Jak wybrać krzesło biurowe - praktyczny poradnik

Praca zdalna czy biurowa zazwyczaj wiąże się, ze spędzaniem dużej ilości czasu w pozycji siedzącej. Jest to postawa, która zwiększa obciążenie struktur kręgosłupa. Dlatego, aby uniknąć rozwoju lub pogłębiania problemów z plecami, ważne jest, aby mieć ergonomiczne krzesło biurowe, które wspiera dolną część pleców i ułatwia nam zachowanie odpowiedniej postawy.

Lepiej zapobiegać niż leczyć
— zła postawa może odbić się na naszym zdrowiu bardzo szybko

Lepiej zapobiegać niż leczyć — zła postawa może odbić się na naszym zdrowiu bardzo szybko

© Karolina Grabowska

Jaki rodzaj ergonomicznego krzesła biurowego jest najlepszy?

Dostępnych jest wiele rodzajów ergonomicznych krzeseł biurowych. Żaden rodzaj krzesła biurowego nie jest koniecznie najlepszy, ale jest kilka czynników, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze ergonomicznego krzesła biurowego. Te rzeczy pozwolą indywidualnemu użytkownikowi sprawić, by krzesło spełniało jego specyficzne potrzeby. Jakie cechy powinien posiadać dobry ergonomiczny fotel biurowy?

Wysokość siedzenia

Wysokość siedziska krzesła biurowego powinna być łatwo regulowana. Najłatwiej to zrobić za pomocą pneumatycznej dźwigni regulacyjnej. Dla większości osób powinna działać wysokość siedzenia, która waha się od około 40 do 54 centymetry nad podłogą. Pozwala to użytkownikowi położyć stopy płasko na podłodze, z udami ustawionymi poziomo, a ramionami nawet na wysokości biurka.

Szerokość i głębokość siedziska

Siedzisko powinno mieć wystarczającą szerokość i głębokość, aby wygodnie wspierać każdego użytkownik. Aby uniknąć zmęczenia i bólu nóg, zwykle standardem jest szerokość 40-50 cm. Głębokość (od przodu do tyłu siedziska) musi być wystarczająca, aby użytkownik mógł usiąść z opartymi plecami, pozostawiając około 2 do 4 cm między tyłem kolan a siedziskiem krzesła. Dobra głębokość siedziska pozwala na wsparcie od 2/3 do 3/4 długości ud. Pochylenie siedziska do przodu lub do tyłu  także powinno być regulowane.

Ergonomiczne oparcie powinno
być dostosowane do naszej krzywizny kręgosłupa

Ergonomiczne oparcie powinno być dostosowane do naszej krzywizny kręgosłupa

© Joyce McCown

Oparcie

Wysokość

 Idealna wysokość ergonomicznego oparcia kończy się tuż powyżej wysokości ramion. Niektóre krzesła mają oparcia z regulacją wysokości, ale niestety  większość dostępnych na rynku nie posiada takiego udogodnienia. Lepszym wyjściem jest zakupienie przewymiarowanego oparcia niż takiego, które będzie niższe niż odpowiednie.

Regulacja kąta

Jeśli oparcie jest oddzielone od siedziska, powinno mieć możliwość regulacji kąta odchylenia do 135 stopni (chociaż większość ludzi woli 110 stopni). Oparcie powinno być w stanie podtrzymać naturalną krzywiznę kręgosłupa, ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowego podparcia odcinka lędźwiowego.

Profilowane oparcia

Bardzo ważne jest podparcie dolnej części pleców. Kręgosłup lędźwiowy ma krzywiznę do wewnątrz, a siedzenie przez długi czas bez wsparcia dla tej krzywizny prowadzi do garbienia się (co spłaszcza naturalną krzywiznę) i obciąża struktury w dolnej części kręgosłupa. Krzesło ergonomiczne powinno mieć regulację w odcinku lędźwiowym (zarówno na wysokość, jak i głębokość), aby każdy użytkownik mógł uzyskać odpowiednie dopasowanie i wesprzeć wewnętrzną krzywiznę dolnej części pleców. Oczywiście każdy ma inny kształt, pleców. Jeśli krzesło ma regulowane podparcie lędźwi, powinno ono lekko oddalone od oparcia krzesła. Najlepszy kąt odchylenia to 3,1 i 3,6 stopnia. Idealne oparcie z zakrzywieniem, będzie takie, które wypełnia lukę pomiędzy krzywizną kręgosłupa a powierzchnią oparcia.

Inne metody podparcia odcinka lędźwiowego

Jeśli nie mamy fotela z prawidłowym podparciem lędźwi, istnieją sposoby, które pomagają utrzymać prawidłową krzywiznę lędźwiową. Prawdopodobnie najprostszym z nich, to użycie małego zwiniętego ręcznika. Jest to również dobry sposób na określenie, jak duże zakrzywienie jest dla nas odpowiednie przed zakupem krzesła. Wielkość ręcznika można zwiększać lub zmniejszać, aby uzyskać różne odchylenia, aż znajdziemy to odpowiednie dla nas. Ta metoda jest tania i łatwa, ale nie jest to długoterminowe rozwiązanie. Bardziej formalne produkty to:
Rolka lędźwiowa — wałek z pianki, który znajduje się w dolnej części pleców
Rolka D — podpórka z pianki w kształcie litery „D”, która nie odchyla płaszczyzny pleców tak
daleko do przodu.
Poduszka lędźwiowa — utrzymuje krzywiznę i jest dostępna w wielu grubościach.

Ważniejsze dla naszych pleców
jest jak siedzimy od tego jak długo siedzimy

Ważniejsze dla naszych pleców jest jak siedzimy od tego jak długo siedzimy

© Max Vakhtbovych

Materiał siedziska

Materiał na siedzisku i oparciu krzesła biurowego powinien mieć wystarczającą wyściółkę, aby wygodnie było na nim siedzieć przez dłuższy czas. Dobrym rozwiązaniem będzie również zastosowanie tkaniny oddychającej.

Podłokietniki

Podłokietniki krzeseł biurowych powinny być regulowane. Powinny one umożliwiać użytkownikowi wygodny odpoczynek i rozluźnienie ramion. Łokcie i przedramiona powinny lekko opierać się, a przedramię nie powinno znajdować się na podłokietniku podczas pisania.

Obracanie

Każde ergonomiczne krzesło powinno się łatwo obracać, aby użytkownik mógł sięgnąć do różnych obszarów swojego biurka bez wysiłku.

 

Opracowanie: Dominika Tyrlik

 

Pompy ciepła Buderus
DOMiTRENDY [DYWILAN]