II Prize — Wiktoria Białoskórska, Adrianna Sladek, Nina Stanco, Marta Zwarycz

II Nagroda
3,5 tys. zł

autorki
Wiktoria Białoskórska, Adrianna Sładek, Nina Stańco, Marta Zwarycz

projekt
The Art of Future

uczelnia
Wydział Architektury Wnętrz Politechniki Śląskiej

opis autorski

Sztuka towarzyszyła człowiekowi od zawsze, albo człowiek sztuce — kierując się cytatem „Gdzie jest człowiek — tam jest i sztuka” — napisanym w 1890 r. przez Stanisława Witkiewicza, można stwierdzić, że sztuka jest wszechobecnie przypisana człowiekowi i w nierozerwalny sposób z nim powiązana. Projekt wnętrza ma na celu stworzenie wielofunkcyjnej przestrzeni kreatywnej, która nada nowy wymiar obrazu komunikacji artysta-dzieło-odbiorca, a nawet przekształci się w proces artysta — odbiorca — dzieło. Przestrzeńta stanie się miejscem popularyzacji sztuki współczesnej z jednoczesnym zachowaniem pamięci historii sztuki i jej konwersji. O ile sztuka jest wieczna, o tyle formy, jakie przybiera, podlegają zmianie w zależności od czasu i miejsca. Głównym zadaniem merytorycznym jest prezentacja młodych artystów ich procesu twórczego, tendencji, indywidualnej postawy oraz kreowania dzieł w formule site-specific, czyli w danym miejscu i czasie. Całość projektu wnętrza budynku również opiera się na tym terminie poprzez adaptację starego Hotelu Cracovia na miejsce pojmujące szerokie spektrum współczesnych działań artystycznych. Ma wskazywać najnowsze zjawiska i złożoność nurtów. Szeroko pojęty cel edukacji artystycznej, każdej pojawiającej siędziedziny, ma stwarzać sprzyjające warunki uczestnictwa w kulturze, w procesie jej tworzenia i aktywnym działaniu. Opierać się na doświadczaniu zjawiska synestezji, czyli poznania przez pomieszanie i pobudzenie zmysłów. Sztuka współczesna nie jest domenąjedynie zmysłu wzroku, a przeżycia wielozmysłowego. Sam dotyk jest elementem ułatwiającym poznanie i przeżycie. Ważne jest stworzenie odpowiednich warunków interakcji – postawienie dotychczasowego odbiorcy w pozycji osoby współkonstruującej. Projekt w całości ma spełniać wieloaspektowość funkcji i materii działań.

Koncepcja projektu

Koncepcja projektu wnętrza zakłada połączenie historii obiektu z jego nową, współczesnąodsłoną, poprzez materiały — mozaika, wykładzina marmurowa, beton, aluminium, elewacjęi formę. Współczesne boxy zostaną zbudowane z mlecznego szkła. Sześciany są o odpowiednim kolorze wnętrza inspirowane pojawiającymi się w całym hotelu kwadratowymi i prostokątnymi elementami na przykład mozaika lub elewacja. Połączenie materiałów dwóch epok oraz prostopadłościany/sześcienne formy idealnie ze sobą współgrają tworząc unikalne wnętrza. Zastosowana nowa kolorystyka przełamuje eleganckie materiały starego wnętrza. Będzie to pierwsza taka wystawa w Polsce, opierająca się na założeniach, że przestrzeńpełni między innymi funkcję integracyjną, rozwojową, relaksacyjną oraz intelektualną. W jednej przestrzeni może pracować Artysta, spotkać się ze zwiedzającymi lub wystawiaćswoje dzieła. Odbiorca ma przestrzeń do zwiedzania, wzięcia udziału w warsztatach, integracji z artystą lub innymi zwiedzającymi. Może również brać czynny udział w procesie tworzenia najważniejszej instalacji nazwanej „Serce” i tym samym stać się „twórcą”. Serce jest zmienne, jego wygląd zależy od ilości stworzonych obrazów. Im więcej zapełnionych kwadratów tym bardziej ekrany się do siebie zbliżają tworząc ściany kostki. Poprzez ten proces i przetwarzanie obrazów przez sztuczną inteligencję powstaje jedna wielka, spójna grafika. Projekt ma również na celu zachęcenie młodych ludzi do prezentacji swoich prac oraz samej pracy nad nimi. Ma to na celu wskazać odbiorcy, że proces powstawania wymaga czasu, poświęceń, wzlotów i upadków oraz ciągłej nauki.

Głos został już oddany

INSPIRATIONS