Automatyka hotelowa

19 marca '19


Wprowadzenie systemów automatyki budynkowej do hoteli najkorzystniej jest zaplanować już na etapie projektowania. Automatyka hotelowa, tak jak i pozostałe instalacje, musi być dobrze zaplanowana i wykonana. Specyfika pracy w obiekcie hotelowym jest zupełnie inna od pracy w budynkach biurowych czy budynkach użyteczności publicznej, dlatego z rozwagą należy podejść do wyboru firmy, która wykona projekt teletechniczny. Projekt taki obejmować musi bardzo rozbudowaną infrastrukturę – od zaplanowania kilometrów okablowania (pionowego i poziomego wewnątrz budynku oraz wyprowadzenia na zewnątrz), przez zapewnienie miejsca na serwerownię (i systemu jej chłodzenia oraz gaszenia), aż do wyboru konkretnego sprzętu czy technologii.

Na co szczególnie należy zwrócić uwagę? Instalację należy zaplanować w taki sposób, aby każde z pomieszczeń dawało się kontrolować w indywidualny sposób – każdy pokój powinien posiadać własną rozdzielnię elektryczną i systemy ogrzewania. Na etapie budowy warto położyć jak najwięcej okablowania – do podłączenia stanowisk komputerowych, telefonów, kamer, telewizorów, monitorów informacyjnych itp. mimo, że nie wszystkie te instalacje będą na początku wykorzystane. Na tym etapie tworzenie infrastruktury jest najtańsze, ponieważ nie wiąże się z ingerencją w wykończone pomieszczenia. Przy pracach należy pamiętać o tym, że najdłuższy odcinek skrętki komputerowej nie może przekraczać długości 100 m (łącznie z kablami przyłączeniowymi). Jeśli wymagane są dłuższe odcinki (np. połączenia między budynkami) trzeba zainwestować w światłowody, najlepiej tzw. jednomodowe – w razie potrzeby pozwolą również na przesyłanie sygnału telewizyjnego.

Automatyka Hotelowa GiP jest kompleksowym rozwiązaniem obejmującym wszystkie aspekty kontroli i sterowania budynkiem hotelowym. Podczas jednej instalacji hotel zostaje zaopatrzony w wiele współpracujących ze sobą systemów tj. kontrola dostępu, sterowanie temperaturą czy system antywłamaniowy. Zwykle każda z tych instalacji wprowadzana była osobno, co powodowało problemy techniczne podczas samego wdrożenia, jak i późniejszego użytkowania. Połączenie tych systemów w automatyce hotelowej daje wiele korzyści dla właściciela obiektu hotelowego – dzięki właściwemu sterowaniu ogrzewaniem i chłodzeniem hotel może zaoszczędzić nawet do 30% kosztów energii. Przy coraz mniejszym zużyciu energii przez oświetlenie i sprzęt RTV istotnego znaczenia nabierają oszczędności związane z kontrolą temperatury w pokoju (ogrzewanie i chłodzenie uzależnione od statusu obecności), jak i w częściach wspólnych – pracownicy widzą na wizualizacjach plany poszczególnych kondygnacji oraz całego budynku i mogą reagować na bieżąco.

Poza oszczędnościami Automatyka Hotelowa generuje również wiele usprawnień – zarówno dla personelu hotelowego, jak i dla Gości. Jedną z nich jest rezygnacja z czytnika kart – zastępuje go czujnik obecności Gościa w pokoju. Szybkie wdrożenie tego rozwiązania możliwe jest nawet w hotelach, w których nadal stosuje się tradycyjne klucze. Dużą wygodą dla Gościa jest dostęp do pokoju za pośrednictwem swojego smartfona – wystarczy, że zaloguje się do sieci hotelowej (każdy Gość otrzymuje indywidualny PIN przy zameldowaniu) i z poziomu telefonu może sterować ogrzewaniem lub chłodzeniem w pokoju będąc jednocześnie poza pokojem, np. w restauracji lub na basenie. To idealne rozwiązanie dla Gości, którzy cenią sobie komfort pobytu i poczucie prywatności.

Karta hotelowa to nie tylko narzędzie dla Gości, ale również dla obsługi hotelowej. W przypadku elektronicznych zamków na drzwiach należy zapewnić ich montaż również na innych przejściach, do których mają dostęp pracownicy – nic tak nie denerwuje, jak posiadanie karty do wszystkich pokojów, a jednocześnie konieczność noszenia kluczy do magazynku. Elektroniczne zamki na drzwiach mają jeszcze jedną ważną funkcję – można je otwierać bądź zamykać bezpośrednio z systemu. Dzięki temu można otworzyć całe obszary hotelu o danych godzinach automatycznie np. restaurację od 7 rano, salę zabaw dla dzieci o 9 rano bądź zamknąć strefę basenową i SPA o 22.

Automatyka budynkowa to nie tylko instalacja wewnątrz, ale i na zewnątrz budynku. Projektując i wykonując instalację należy zadbać o bramofony i kontrolę dostępu w wybranych zewnętrznych wejściach do budynku, a także o wyjścia kablowe do instalacji na zewnątrz budynku (parking, bramy, kamery itp.). Dzięki temu wjazd do garaży i na parkingi będzie możliwy za pomocą kart hotelowych, jak i otwarcia przez system kontroli dostępu. Bezpieczeństwo Gości jest bardzo ważnym zagadnieniem, dlatego rozwiązanie Automatyki Hotelowej obejmuje również instalacje alarmowe i antywłamaniowe. Personel hotelowy otrzymuje alarmy/powiadomienia na komputerze recepcyjnym (alarm wejścia siłowego czy zbyt długo otwartych drzwi) czy ma możliwość centralnego zamknięcia minibarów.

Przemyślenie funkcjonalności na etapie projektu pozwala na stworzenie rozwiązania otwartego, umożliwiającego dalszą rozbudowę, które nie naraża na późniejsze koszty związane z dodatkowym okablowaniem. Rozbudowane okablowanie nie wymusza przecież uruchomienia całej funkcjonalności od samego początku – można to robić etapami. Co więcej, możliwe jest dostosowanie całego systemu do wymagań Klienta lub zintegrowanie z zewnętrznymi systemami bądź sprzętem, np. czujnikami zalania czy czujnikami freonu.

Firma GiP stworzyła system Automatyki Hotelowej opartej na popularnym sprzęcie firmy Roger. Jest on dedykowanym rozwiązaniem hotelowym, które centralnie steruje urządzeniami w porozumieniu z oprogramowaniem do zarządzania hotelem. Projektujemy infrastrukturę teletechniczną i opracowujemy oprogramowanie realizujące nawet najbardziej zaawansowane projekty. Kompleksowość rozwiązania oraz możliwość integracji z systemami zewnętrznymi sprawia, że Automatyka Hotelowa jest w stanie sprostać wszystkim oczekiwaniom naszych Klientów.

Głos został już oddany

E-DODATEK - Oświetlenie, osprzęt – trendy 2024
Metalowe systemy elewacyjne z siatek i kratek architektonicznych
Ogrzewanie i chłodzenie z grzejnikami Jaga
INSPIRACJE