Gdy myślimy „przedszkole”, często przed oczami staje nam pomieszczenie wyłożone wykładziną imitującą miasto pełne ulic, budynków i samochodów, kolorowe meble, kolorowe ściany i kolorowe zabawki. Dzieci zdają się odnajdować w tym kalejdoskopie barw, ale czy mają wybór?
Duet projektowy BO/SKO — Daria Bolewicka i Daria Skoczylas postanowiły zmienić te „tęczowe” tendencje. W swojej koncepcji zaproponowały stonowaną przestrzeń, w której dominują szarości i pastele. Barwy są wyważone, nie przytłaczają — wystrój wnętrz stał się tłem do nauki i zabaw, a nie jednym z jego głównych bohaterów, nadmiernie absorbujących uwagę użytkowników.
„bo/skie” wnętrze
Przedszkole „Smart Kids” powstawało we współpracy z biurem projektowym Jezierski Architekci, które pomogło rozplanować wszystkie potrzebne pomieszczenia. Na przestrzeni niemal 170 metrów kwadratowych znajdują się dwie sale zabaw, toaleta dla dzieci, zaplecze kuchenne, socjalne oraz gabinet dyrektora. W hallu została wydzielona szatnia, a także miejsce spotkań dzieci i ich rodziców. Dużym wyzwaniem były betonowe słupy — projektantki chciały zachować ich strukturę i równocześnie zapewnić użytkownikom pełnię bezpieczeństwa. Stąd pomysł, by owinąć je grubym naturalnym sznurem — w końcu przedszkole mieści się nad morzem!
Przedszkole „Smart Kids” w Gdańsku
fot. Hanna Połczyńska | kroniki studio
Architektki, zanim przystąpiły do projektowania, zapoznały się z ofertą edukacyjną placówki. Przestrzeń musiała zostać rozplanowana tak, by było miejsce na zajęcia z elementami jogi, dżudo, czy na warsztaty artystyczne (w tym zajęcia z architektury!). Przedszkole ma być miejscem przyjaznym dla dzieci, dlatego na ścianach powstały grafiki przedstawiające zwierzątka, góry i drzewa. Ich autorką jest artystka Magdalena Czechowska.
z myślą o najmłodszych
Meble znajdujące się w przedszkolu muszą być w pełni dostosowane do potrzeb ich użytkowników. Projektantki chciały jednak zachować minimalistyczny charakter przestrzeni, stąd wybrały proste formy w jasnych kolorach, nawiązujące do skandynawskich szkół. Jednym z celów duetu było zapewnienie dzieciom zróżnicowanych form zabawy — w salach nie brak skrytek, domków i zakątków.
Łazienka została pomyślana tak, by korzystanie z niej nie sprawiało nikomu najmniejszego problemu. Szafki pod umywalki zostały umieszczone na odpowiedniej wysokości, dzieci mają też łatwy dostęp do wieszaków i kabin — wszystkie zostały wyróżnione odmiennym kolorem.