shopping-cart 0,00 zł

swobodnie na temat

Architektura i Biznes - 6/2008

06'08

Architektura i Biznes - 6/2008

06'08

architektura spektaklu

„Architektura spektaklu” to złożony temat. Z jednej strony mamy spektakl w jego przeróżnych odsłonach, z drugiej architekturę — ramę przestrzenną artystycznej aktywności człowieka. Z analizy form historycznych wiemy, że rama ta zawsze posiadała ozdobny, podniosły… spektakularny charakter. Co więcej, odpowiedni zestaw motywów wyróżniał ją od innych typów budynków. W XIX wieku pokuszono się nawet o unifikację owego zestawu w ramach klasyfikacji architecture parlante. Pomysł ten okazał się na tyle inspirujący, że pod koniec XX wieku Robert Venturi powrócił do niego, wymierzając kuksańca modernistom. Obserwując współczesną architekturę teatrów, oper czy filharmonii nie możemy odmówić jej spektakularności. W niektórych przypadkach do końca nie jesteśmy pewni czy w przedziwnym procesie wnętrze (treść) budynku nie zostało naciągnięte na zewnętrze (formę) i czy ta karkołomna figura prowadzi do czegoś dobrego? Kiedy uzmysławiamy sobie, że spektakularność nie jest wyróżnikiem tylko omawianego typu architektury, zaczynamy odczuwać niepokój nieomal egzystencjalny. Karmnik dla ptaków, buda dla psa, domy jedno- i wielorodzinne, szkoły i kościoły, budynki straży pożarnej i policji są również spektakularne. Typologizacja i hierarchizacja tracą na znaczeniu. W tak zarysowanej rzeczywistości może się okazać, że wszechogarniająca przestrzeń spektaklu zdominuje spektakl, a forma treść.

Paweł Kraus


WYDARZENIA

  • Poznańska szkoła architektury (Marian Fikus, Włodzimierz Włoszkiewicz) 18
  • Architektoniczny happening (Agnieszka Szeffel) 22
  • Szkoła patrzenia (Paweł Kraus) 22
  • Konkurs na Halę 100-lecia „Cracovii” (oprac.: Magda Broniatowska) 23
  • Szukając odpowiedzi (Magda Broniatowska) 24
  • Galeria Jednego Projektu (Michał Duda) 25
  • „Wizja Łódź 2023” (Andrzej Klimek) 26
  • Szukając dialogu przestrzennego (Kaja Kochańska) 26
  • Miasto w drodze (Agnieszka Szeffel) 27
  • Pod słońcem Andaluzji (Marta Boguta) 27
  • Białe miasto Tel Awiw (Grażyna Krzechowicz) 28
  • Kiedy rzeczy nie rzucają cienia (Kaja Pawełek) 29
  • Budynek Dydaktyczno-Naukowy we Wrocławiu 30
  • Informacje o konkursach, zaprosili nas… 31
  • Niezagojona rana (Anna Pleszko) 32
  • Miasto zmysłów – Anna Frąckiewicz (Agnieszka Szeffel) 34


TEMAT NUMERU: ARCHITEKTURA SPEKTAKLU

  • język obraz(k)owy 38
    Elżbieta Komarzyńska
    Niderlandzki Instytut Dźwięku i Obrazu w Hilversum, proj.: Neutelings Riedijk
  • bankowa inwestycja 48
    Agnieszka Stępień
    Centrum Sztuki Współczesnej CaixaForum w Madrycie, proj.: Herzog & de Meuron
  • ceglana melodia 58
    Tomasz Malkowski
    Centrum Nauki i Edukacji Muzycznej „Symfonia” w Katowicach, proj.: Konior Studio, Barysz Konior Architekci
  • architektura skundlona 66
    Agnieszka Szeffel
    w poszukiwaniu architektonicznego offu
  • ROZMOWY A&B
    piwo, kaszanka i Grotowski 70
    Jakub Głaz
    rozmowa z Jerzym Gurawskim
  • WSPOMNIENIA I REFLEKSJE
    „Śmierć przez przeciętność. Wspomnienia architekta” 77
    Wojciech Albert Leśnikowski
    „W katedrze w Vézelay” — siedemnasta część autobiografii Wojciecha Leśnikowskiego
  • DESIGN
    Architektura sukienki 78
    Małgorzata Tomczak
    projekty sukienek Bogny Hamryszczak