Zobacz w portalu A&B!
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Centrum dla żeglarzy, dla dewelopera – „turystyczne apartamenty”. Zmiany w sercu Gdyni

22 lipca '24

Po latach przymiarek na Molo Południowym w Gdyni powstanie centrum żeglarskie. Oprócz nowej siedziby gdyńskich klubów i infrastruktury dla żeglarzy wybudowane zostaną też apartamenty inwestycyjne.

Plany budowy nowoczesnego kompleksu żeglarskiego Polski Związek Żeglarski snuł od wielu lat. Dzisiaj przy gdyńskim porcie jachtowym, w budynkach, które czasy świetności mają już dawno za sobą, znajdują się siedziby klubów żeglarskich, a cały teren wymaga uporządkowania. Już dekadę temu rozstrzygnięto ogólnopolski konkurs architektoniczny na nową zabudowę. Wygrało Studio Kwadrat z Gdyni, a projekt zakładał nie tylko budowę zaplecza dla klubów żeglarskich, ale i restauracje, biura, spa i hotel liczący 200 pokoi. Z planów tych jednak nic nie wyszło. Powód? Związkowi nie udało się pozyskać finansowania.

kluby żeglarskie, ale i apartamenty noclegowe

Wizje snute przez PZŻ ponownie nabrały kształtów, gdy w 2021 roku związek podpisał umowę z belgijskim deweloperem. Firma Ghelamco odkupiła 80 proc. udziałów w powołanej przez związek spółce Nowa Marina Gdynia, która formalnie jest właścicielem terenu. W efekcie zmieniła się koncepcja architektoniczna i założenia dotyczące zabudowy.

W budynkach znajdą się siedziby gdyńskich klubów i PZŻ oraz „lokale noclegowe”

W budynkach znajdą się siedziby gdyńskich klubów i PZŻ oraz „lokale noclegowe”

© Ghelamco

W ramach inwestycji Ghelamco i PZŻ planowane są trzy budynki o łącznej powierzchni użytkowej blisko 20 tys. mkw. W rozsyłanych mediom komunikatach deweloper podaje, że znajdą się tu:

siedziby gdyńskich klubów i PZŻ wzbogacone o rozbudowaną infrastrukturę dla żeglarzy, w tym lokale z widokiem na port i marinę, spełniające oczekiwania na miarę organizowanych w Gdyni wydarzeń żeglarskich.

Obiekt wyposażony będzie między innymi w hangary do przechowywania jachtów, a także podziemny garaż.

Wspomnianym „lokalom” nie poświęcono wiele uwagi i można odnieść wrażenie, że w inwestycji powstanie głównie infrastruktura dla żeglarzy. W ramach projektu, obok przestrzeni dla klubów żeglarskich planowane są natomiast „lokale usługowe”, które deweloper po wybudowaniu planuje skomercjalizować i sprzedać. W praktyce chodzi o apartamenty inwestycyjne. W tym miejscu nie mogą powstać mieszkania, bo plan miejscowy dla tego rejonu zakłada zabudowę usługową oraz usługi turystyki morskiej. Ghelamco odmówiło jednak udzielenia A&B informacji, ile tego typu lokali planuje wybudować i jaka część całej inwestycji przypadnie PZŻ. Biuro prasowe firmy przekazało jedynie, że żeglarze zajmą „niższe kondygnacje”, a lokale na sprzedaż znajdą się na tych wyższych.

projekt PIG Architekci

Projekt Nova Marina Gdynia został wybrany w drodze zamkniętego konkursu na koncepcję architektoniczną, do którego zaproszono pięć polskich pracowni: APA Wojciechowski, Arch-Deco, BBGK Architekci, PIG Architekci i ROARK Studio. W sądzie konkursowym zasiedli architekci oraz przedstawiciele miasta Gdyni, Polskiego Związku Żeglarskiego i Ghelamco. Zwyciężyła koncepcja pracowni PIG Architekci.

Architektura budynku to efekt długiej współpracy z włodarzami miasta i miejskim konserwatorem zabytków, dzięki czemu wspólnie wypracowaliśmy na wskroś gdyński projekt, który mamy nadzieję, stanie się centrum polskiego żeglarstwa mówi Jarosław Zagórski, dyrektor zarządzający Ghelamco Poland.
Priorytetem było zapewnienie jak najlepiej funkcjonującej koncepcji dla klubów żeglarskich i powierzchni statutowej związanej z działalnością Polskiego Związku Żeglarskiego — mówi architekt Michał Lah, członek zarządu pracowni PIG Architekci. Kompleks hangarów oraz przestrzeni klubowych w połączeniu z wymaganiami planu miejscowego, dotyczącymi zapewnienia przestrzeni manewrowej od strony Nabrzeża Beniowskiego, ukształtowały jego południową część. Układ ten został przecięty na wszystkich kondygnacjach dwoma osiami widokowymi, które utworzyły przestrzenie publiczne w formie pasaży. Ich celem było widokowe i funkcjonalne połączenie osi Mola Południowego z basenem żeglarskim.

Tomasz Chamera, prezes Polskiego Związku Żeglarskiego zapowiada, że rozpoczęcie budowy planowane jest na przełomie roku.

Projekt powstał w pracowni PIG Architekci

projekt powstał w pracowni PIG Architekci

© Ghelamco

Jest to znacznie zmodernizowana koncepcja względem poprzednich wersji, wynikająca po pierwsze z kompletnie nowego modelu współpracy biznesowej pomiędzy Polskim Związkiem Żeglarskim a firmą Ghelamco Polska, ale również też nowej koncepcji architektonicznej samego projektu powiedział.

 
Ewa Karendys

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE