Kliknij i zobacz jak w prosty sposób opublikować swój projekt w A&B
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Kolor, światło, przestrzeń

28 kwietnia '23


Jak urządzić firmowe biuro w sposób nie trącający kiczem i jednocześnie funkcjonalny? Architekci platformy Colliers Define spróbowali zmierzyć się z tym tematem. Na powierzchni 5 tys. mkw. w krakowskim biurowcu Brain Park wybudowanym przez Echo Investment, zaaranżowali kolorowe, przestrzenne i jasne wnętrza biurowe dla ponad 700 pracowników firmy PepsiCo.

Projektanci z Colliers Define odpowiedzialni za projekt wnętrz i koncepcję designu w biurach PepsiCo spięli kolor, otwartą przestrzeń i wielorakość funkcji, jakie spełniały będą poszczególne wnętrza za pomocą zieleni, kolorowych grafik i przeszkleń. Widać, że starali się odzwierciedlić wartości i styl życia proponowane konsumentom produktów, oferowanych przez PepsiCo. Projektanci przestrzeni zaplanowanej jako miejsce pracy dla zatrudnionych przez giganta, zdecydowali się nie zdradzać promowanych przezeń wartości. Efekt ich działań okazał się zadowalający, wykreowano przyjazne i komfortowe środowisko pracy, sprzyjające kreatywności.

biuro PepsiCo w krakowskim biurowcu Brain Park

biuro PepsiCo w krakowskim biurowcu Brain Park

© CreoConcept

O znaczeniu kolorów w ludzkim życiu pisał między innymi Kandinsky, malarz, grafik i teoretyk sztuki. Kandinsky był autorem teorii barw, która miała fundamentalne znaczenie dla malarstwa XX w. Za istotne uważał nie tylko właściwości optyczne poszczególnych kolorów, ale także ich oddziaływanie na psychikę widza. W dziele pt. „O duchowości w sztuce” napomknął między innymi, że barwa niebieska posiada jego zdaniem zdolność zapadania się. W głębokich tonach tej barwy odczucie zapadania się staje się bardziej intensywne, budzi w człowieku tęsknotę za czystością i transcendencją. Barwa niebieska koi, chłodzi, uspokaja: to zresztą kolor nieba. Nie wiadomo, na ile projektanci wnętrz biura PepsiCo znali teorię barw Kandinsky’ego, a na ile kształt ich wizji narzucił branding poszczególnych marek. Faktem jest, że zdecydowali się użyć głębokich tonów barwy niebieskiej — wpadającej w granat, jako dominanty kolorystycznej w salach, przeznaczonych do odbywania konferencji i spotkań. W miejscach przeznaczonych do spożywania posiłków i w szeroko pojętych przestrzeniach przeznaczonych do codziennego przebywania, postawili na odcień żółty. Kandinsky charakteryzował go jako barwę najcieplejszą i jasną — energetyczną, a zarazem, mogącą działać drażniąco. Na plakatach i niektórych tapetach znalazła się także czerwień, na zasadzie przeciwwagi do granatu. Malarze rosyjscy zrównywali ze sobą piękno i czerwień.

biuro PepsiCo w krakowskim biurowcu Brain Park

biuro PepsiCo w krakowskim biurowcu Brain Park

© CreoConcept

Co ciekawe, projektanci śmiało operując soczystą barwą, nie zdecydowali się na wprowadzenie koloru zielonego w sposób sztuczny, na ścianach, czy w kolorach tapicerki. W biurach PepsiCo występuje ona wyłącznie na żywych roślinach. Wspomniane soczyste kolory nie męczą dzięki naturalnym materiałom, stanowiącym dla nich tło, dzięki czemu wnętrza nie są pretensjonalne. Odpowiedzialni za koncepcję designu projektanci z Colliers Design uwzględnili w projekcie zieleń, strefy relaksu i adekwatne doświetlenie biura, także naturalnym światłem słonecznym. Dzięki tym zabiegom aranżacyjnym wnętrze biurowe zaproponowane pracownikom globalnego giganta branży spożywczej jest przyjazne i komfortowe, sprzyjając pracy twórczej, a zarazem wyrażaniu indywidualności.

