shopping-cart 0,00 zł

swobodnie na temat

Architektura i Biznes - 3/2010

03'10

Architektura i Biznes - 3/2010

03'10

architektki

Wydawać by się mogło, że nikt o zdrowych zmysłach nie wierzy już dziś w mity o płciowo zdeterminowanych predyspozycjach do wykonywania określonej pracy. Lecz choć w języku polskim istnieje termin definiujący kobietę praktykującą w zawodzie architekta, to słowo architektka wciąż wzbudza w niektórych kręgach niezdrowe emocje i kontrowersje.

Można ten fakt tłumaczyć w ten sposób, że podział na pierwiastek męski (kreatywny) i żeński (pasywny) — od wieków pokutujący w naszej kulturze — oraz stereotypowe postrzeganie kobiet zdołały wytworzyć wartościujący język, który deprecjonuje żeńskie końcówki. Stąd częste prośby robiących karierę pań o określanie ich męskoosobową formą rzeczownika, bo, jak napisała kiedyś Agnieszka Graff, „kobiecość jest źle widziana w świecie prestiżu i pieniędzy”. Należy jednak pamiętać, że kultura jest pewnym konstruktem, który ulega przemianom i w pewnym stopniu od nas również zależy, jakie znaczenie dane słowo będzie ze sobą niosło.

Temat architektek zrodził się z obserwacji, że chociaż wiele kobiet pracuje w branży, to prawie w ogóle nie są one widoczne. W tak zwanym szerokim odbiorze społecznym architekt=mężczyzna. A przecież w Polsce dziewczyny stanowią ponad połowę studentów architektury. W niniejszym numerze A&B między innymi zastanawiamy się, co się z nimi dzieje, gdy kończą politechniczną edukację. W przytaczanych badaniach z Wielkiej Brytanii, gdzie występuje podobny problem, odchodzące z zawodu architektki skarżą się na zjawisko „szklanego sufitu”, seksizm i paternalizm środowiska. Zlecająca badanie RIBA jako antidotum proponuje większą reprezentację kobiet‑architektów w gremiach uczelnianych czy konkursowych, co ma również spowodować ich częstszą obecność w mediach, pomóc walczyć z uprzedzeniami i ośmielić zawodowo młode adeptki projektowania i wznoszenia budowli. Marcowe A&B można więc potraktować jako „akcję afirmacyjną”, budowanie pozytywnej tożsamości — zaznaczanie kobiecych punktów odniesienia na mapie współczesnej architektury.


Katarzyna Barańska

 

 

 

 

 

 

 



WYDARZENIA

  • Finał konkursu o Nagrodę im. Macieja Nowickiego (Małgorzata Tomczak) 14
  • Prezentacja nagrodzonych w konkursie o Nagrodę im. M. Nowickiego prac 16
  • Laboratorium A&B (Małgorzata Tomczak) 18
  • Galeria Jednego Projektu (Michał Duda) 22
  • Gdańsk w przebudowie (Agnieszka Szeffel) 24
  • Dobre listy (Magda Broniatowska, dr Małgorzata Włodarczyk) 24
  • Graficzny Białystok (Tomasz M. Kukawski) 25
  • Patronaty medialne A&B 25
  • Żagiel w białym mieście (Paweł Kolbusz) 26
  • Spacer brzegiem rzeki (Aleksandra Jach) 27
  • Hiszpańska korupcja urbanistyczna (Joanna Oleksak) 28
  • Okno na Mediolan (oprac.: Marta Karpińska) 32
  • Szklany dom (oprac.: Marta Karpińska) 34
  • Udręka i ekstaza (Marta Karpińska) 36 



TEMAT NUMERU: ARCHITEKTKI        

  • przestrzenne puzzle 40
    Aureliusz Kowalczyk
    Okurayama Apartment, proj.: Kazuyo Sejima & Associates
  • wolność eksperymentu 50
    Anna Popiel-Moszyńska
    rozbudowa i aranżacja wnętrz Muzeum Sztuki Nowoczesnej Metropolii Lille, proj.: Manuelle Gautrand

    PUBLICYSTYKA
  • absolwentka 56
    Karina Koziej
    młode polskie architektki
  • Witruwiusz była kobietą 66
    Marcin Mateusz Kołakowski
    inne spojrzenie

    ROZMOWY A&B
  • przez rysunek do serca 70
    Marcin Kołtuński
    rozmowa z Pniną Avidar