Kilka dni temu poznaliśmy laureata konkursu Stypendium PRAKTYKA edycja 2021/2022. Musimy jednak uzbroić się w cierpliwość — nagrodzony projekt zobaczymy dopiero jesienią — zgodnie z regulaminem konkursu do września zwycięzca będzie miał czas na rozwinięcie swojej koncepcji. Tym, co jednak możemy zdradzić już teraz jest to, że po długich obradach jury przyznało stypendium Cezaremu Adamowiczowi, autorowi projektu „STOCZNIA SYSTEM”.
trochę praktyki...
W tej edycji organizowany przez Fundację im. Stefana Kuryłowicza konkurs Stypendium PRAKTYKA podzielony był na trzy etapy — w pierwszym z nich zgłoszenia oceniane były na podstawie nadesłanych portfolio. W ten sposób jury wybrało osiemnastu uczestników, którzy wzięli udział w dwudniowych „Warsztatach z Mentorem” w Gdańsku. W kolejnym etapie, spośród opracowanych na warsztatach propozycji, wyłoniono pięciu finalistów: Maję Karoń i Dominika Sędzickiego, Marka Grąbczewskiego i Kamila Kajdasa, Marię Jankowską, Pawła Bussolda oraz wspomnianego już Cezarego Adamowicza.
prace finałowe Stypendium PRAKTYKA 2021/2022
po lewej: proj.: Maja Karoń, Dominik Sędzicki; po prawej: proj.: Marek Grąbczewski, Kamil Kajdas
Zadaniem, przed którym stanęli uczestnicy i uczestniczki II etapu było znalezienie pomysłu na poprawę jakości wskazanej przestrzeni — zespołu hali i pochylni w byłej Stoczni Gdańskiej. Współorganizatorami „Warsztatów z Mentorem” byli Architekt Miasta Gdańska, Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej i właściciel terenu opracowania, spółka Synergia 99.
prace finałowe Stypendium PRAKTYKA 2021/2022
po lewej: proj.: Maria Jankowska; po prawej: proj.: Paweł Bussold
Jury w składzie: Aleksandra Wasilkowska, Dorota Szlachcic, Jakub Wacławek, Maciej Frąckowiak, Konrad Grabowiecki, Agnieszka Olędzka, prof. Piotr Lorens, Iza Burda, Marcin Goncikowski, prof. Ewa Kuryłowicz, prof. Lucyna Nyka i Tomasz Sowiński najwyżej oceniło właśnie pracę Cezarego Adamowicza.
Projekt „STOCZNIA SYSTEM” autorstwa Cezarego Adamowicza jest niezwykle ciekawą i spójną kontynuacją idei tradycji przemysłowego dziedzictwa Stoczni Gdańskiej — czytamy w uzasadnieniu jury. — Autor wnikliwie analizuje proces produkcji statków i przemysłowy charakter konstrukcji i architektury Stoczni. Swój projekt, w formie katalogu systemowych rozwiązań, opiera nie tylko o charakterystyczne cechy systemu produkcji, jak modularność, elastyczność i powtarzalność, ale wprowadza dodatkowe prospołeczne elementy struktury, takie jak mikroprzedsiębiorczość, w której to zbiorowość ma wpływ na kształtowanie przestrzeni wokół siebie. Element mikroprzedsiębiorczości przywodzi na myśl emancypacyjne idee Solidarności, która uwolniła oddolną energię społeczną opartą o współpracę i kooperację.
Jurorzy docenili także odwołanie się autora do intrygującego, industrialnego krajobrazu Stoczni pełnego maszyn, żurawi i konstrukcji rusztowań oraz wielowątkowy i ciekawy głos laureata w zgłoszonej pracy.
...i trochę teorii
Równolegle z konkursem Stypendium PRAKTYKA odbywał się konkurs TEORIA, w którym jury w składzie: Ewa P. Porębska, Agnieszka Jacobson-Cielecka, Grzegorz Piątek, Jacek Purchla, Bogna Świątkowska, Piotr Sarzyński i Marta A. Urbańska przyznało nagrodę Annie Jarudze-Rozdolskiej za pracę „Mimesis”, która już wkrótce doczeka się swojej dwujęzycznej publikacji.
Praca „Mimesis” podejmuje temat świata wirtualnego i jego konsekwencji dla architektury, bardzo aktualny, zwłaszcza po dwóch latach pandemii wymuszającej transfer życia z przestrzeni realnej w cyfrową. [...] Temat był, jest i będzie eksploatowany, ale z racji tak skali zjawiska, jak i jego stałego przepływu i rozwoju, każda refleksja jest cenna, jako zapis stanu spraw. Ta jest tym bardziej istotna, że elegancko i klarownie ujęta — w sensie stylu i ilustracji, autorskich surrealistycznych grafik — uzasadnia swój wybór jury.