okno zamknie się za 5

computer zapisz w ulubionych

Krakowskie Centrum Muzyki – konkurs, reaktywacja!

18 sierpnia '20

12 sierpnia br. Agencja Rozwoju Miasta Kraków we współpracy z SARP Oddział Kraków ogłosiła międzynarodowy, dwuetapowy, realizacyjny konkurs architektoniczno-urbanistyczny, którego celem jest uzyskanie najlepszego rozwiązania dla budynku Krakowskiego Centrum Muzyki przy ul. Piastowskiej w Krakowie. Jest to już drugi konkurs na projekt KCM — pierwszy odbył się w 2018 roku, jednak do realizacji zwycięskiego projektu nie doszło, teraz Kraków powraca z nową lokalizacją i założeniami konkursowymi.

Kraków powrócił do pomysłu sprzed lat i chce na terenie Cichego Kącika zbudować nowoczesną i spełniającą współczesne standardy salę koncertową. Idea budowy Krakowskiego Centrum Muzyki zakłada powstanie kompleksu, w którym zostaną wykorzystane najlepsze światowe rozwiązania urbanistyczne, architektoniczne, akustyczne i funkcjonalne.

© Miasto Kraków

Sala koncertowa ma być rzeczywistym i symbolicznym sercem muzycznego Krakowa, miejscem działalności artystycznej i programowej najważniejszych krakowskich zespołów muzycznych, ale także centrum edukacji muzycznej i artystycznej oraz międzynarodowej współpracy. Miastu zależy, by obiekt pozostawał w harmonii z otaczającą go zielenią — Błonia, kopiec Kościuszki, park Jordana, osie widokowe na Stare Miasto i Wawel.

Krakowskie Centrum Muzyki po raz drugi

Jest to już drugi konkurs na projekt Centrum Muzyki, pierwszy, jednoetapowy odbył się w 2018 roku, jednak nie doszło do realizacji zwycięskiego projektu autorstwa konsorcjum SBS Engineering Group3TI Progetti Italia, który miał powstać na Grzegórzkach. Kraków wycofał się z realizacji obiektu, który miał budować wraz z Urzędem Marszałkowskim. Władze miasta uznały, że nie mogą partycypować w finansowaniu tej inwestycji ze względu na nieprawidłowości związane z konkursem na zaprojektowanie i nadzór autorski.
Więcej o kontrowersjach związanych z konkursem poczytacie we wrześniowym numerze A&B.

założenia konkursowe

Krakowskie Centrum Muzyki ma stać się głównym obiektem koncertowym miasta, domem chórów, orkiestr, festiwali i sceną otwartą dla sztuki i edukacji artystycznej. Jednocześnie ma być miejscem społecznie dostępnym, aktywnym i otwartym. Obiekt ma być odzwierciedleniem idei zrównoważonego rozwoju, dlatego organizatorzy zalecają, aby poziom estetyki w całym budynku był podobnie wysoki — przestrzenie dla artystów oraz obsługi powinny być równie atrakcyjne i funkcjonalne jak przestrzenie dla publiczności. Miejsce powinno być jasne, wykorzystywać światło dzienne, ma być funkcjonalne i eleganckie, uwzględniające ekologiczne materiały wysokiej jakości. Sala koncertowa powinna pomieścić około tysięczną widownię oraz 120 osób na scenie i 80 na balkonie chóru.

sąd konkursowy

Oceny zgłoszonych projektów dokona sąd konkursowy w składzie:

  • Krzysztof Kiendra — Miejska Komisja Urbanistyczno-Architektoniczna, sędzia przewodniczący,
  • Jacek Lenart — SARP Oddział Szczecin, zastępca sędziego przewodniczącego,
  • Marcin Brataniec — SARP Oddział Kraków, sędzia referent,
  • Jerzy Muzyk — II Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa ds. Zrównoważonego Rozwoju,
  • Andrzej Bulanda — SARP Oddział Warszawa,
  • Tomasz Bobrowski — główny architekt miasta Krakowa,
  • Borysław Czarakcziew — Miejska Komisja Urbanistyczno-Architektoniczna,
  • Przemo Łukasik — przedstawiciel zamawiającego,
  • Jan Tomasz Adamus — dyrektor Capella Cracoviensis,
  • Piotr Chuchacz — Małopolska Okręgowa Izba Architektów RP.
  • Marcin Charciarek — SARP Oddział Kraków, zastępca sędziów konkursowych,
  • Witold Gilewicz — przedstawiciel zamawiającego, zastępca sędziów konkursowych,
  • Marek Szeniawski — SARP Oddział Warszawa, sekretarz organizacyjny konkursu,
  • Benita Strzałka — SARP Oddział Kraków, sekretarz pomocniczy konkursu.

kalendarium konkursu

Planowana inwestycja, o priorytetowym znaczeniu dla rozwoju funkcji metropolitalnych Krakowa, ma być miejscem o wybitnych walorach akustycznych, stanowić wizytówkę muzycznego Krakowa, a także współczesną ikonę architektury, wkomponowaną harmonijnie w kontekst otoczenia. Przewidziane są trzy nagrody, a pula wynosi 200 tys. zł. Laureat pierwszego miejsca otrzyma 100 tys. zł oraz zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki na wykonanie na podstawie pracy konkursowej kompleksowej dokumentacji projektowej.

  • wnioski o dopuszczenie do udziału w konkursie: do 4 września br.
  • dopuszczenie do konkursu: do 11 września br.
  • składanie opracowań studialnych w I etapie konkursu: do 16 października br.
  • rozstrzygnięcie I etapu konkursu: do 30 października br.
  • składanie prac konkursowych w II etapie konkursu: do 11 grudnia br.
  • ogłoszenie wyników i otwarcie wystawy pokonkursowej: do 18 grudnia br.

Więcej informacji, szczegółowy regulamin, materiały oraz adres pod który należy składać wnioski, dostępne są na stronie konkursu.

oprac.: Dobrawa Bies

Głos został już oddany