Pracownia architektoniczna Gierbienis + Poklewski zdobyła wyróżnienie w międzynarodowym konkursie organizowanym przez YAC — Young Architects Competitions, dotyczącym projektu kaplicy dla małej wspólnoty religijnej w Rukomo, w Rwandzie.
Architekci opisują swój projekt hasłem „pomiędzy”, wskazując nie tylko na zależności formalne, ale także ideowe podejście do relacji między człowiekiem, naturą i Bogiem, które ma wywołać budynek. Sakralny charakter funkcji obiektu i malownicza lokalizacja pozwoliły na stworzenie koncepcji, która pozostając bliska warunkom regulaminu jednocześnie wpasowała się w ideologię projektową pracowni, odnosząc się zarówno do potrzeb człowieka, jak i poszanowania środowiska.
Autorzy w procesie projektowym korzystali z zasad metodologii projektowania biofilicznego. Projektowanie to oznacza poszukiwanie połączenia pomiędzy ludźmi a naturą. Architektura w takim ujęciu powinna być odbierana nie tylko w stopniu fizycznym, ale i emocjonalnym.
projekt kaplicy w Rwandzie
© Gierbienis + Poklewski
Iglasty las wzgórz Rukomo stał się inspiracją do stworzenia unikalnego założenia placów, które zostały wpisane w naturalny, zielony krajobraz. Zamknięte w okręgach amfiteatr, ogród upraw i kaplica z zakrystią, tworzą kompozycję form zawieszonych pomiędzy światami przyrody a człowieka.
Budowla o centralnym układzie na planie koła jest znakiem równowagi. Rozmiary obiektu również pozostają symboliczne. Rzut kaplicy wykonany jest w oparciu o dwunastrometrowy promień nawiązujący do liczby apostołów. Dach podpiera dwanaście słupów, a czterometrowa wysokość obiektu odnosi się do ewangelistów.
Centrum założenia stanowi ołtarz oświetlony słupem światła, docierającym z jedynego otworu w suficie. Dach w formie stalowego talerza działa niczym lustro odbijając i dematerializując otoczenie. Przeszklone ściany umożliwiają ciągły i bezpośredni kontakt z krajobrazem. We wnętrzu pojawia się dodatkowa przestrzenna forma okręgów, która nawiązuje do symboliki dekoracyjnej sztuki Rwandy, ale również kojarzy się z symbolem spirali — odniesieniem do form świata natury i sacrum.
O konkursie pisaliśmy również tutaj.