Praca zgłoszona na konkurs
„Najlepszy Dyplom Wnętrza”
Przedmiotem opracowania pracy dyplomowej jest autorski projekt wnętrza kawiarni, którego forma estetyczna inspirowana jest koncepcją panoptyzmu (zgodnie z myślą Michela Foucaulta) i odnosi się do idei transparentności architektury oraz obserwacji jednostek. Do wyboru tematu zachęciły mnie aktualne trendy globalne, takie jak sztuczna inteligencja, dynamiczny rozwój technologiczny, ale także temat prawa do prywatności. Przejawiają się one w wykorzystaniu monitoringu, wyposażonego w algorytmy rozpoznawania twarzy, czy zbieraniu informacji o użytkowniku przez urządzenia elektroniczne.
rysunki techniczne
© Paulina Czarnocka
Wykorzystanie koncepcji panoptyzmu w projektowaniu wnętrz pozwala na twórcze eksperymentowanie formą, materiałami oraz układem funkcjonalnym, prowadząc do powstania przestrzeni, która nie tylko jest estetyczna i ergonomiczna, ale także prowokuje do otwarcia ważnej dyskusji na temat równowagi między bezpieczeństwem a ochroną prywatności i wolnością jednostki. Nawiązując do pierwotnej teorii panoptyzmu i jej architektonicznej formy, projekt powinien odwoływać się do estetyki penitencjarnej. Jednak projektując profil stylistyczny wnętrza, postanowiłam bazować na istniejącej tkance „Cedetu”. Wykorzystałam szkło, beton, metal – ponieważ to elementy łączące i zacierające granice między wnętrzem i zewnętrzem ikonicznego budynku. W efekcie połączyłam estetykę penitencjarną z kultowym, warszawskim modernizmem według Zbigniewa Ihnatowicza oraz Jerzego Romańskiego.
wizualizacja
© Paulina Czarnocka
Każdy element wnętrza lokalu ma prowokować i skłaniać do refleksji. Mikrocement pokrywający podłogę lokalu, tynk dekoracyjny na przemian z lustrzanymi taflami na ścianach, łazienka kryjąca się za lustrem weneckim – są rozpoznawalnymi cechami tego wnętrza, które mają swoje zastosowanie. Stoliki i blaty barowe, o obłych kształtach, wykończonych srebrnym rantem i masywną walcowatą nogą, celowo unieruchomione, wydają się „wyrastać” z podłogi, tak aby pogłębić u klientów uczucie braku kontroli. Ze stołami zestawione są czarne, obite materiałem krzesła producenta Bonaldo – model Venere, a blaty uzupełnione o stołki Plopp, Inox Zięta.
wizualizacja
© Paulina Czarnocka
W centralnej części lokalu znajduje się bar o kształcie prostokąta z zaokrąglonymi rogami. Pomysł na jego lokalizację oraz formę został zaczerpnięty z pierwotnej teorii panoptycznej, gdzie w centrum więzienia znajduje się wieża strażnicza. Celem uzyskania efektu wizualnego symbolizującego wieżę, powyżej blatu roboczego baru jego kształt został powtórzony w stalowej konstrukcji, zwieńczonej szklaną formą. Wokół konstrukcji znajduje się plastycznie wykończone wgłębienie w suficie, uzupełnione o oświetlenie LED, które podkreśla kluczowe dla wnętrza elementy.
wizualizacja
© Paulina Czarnocka
Pusta ściana znajdująca się za barem została wykorzystana jako „ekran” do wyświetlania projekcji wizerunku konsumentów. Wyświetlany obraz pobierany jest z mikro kamerki umieszczonej w stalowym słupku, znajdującym się w centrum baru, następnie – na żywo – przesyłany do projektora ukrytego w stalowej konstrukcji baru. Obraz jest czarno-biały i lekko „rozmazany”, dzięki efektom „Motion blur” i „echo”. Do projekcji multimedialnej można wykorzystać oprogramowanie open-source z biblioteką openCV – interaktywny system rozpoznaje postać ludzką i przetwarza obraz widoczny na ścianie. Wyświetlanie wizerunku klientów podchodzących do kasy, toaleta z efektem lustra weneckiego, tafle lustrzane czy brak możliwości ingerencji we wnętrze może u nich wywoływać skrajne emocje i zainteresowanie – w idealnym wypadku pożądane pytanie: „dlaczego?”.
wizualizacja
© Paulina Czarnocka
Temat mojej pracy magisterskiej i jej eksperymentalny charakter udowadnia, że architekt wnętrz ma do dyspozycji wiele rozwiązań projektowych, dzięki którym jest w stanie wpływać na emocje i zachowania odbiorców, i może je wykorzystać w odpowiedzi na rosnące problemy społeczne – np. aspekt prywatności w przestrzeniach publicznych – zmuszając użytkowników do zastanowienia się nad granicami władzy, kontroli społecznej oraz wolności jednostki.
Paulina Czarnocka
Ilustracje: © Autorka