shopping-cart 0,00 zł

swobodnie na temat

Architektura i Biznes - 10/2008

10'08

Architektura i Biznes - 10/2008

10'08

architektura i motoryzacja

Projektowanie salonów samochodowych opiera się na niemal takiej samej strategii, jak projektowanie muzeów. Najważniejszą przestrzenią jest miejsce ekspozycji samochodów — luksusowych przedmiotów umieszczanych w swoistych świątyniach konsumpcji. Kinga Baumann omawiając salon BMW Welt w Monachium autorstwa Coop Himmelb(l)au pisze, że „chwila, w której klient odbiera BMW musi być tak szczególna, jak narodziny dziecka”. To dowodzi, jak wielką rolę odgrywa celebracja przedmiotu, który zostaje wyniesiony do rangi dzieła sztuki i jako dzieło sztuki jest eksponowany. Często, jak chociażby w salonie Citroëna na paryskich Champs-Elysées, przygotowywany jest specjalny program edukacyjno-artystyczno-wystawowy, który sugeruje, że sklep nie jest zwykłym sklepem, gdzie można nabyć konkretną rzecz, tylko swego rodzaju przestrzenią wystawową, galerią służącą wyniesieniu przedmiotu do rangi, wspomnianego już, dzieła sztuki. Wokół marek samochodów, poszczególnych modeli, jak chociażby legendarnej „pięćsetki”, kreowane są swoiste ceremonie kultu. Narracja odbywa się za pomocą kolorów, często obecnych luster, charakterystycznych detali. W ten sposób buduje się wizerunek marki, ale przede wszystkim kreuje doznania estetyczne. Stąd też salony samochodowe umieszczane są w najbardziej luksusowych miejscach miast, podnosząc w ten sposób prestiż marki. Za sprawą elegancji budowana jest tożsamość miejsca. Nowoczesność, innowacyjność, najnowsze techniki motoryzacyjne wyznaczają projektantom architektoniczne ramy. To architektura oparta na emocji tak silnej, jak chęć posiadania pięknego, luksusowego samochodu.

Małgorzata Tomczak


WYDARZENIA

  • W labiryncie Franza Kafki (Justyna Jabłońska) 20
  • Buenos Aires – morze zmatowiałej bieli (Agnieszka Szeffel) 21
  • Kongres UIA w Turynie (Ewa Kuryłowicz) 22
  • Oswajanie designu (Agnieszka Szeffel) 23
  • Przybliżanie architektury (Michał Ogłaza) 24
  • „Godziny rektorskie” w Lublinie (Paulina Filas) 25
  • Budując dźwiękiem (Anna Porębska) 26
  • Studenckie mosty (Marcin Rożek) 26
  • Made in China (Anna Popiel-Moszyńska) 27
  • Rejestrując proces twórczy (Aureliusz Kowalczyk) 28
  • Na zewnątrz (Magdalena Sądel) 28
  • Nowy sygnał La Défense (Anna Popiel-Moszyńska) 29
  • Zapis wrażeń (Marta Boguta) 30
  • Wrocławskie ikony (Magdalena Sądel) 31
  • Dom dla rodziny 32
  • Informacje o konkursach, zaprosili nas… 33
  • OSSA 2008 – zaproszenie 33
  • Bez kompleksów (Marta A. Urbańska) 34
  • Cudne miasto – biuro projektowe BudCud (Paweł Kraus) 36


TEMAT NUMERU: ARCHITEKTURA I MOTORYZACJA

  • w chmurach 40
    Kinga Baumann
    salon samochodowy BMW Welt, Monachium, proj.: Coop Himmelb(l)au
  • szklany spektakl 52
    Tomasz Fiszer
    C42 – salon samochodowy Citroëna, Paryż, proj.: Manuelle Gautrand Architect
  • betonowe LEGO 60
    Anna Popiel-Moszyńska
    budynek administracyjny Centrum Kontroli Transportu Autobusowego, Thiais koło Paryża,
    proj.: Emmanuel Combarel Dominique Marrec (ECDM)
  • powabna „pięćsetka” 66
    Tomasz Fiszer
    salon samochodowy Fiata, Londyn, proj.: Beyond the Line
  • ROZMOWY A&B
    wszystko dzięki nóżce 68
    Jakub Głaz
    rozmowa z Wojciechem Krawczukiem, Pawłem Kobryńskim i Marcinem Saksonem —
    architektami z pracowni Front Architects
  • WSPOMNIENIA I REFLEKSJE
    Wędrówki architekta (część 2) 72
    Andrzej Pinno
    Warszawa – Akademia Sztuk Pięknych
  • DESIGN
    Analogowy zapis 74
    Paweł Kraus
    5.5 designers