Naturalne materiały, wyrazista identyfikacja wizualna, oparta na mocnym, czystym kolorze i prostych kształtach, znanych w każdym zakątku globu: można traktować te determinanty jako szansę, ale i wyzwanie.

Badania naukowe i doświadczenie pandemii pokazały, że człowiek jest istotą stadną i potrzebuje bezpośredniego kontaktu ze współpracownikami: w przypadku budynku BrainPark, łatwo osiągnięto taki efekt: budynek jest nową inwestycją i nie wymaga adaptacji, a jedynie ciekawej aranżacji. Dzięki temu inwestor i projektanci od początku do końca mogli zaprojektować wnętrza tak, żeby odpowiadały ich wizji. Biuro projektowe zdecydowało się na systemy szklane, dostarczone przez CreoConcept.

biuro PepsiCo w krakowskim biurowcu Brain Park

biuro PepsiCo w krakowskim biurowcu Brain Park

© CreoConcept

Szklane ściany to rozwiązanie wyciszające wnętrza, a jednocześnie pozwalające na stworzenie przestrzeni, gdzie wykonywać można pracę intelektualną wymagającą skupienia, bez odbierania możliwości wzajemnego widzenia siebie nawzajem, a przede wszystkim — bez redukcji słonecznego światła. Ściany szklane pozwalają dowolnie formować oraz dostosowywać przestrzeń biurową do potrzeb pracowniczych i adaptować ją akustycznie. Ze względu na wyłożone powyżej cechy, jest to rozwiązanie które w nadchodzących latach stanie się wiodącym trendem w dziedzinie aranżacji wnętrz biurowych. Dlatego w ofercie firmy CreoConcept dostarczającej rozwiązań dla projektu można znaleźć zarówno systemy jednoszybowe jak i dwuszybowe, które uzyskały niezbędne certyfikaty Instytutu Techniki Budowlanej.

Realizacja w krakowskim biurze PepsiCo pokazuje, jak dobrze sprawdza się zbliżenie człowieka do natury w obiektach pomyślanych jako miejsca pracy dla większej ilości ludzi. CreoConcept chętnie dostarcza rozwiązania dla projektów, gdzie pojawia się drewno, kamień, bujna roślinność. Ściany szklane w relacji z tymi materiałami — w tym szczególnie z drewnem, prezentują się przyjaźniej, wprowadzając do wnętrz przyjemną atmosferę. Nie bez znaczenia jest również fakt, że drewno, podobnie jak panele PET czy rośliny, ma znaczenie w zakresie akustyki pomieszczenia, wyciszając je. CreoConcept lubi dostarczać rozwiązania dla projektów, wnoszących naddane wartości do życia jego użytkowników przy jednoczesnym wysokim walorze estetycznym zastosowanych rozwiązań.
W realizacji w budynku BrainPark, dla potrzeb której CreoConcept dostarczyło ściany, można zobaczyć wygodne fotele, odważne printy i grafiki korespondujące z markami oferowanymi przez spożywczego giganta — wnętrza budzą mimowolne skojarzenia z pop-artem. Plakatowa forma dekoracji umieszczonych na ścianach i wyraziste kolory niosą za sobą dobrą energię, witalność i przyciągają, pozwalając zapomnieć, że jest się w biurze.

THINK CREO!

Więcej informacji na stronie firmy CreoConcept w portalu A&B.

Głos został już oddany

Materiał w architekturze — trendy 2024
Kompleksowe kosztorysy inwestorskie

TECTUS®
całkowicie ukryty system zawiasów

www.simonswerk.com
INSPIRACJE