych — według stanu na 19 października 2022 roku, jest to kwota 5 382 000 EUR tj. 23 969 275 zł.

Dla uczestników zakwalifikowanych do Etapu II Konkursu zorganizowane zostaną warsztaty projektowe w trakcie trwania Etapu II konkursu. Warsztaty będą polegały na prezentacji Sądowi Konkursowemu przygotowanych przez uczestników koncepcji i pomysłów. Po prezentacji Sąd Konkursowy będzie zadawał pytania oraz nastąpi dyskusja merytoryczna odnośnie przedstawianych rozwiązań projektowych.

Finalna praca konkursowa powinna składać się z części graficznejczęści opisowej. Szczegóły na temat przygotowania prac znajdują się w regulaminie konkursu.

nagrody

W konkursie zostaną przyznane trzy nagrody.

  • I Nagroda — 50 tys. zł brutto,
  • II Nagroda — 30 tys. zł brutto,
  • III Nagroda — 20 tys. zł brutto.

Autorzy I Nagrody zostaną zaproszeni do negocjacji umowy na wykonanie przedmiotu zamówienia.

Za zakwalifikowanie do Etapu II konkursu każdy uczestnik, który wykonał pracę konkursową, w tym uczestniczył w warsztatach, a następnie skutecznie złożył pracę konkursową, otrzyma wynagrodzenie w wysokości 10 tys. zł brutto.

Prace konkursowe oceniane będą według następujących równoważnych w swojej kategorii kryteriów — kryteria pierwszorzędne:

  • atrakcyjność i realność zaproponowanych rozwiązań architektonicznych,
  • trafność oraz prawidłowość rozwiązań funkcjonalnych (ze szczególnym uwzględnieniem elastyczności przekształceń powierzchni wystawienniczej) i programowo przestrzennych pawilonu i zagospodarowania działki,
  • ekonomika rozwiązań ze szczególnym uwzględnieniem ekonomiki kosztów budowy oraz eksploatacji,
  • zasadność przyjętych rozwiązań technicznych z uwzględnieniem rozwiązań energooszczędnych.

Kryteria drugorzędne:

  • koszt realizacji inwestycji w kontekście przyjętych rozwiązań w zestawieniu z informacją dotyczącą kosztów realizacji złożoną przez uczestnika konkursu, o której mowa w regulaminie,
  • koszt dokumentacji projektowej, o której mowa w regulaminie konkursu.

kalendarium

  • składanie pytań – do 10 listopada 2022 roku,
  • odpowiedzi na pytania – do 15 listopada 2022 roku,
  • rejestracja i zgłoszenie do II Etapu konkursu – do 24 listopada 2022 roku,
  • ogłoszenie listy uczestników zakwalifikowanych do II Etapu – do 1 grudnia 2022 roku,
  • spotkania warsztatowe z członkami Sądu Konkursowego – terminy ustalane indywidualnie,
  • termin składania prac konkursowych – do 25 stycznia 2023 roku,
  • ogłoszenie wyników oraz wręczenie nagród – 9 lutego 2023 roku,
  • ewentualna wystawa pokonkursowa – od 9 do 16 lutego 2023 roku.

sąd konkursowy

Sąd Konkursowy składa się z siedmiu osób:

  • Marek Dunikowski – architekt, przewodniczący Sądu Konkursowego, Sędzia Konkursowy SARP.
  • Marcin Pawłowski – architekt, Sędzia Referent, Sędzia Konkursowy SARP,
  • Tsutomu Nozaki – architekt, Sędzia Konkursowy SARP,
  • Oskar Derych,
  • Aleksandra Tomczyk,
  • Marta Szczygieł,
  • Magdaleny Skarżyńska.

Funkcję Sekretarza Sądu Konkursowego pełni Marek Szeniawski, Sędzia Konkursowy SARP, Oddział Warszawski SARP.

więcej informacji

Więcej szczegółów i materiały do pobrania znajdują się na stronie konkursu.

    warunki

    https://1031.konkurs.sarp.pl/

    regulamin

    https://1031.konkurs.sarp.pl/regulamin_konkursu/

    Stojące i wiszące kotły kondensacyjne dużej mocy
    SPACE Designer
    INSPIRACJE