Wybierz Nagrodę Publiczności w konkursie „Najlepszy Dyplom WNĘTRZA”
Wybierz Nagrodę Publiczności w konkursie „Najlepszy Dyplom WNĘTRZA”

Nowe przystanki warszawskiego SKM powstaną według projektu Kuryłowicz & Associates

Marta Kowalska
23 kwietnia '21

Mimo, że projekt był gotowy już w 2019 roku, dopiero niedawno PKP Polskie Linie Kolejowe ostatecznie zawarł umowę z konsorcjum firm Torprojekt i Kuryłowicz & Associates na zaprojektowanie dwóch nowych przystanków na warszawskiej linii średnicowej oraz nowych łącznic za Warszawą Wschodnią. Umowa – wraz z nadzorem autorskim – będzie realizowana do końca czerwca 2029 r.

największa modernizacja kolejowa Warszawy

Remont warszawskiej linii średnicowej jest najważniejszą inwestycją kolejową w stolicy ostatnich. Nowy projekt autorstwa konsorcjum Torprojekt i Kuryłowicz & Associates na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe. Cel modernizarcji? Lepsza przepustowość ruchu kolejowego i stworzenie mieszkańcom Warszawy korzystniejszych warunków komunikacji. Projekt to przede wszystkim dwa nowe przystanki, które inwestor zlokalizował przy rondzie de Gaulle’a oraz przy Wybrzeżu Kościuszkowskim.

wizualizacja Warszawa Wschodnia | © Kuryłowicz & Associates

Spore zmiany nastąpią na stacji Warszawa Śródmieście. Obecnie działają tam trzy perony i istnieją dwa tory. Zamiast nich pojawią się dwa perony i cztery tory dla pociągów. Pomimo tych zmian charakter wnętrz pozostanie zgodny z pierwotnymi rozwiązaniami architektonicznymi. Odtworzona zostanie część oryginalnego wystroju projektu Jerzego Sołtana i Zbigniewa Ihnatowicza. Zabytkowe mozaiki Wojciecha Fangora zostaną odrestaurowane i wyeksponowane. Przy okazji inwestycji warszawiacy i goście doczekają się również podziemnego łącznika pomiędzy stacją metra Centrum, peronami Śródmieścia a dworcem Centralnym. Łącznik ten będzie przebiegać pod torami kolejowymi i dostępny będzie dla podróżnych z antresoli stacji metra Centrum.

z szacunkiem do zabytkowych elementów architektury

Tymczasem dworzec Warszawa Powiśle, wpisany decyzją Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków do rejestru zabytków, ma być wyłączony z obsługi ruchu pasażerskiego. Jego przestrzeń ma służyć komunikacji pieszej pomiędzy górnym i dolnym poziomem Skarpy Warszawskiej. Pomimo utraty pierwotnej funkcji, zabytkowy górny pawilon i piękne zadaszenia peronu Powiśla autorstwa architektów Piotra Szymaniaka i Arseniusza Romanowicza zostaną wyremontowane.

Warszawa Ochota | © Kuryłowicz & Associates

Modernizacja obejmuje również stację Warszawa Wschodnia. Powstanie hala przykrywająca wszystkie perony. Przebudowany zostanie również układ podziemny stacji, który zakłada poszerzenie ciągów komunikacyjnych, tworząc bardziej komfortowe warunki obsługi ruchu pasażerskiego.

wizualizacja | © Kuryłowicz & Associates

zieleń, czyli park linearny

Okazuje się, że przebudowa warszawskiej linii średnicowej to doskonała okazja do zaplanowania parku linearnego w samym sercu miasta. Park mógłby znajdować się częściowo nad modernizowaną linią, w jej otoczeniu, a swój początek miałby nad częściowo przykrytym przystankiem Warszawa Ochota, a kończyć na przystanku przy rondzie de Gaulle’a. Ciąg ten w naturalny sposób może połączyć się z miejskim układem zieleni. Park linearny to idea wykraczająca poza zamierzenia aktualnie tworzonego projektu dla PKP PLK i wymaga środowiskowych konsultacji z przedstawicielami Miasta Stołecznego Warszawy. Niemniej jego potencjał wart jest rozważenia. Również tutaj wyrażamy nadzieję, że kolejarze wykorzystają szansę, jaką jest remont linii średnicowej i wykorzystają przestrzeń dostępną nad torami zwłaszcza w śródmiejskim odcinku linii. 

Jak podaje Trakcja, na dzień dzisiejszy prace projektowe wynikające z umów i aneksów są zrealizowane są zrealizowane w 15%. Umowa – z nadzorem autorskim – będzie realizowana do 25 czerwca 2029 r.

Marta Kowalska

Głos został już oddany

Tydzień z Archicad 25 w Multibim
Biblioteka BIM Wiśniowski - bramy, okna, drzwi, ogrodzenia
Konkurs City & Rest - Wspólna Przestrzeń Miasta