Domy jednorodzinne

7-8'23

na okładce:

Dom w Wietnamie,
proj.: ngo+pasierbinski
fot.: Duc Ngo

Domy jednorodzinne

na okładce:
7-8'23

na okładce:

Dom w Wietnamie,
proj.: ngo+pasierbinski
fot.: Duc Ngo

Małgorzata TOMCZAK

Domy jednorodzinne

Zacznę od fundamentalnego pytania, które często ostatnio wybrzmiewa: czy zajmowanie się architekturą domów jednorodzinnych w obliczu toczącej się dyskusji o rozlewaniu się miast, kosztach suburbanizacji — bo przecież domy jednorodzinne nie powstają w centrach miast — gwałtownych zmianach klimatycznych, złym planowaniu przestrzennym ma jeszcze sens? Czy koszty, które ponosimy wszyscy, marząc i często realizując te marzenia o własnym domu z ogródkiem, będącym synonimem bezpieczeństwa i spokoju, nie są zbyt wysokie w kontekście wyzwań, z jakimi musimy się mierzyć? Odpowiedzi na te pytania nie są oczywiste.

Obserwujemy, jak silnym zmianom ulegają wszystkie dyskursy, również te związane z architekturą. Lubimy idee reuse, dogęszczanie centrów miast, zrównoważone projektowanie. I bardzo dobrze, bo znajdziemy tam odpowiedzi na nurtujące nas pytania o przyszłość. Czy jednak pytanie o to, czy powinniśmy projektować i realizować domy jednorodzinne jest dobrze postawione? Z pewnością nie.

Zmieniły się priorytety podczas tych inwestycji, zastanawiamy się nad tym, jakich używamy technologii i jaki jest ich ślad węglowy, czy nie ingerujemy za bardzo w naturę, budując dom pod lasem i doprowadzając do niego infrastrukturę. Nie zrezygnujemy jednak kolektywnie i solidarnie z marzenia o własnym domu, nie zamkniemy w 100 procentach miast dla aut — tego rodzaju skrajności nie są potrzebne. Potrzebne jest takie zaprojektowanie naszego jutra, żeby mając wiedzę i świadomość zagrożeń oraz zmiany paradygmatów projektowania — o czym nieustannie piszemy i dyskutujemy na łamach A&B — tworzyć przestrzenie, w których bez obaw będziemy mogli i chcieli żyć.

 

Spis treści

wydarzenia

Przewodnik po świecie w dobie zmian klimatu [18]

18. Biennale Architektury w Wenecji
Anna KRENZ


Future Perfect [26]

17. edycja Łódź Design Festival 18–28.05.2023
Anna WALEWSKA


Warszawa 3R [32]

Wystawa „Zgruzowstanie Warszawy 1945–1949”
Kacper KĘPIŃSKI


Projektując pokój [38]

Wystawa „Designing Peace” w Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum
Ania DIDUCH


Lille – wielkie francuskie zaskoczenie [44]

Z cyklu Wielomiasta
Mateusz ZMYŚLONY


Niskoemisyjne osiedle mieszkaniowe dla rodzin pracowników rolnych [56]

Konkurs „Najlepszy Dyplom ARCHITEKTURA”
Dominika BEDNAREK


Projekt wnętrza studia ceramiki SCLAY [58]

Konkurs „Najlepszy Dyplom WNĘTRZA”
Cecylia MOSAK


newsboard [60-71]

książki, wystawy, konkursy, patronaty, wspomnienia, aktualności


Nowe spojrzenie na Loosa i Corbu [60]

Beatriz Colomina „Prywatne i publiczne. Architektura nowoczesna jako medium masowe”
Błażej CIARKOWSKI


Czuła teoretyczka [62]

Catherine Ingraham „Architecture’s Theory”
Ania DIDUCH


  • 18. Biennale Architektury w Wenecji
  • 17. edycja Łódź Design Festival 18–28.05.2023
  • Wystawa „Zgruzowstanie Warszawy 1945–1949”
  • Wystawa „Designing Peace” w Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum
  • Mateusz Zmyślony - z cyklu WIELOMIASTA: Lille
  • Recenzje książek Beatriz Colomina i Catherine Ingraham
 
 

dodatek e-wydania

Droga. Projekt muzeum na terenie niemieckiego nazistowskiego obozu zagłady i obozu pracy w Treblince [e02]

Konkurs „Najlepszy Dyplom ARCHITEKTURA”
Jakub DUNAL


Rola terenów zielonych w mieście. Ośrodek edukacji ekologicznej jako kierunek do przywracania dawnej świetności w Parku Śląskim [e06]

Konkurs „Najlepszy Dyplom ARCHITEKTURA”
Nina KEMPA


Artystyczny apartament na wynajem krótkotrwały [e10]

Konkurs „Najlepszy Dyplom WNĘTRZA”
Magdalena TOMASZEWSKA


Postpandemiczna przestrzeń coworkingowa. Projekt wnętrza użyteczności publicznej do pracy zdalnej przy Bramie Portowej 1 w Szczecinie [e14]

Konkurs „Najlepszy Dyplom WNĘTRZA”
Wiktoria URBAŃSKA


  • Droga. Projekt muzeum na terenie niemieckiego nazistowskiego obozu zagłady i obozu pracy w Treblince – Jakub DUNAL
  • Rola terenów zielonych w mieście. Ośrodek edukacji ekologicznej jako kierunek do przywracania dawnej świetności w Parku Åšląskim - Nina KEMPA
  • Artystyczny apartament na wynajem krótkotrwały - Magdalena TOMASZEWSKA
  • Postpandemiczna przestrzeń coworkingowa. Projekt wnętrza użyteczności publicznej do pracy zdalnej przy Bramie Portowej 1 w Szczecinie - Wiktoria URBAŃSKA
 
 

temat numeru

moodboard [78]

#domy jednorodzinne


Jak budować? [128]

Katarzyna MIKULSKA


Domy z fabryki. Czy budownictwo modułowe jest przyszłością architektury? [140]

Z Jackiem Grzybowskim (Unihouse) oraz Piotrem Kęskiem i Andrzejem Kukułką (Qmodular)
rozmawia Błażej CIARKOWSKI


Logika zysków publicznych i prywatnych [146]

Z Januszem Sepiołem
rozmawia Ania DIDUCH


Chaos urbanistyczny jako problem przestrzenny [150]

Z Łukaszem Drozdą, Piotrem Mazikiem oraz Markiem Kaszyńskim
rozmawia Marta KULAWIK


Meteoryt wylądował! [162]

felieton
Jakub SZCZĘSNY


Samorząd i samogwałt [164]

felieton
Jakub GŁAZ


  • #domy jednorodzinne
  • Jak budować? Katarzyna MIKULSKA
  • Domy z fabryki. Czy budownictwo modułowe jest przyszłością architektury?
  • Logika zysków publicznych i prywatnych
  • Chaos urbanistyczny jako problem przestrzenny
  • Felieton: Jakub SZCZĘSNY - Meteoryt wylądował!
  • Felieton: Jakub GŁAZ - Samorząd i samogwałt
 
 

Podgląd numeru

 

Światło Cię Uniesie – okna, które zmieniają dom — Fakro INNOVIEW
Światło Cię Uniesie – okna, które zmieniają dom — Fakro INNOVIEW
Dachówki ceramiczne Röben – zawsze na czasie
AQUA – Stelaże podtynkowe i przyciski spłukujące
INSPIRACJE