shopping-cart 0,00 zł

swobodnie na temat

Architektura i Biznes - 2/2012

02'12

Architektura i Biznes - 2/2012

02'12

temat numeru
komercja

 

Na stronie internetowej Silesia City Center w zakładce: komunikaty prasowe znajdziemy informację o obronie doktoratu w tejże galerii handlowej. To jest fakt. Do galerii przenosimy swoje życie — osobiste, rodzinne, towarzyskie, zawodowe, a nawet, jak się okazuje naukowe. Wszelkie. Wniosek? Ciągnie nas do centrum. Ale zaraz, jakiego centrum? Polis czy handlowego? Kogo można zapytać, gdzie jest centrum w mieście. Prezydent, burmistrz odpowiedzą: o, tam, na tym placu, gdzie jest fontanna, pomnik. Właściwie dobra odpowiedź. Tylko dlaczego ludzie swój wolny czas spędzają głównie w centrach handlowych, a nie na ulicach, placach, rynkach?

W Szczecinie, Katowicach, Poznaniu, Gdańsku, Warszawie i innych większych i mniejszych polskich miastach życie nie toczy się w przestrzeni publicznej. Polskie miasta o przestrzenie publiczne nie dbają. Z badań przeprowadzonych przez socjologów Uniwersytetu Śląskiego wynika, że respondenci bezpieczniej niż w centrum miasta czują się w galerii handlowej. Niebezpieczny wniosek. Można by więc powiedzieć, że życie nam się niebezpiecznie komercjalizuje. Ale przecież spacerujemy bez płaszczy i czapek po uliczkach takiego centrum, muzyczka płynie z głośników, spotykamy znajomych, gdzieniegdzie palmy, włoska albo japońska — jak kto woli — kuchnia, wystawy, kafejki, koncerty, kino itd. itp. Więc w czym problem?

Dlaczego nie budować więcej galerii handlowych w centrum miasta, skoro mieszkańcom się to podoba? Galeria przechodziłaby w inną, potem pasaż handlowy, kolejna galeria itd. Mielibyśmy przynajmniej częściowo zadaszone miasto, suche, z ochroną na każdym kroku, więc bezpieczne. Nie ma się co czepiać władz miasta, że wyprzedają przestrzenie publiczne. Ostatnio w Krakowie władze zastanawiają się nad sprzedażą placów miejskich, m.in. pl. Nowego na Kazimierzu. Bo nierentowny. Pewnie — sprzedać! I wybudować tam kolejną galerię handlową. Albo biurowiec.

Cóż, sarkazm może nie jest najlepszą metodą dialogu w debacie publicznej. Ale przynajmniej unaocznia problem. Komercja to temat, którym zajmujemy się w niniejszym wydaniu A&B. I trudno jest to słowo odczarować z pejoratywnych konotacji na gruncie polskiego miasta. Przedstawiamy także przykłady ciekawych sklepów, również galerii oraz rozmowę z Helle Juul, którą szczególnie polecamy.


Małgorzata Tomczak

 


WYDARZENIA

KONKURSY — OKIEM KRYTYKA

  • Problem z WUWA
    Filip Springer

WYSTAWY

  • Festiwal partycypacji dla użytkowników miasta
    Katarzyna Juchniewicz
  • Postępowa OMA
    Barbara Stec
  • Ekologia i funkcjonalizm
    Grażyna Krzechowicz

MIASTO

  • Plac jak ze snu
    Agata Ruchlewicz-Dzianach
  • Na ratunek miastu
    Joanna Jabłońska

AKADEMIA A&B

  • Materiateka
    oprac.: Beata Seweryn

PATRONATY A&B

  • Utopia w kadrze
    Dominika Ropek

KSIĄŻKI

  • Historia znikania na ziemiach zachodnich
    Wojciech Wilczyk
  • Nowa geografia
    Katarzyna Barańska
  • Architektura pamięci
    Anna Cymer
  • Pochwała warszawskiego modernizmu
    Janusz A. Włodarczyk

 

TEMAT NUMERU: KOMERCJA

PUBLICYSTYKA

  • miasto na wyprzedaży
    Małgorzata Tomczak
    komercja w polskich miastach

PREZENTACJE

  • no, ładne cacko, fiu fiu…
    Małgorzata Tomczak
    sklep Fiu Fiu, proj.: Marcin Kwietowicz, Mateusz Adamczyk (BudCud)
  • w pustyni i w puszczy
    oprac.: Małgorzata Tomczak
    obiekty usługowe w Parku Narodowym w Mali, proj.: Kéré Architecture
  • kalejdoskop
    Małgorzata Tomczak
    pop-up shop ZUO Corp., proj.: Super Super + Inside/Outside
  • muzeum w supermarkecie
    oprac.: Marta Karpińska
    the Galleria, proj.: UNStudio
  • jaskinia ze styropianu
    oprac.: Marta Karpińska
    pop-up shop Richard Chai, proj.: Snarkitecture
  • moc wężownicy
    oprac.: Katarzyna Barańska
    salon Firma Casa, proj.: SuperLimão Studio + Studio Campana
  • upiór w operze
    oprac.: Marta Karpińska
    restauracja Phantom, proj.: Odile Decq Benoit Cornette Architectes Urbanistes
  • szczyt luksusu
    oprac.: Katarzyna Barańska
    centrum handlu i rozrywki Vershina, proj.: designed by Erick van Egeraat
  • wesele w lesie
    oprac.: Marta Karpińska
    Nanushka Beta Store, proj.: Dániel Baló z zespołem

ROZMOWY A&B

  • krajobraz wiedzy
    Marta Boguta
    rozmowa z Helle Juul z pracowni Juul | Frost Arkitekter
p o d g l ą d    n u m e r u :