Dworzec w Siedlcach ma odzyskać dawny, industrialny charakter. Ruszają prace modernizacyjne

Katarzyna Domagała
20 lipca '21

Ruszyły prace modernizacyjne dworca kolejowego w Siedlcach, którego historia sięga 1866 roku. Odświeżony budynek z zewnątrz ma nawiązywać do swojego pierwotnego industrialnego charakteru. Ponadto, ma być unowocześniony i przystosowany do współczesnych standardów obsługi podróżnych. PKP S.A. zapowiada, że w projekcie postawiono duży nacisk na ekologię i bezpieczeństwo.

Co prawda kolej dotarła do Siedlec wraz z budową linii kolejowej warszawsko-terespolskiej w latach 60. XIX wieku, ale współczesnego dworca nie uznaje się za obiekt historyczny. Obecny budynek został wzniesiony w 1986 roku, a następnie częściowo przebudowany w latach 90. PKP S.A. postanowiło zmodernizować budynek prawie 30 lat po ostatnim remoncie. Na początku tego roku był już gotowy projekt, który opracowała pracownia Pas Projekt z Nadarzyna. Przetarg na wykonawstwo wygrała firma Texom z Krakowa. Planowany koszt inwestycji to ok. 18,7 mln zł brutto. Nowy dworzec ma być oddany do użytku w 2022 roku.

Przebudowa dworca w Siedlcach to jedna z ważniejszych inwestycji w województwie mazowieckim realizowanych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej głównym celem jest poprawa komfortu podróżnych, bezpieczeństwa, ale również estetyki dworca, który zyska całkowicie nowy wygląd łączący w sobie nawiązania do historii oraz nowoczesność komentuje Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Za sprawą elewacji imitującej cegłę budynek ma częściowo odzyskać industrialny charaker

wiz.: Pas Projekt 

powrót do korzeni

Dworzec zmieni się zarówno z zewnątrz, jak i w środku. Industrialny charakter zyska elewacja budynku, która ma nawiązywać do pierwszego dworca w Siedlcach, wybudowanego w 1866 roku z cegły. Niestety, prawdziwej cegły nie będzie, a jedynie jej imitacja w postaci ceglanej okładziny.

Górne części elewacji zostaną wykończone patynowaną blachą tytanowo-cynkową, podobnie jak świetliki i attyki. Ponadto, wymienione zostaną okna oraz drzwi. Otwarte zostaną również osie okienne. Nad wejściem głównym do strefy obsługi podróżnych umieszczony zostanie wielkoformatowy zegar.

Jeśli mowa o zewnętrznej części budynku, warto wspomnieć o zmianach, jakie zajdą na terenie przed dworcem. M.in. ma stanąć tam wiata rowerowa z dziesięcioma stojakami na jednoślady oraz kilka miejsc parkingowych i miejsc krótkiego postoju. Pojawią się też elementy małej architektury, m.in. nowe ławki.

Z kolei wnętrze budynku zyska większą przestrzeń dla podróżnych, m.in. dzięki wyburzeniu ścian i części stropów w zachodniej części budynków. W efekcie powstanie dwukondygnacyjne pomieszczenie pełniące funkcję poczekalni z antresolą komunikacyjną na piętrze. Na parterze, poza kasami biletowymi, pojawią się punkty handlowo-usługowe oraz toalety.

Wizualizacja wnętrza budynku dworca

wiz.: Pas Projekt 

dbałość o współczesne standardy

PKP S.A. przekonuje, że zmodernizowany budynek dworca w Siedlcach będzie w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, w tym z ograniczoną sprawnością ruchową. W związku z tym wewnątrz ma pojawić się winda, a na terenie całego terenu m.in. ścieżki prowadzące z polami uwagi, tabliczki w alfabecie Braille’a, dotykowy plan dworca, automatyczne drzwi czy okienka kasowe dostosowane do obsługi osób poruszających się na wózkach. We wnętrzach zastosowana będzie również kontrastowa kolorystyka, co ułatwi przemieszczanie się po obiekcie osobom niedowidzącym.

Wizualizacja wnętrza budynku dworca

wiz.: Pas Projekt 

Poprawi się również stan techniczny budynku. Wymienione zostaną wszystkie instalacje i urządzenia wewnętrzne. W projekcie uwzględniono również aspekty dbałości o środowisko. Pojawi się energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą, a także system BMS (Building Management System), którego jednym z zadań jest optymalizacja zużycia energii elektrycznej, cieplnej oraz wody.

Modernizacja dworca kolejowego w Siedlcach realizowana jest w ramach ogólnopolskiego Programu Inwestycji Dworcowych. Ma on na celu dostosowanie budynków dworców do współczesnych standardów obsługi podróżnych, a także poprawę ich estetyki. Projekt otrzymał dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

oprac.: Katarzyna Domagała

Głos został już oddany

Velux ArchiTips