II Nagroda — APA Wojciechowski

Konkurs na opracowanie koncepcji architektonicznej Teatru Polskiej Opery Królewskiej

II Nagroda

150 000 zł brutto 

Pracownia

APA Wojciechowski

Autorzy

Michalina Dutkowska (Warszawa) – Architektura: Koncepcja i opracowanie graficzne; Paulina Górecka (Mediolan) – Architektura: Koncepcja i opracowanie graficzne; Ostap Ivaniv (Warszawa) – Architektura: Koncepcja i opracowanie graficzne; Agnieszka Kalinowska- Sołtys (Warszawa) – Architektura: Zrównoważony rozwój; Matthew Kamionka (Warszawa) – Architektura: Technologia Opery; Joanna Karlikowska-Fojt (Warszawa) – Architektura: Koncepcja i opracowanie graficzne; architektura krajobrazu; Kaja Kirilenko (Warszawa) – Architektura: Koncepcja i opracowanie graficzne; Agnieszka Kita (Warszawa) – Architektura: Koncepcja i opracowanie graficzne; Boris Kudlička (Warszawa) – Architektura: Koncepcja, wnętrza; Hubert Natorff (Warszawa) – Architektura: Koncepcja i opracowanie graficzne; Yaroslav Panasevych (Warszawa) – Architektura: Koncepcja i opracowanie graficzne; Paulina Pawlikowska (Warszawa) – Architektura: Koncepcja i opracowanie graficzne; Aleksandra Pawłowska (Łódź) – Architektura: wnętrza; Aleksandra Przywózka (Warszawa) – Architektura: Zrównoważony rozwój; Anastasiia Volyk (Gdańsk) – Architektura: Wizualizacje; Szymon Wojciechowski (Warszawa) – Architektura: Generalny Projektant; Anna Wojcieszek (Warszawa) – Architektura: Koncepcja, BIM; Jan Czajkowski (Warszawa) – Konsultacje instalacyjne; Jan Dodacki (Warszawa) – Akustyka; Wojciech Dzik (Warszawa) – Konsultacje dotyczące ochrony przeciwpożarowej; Jacek Piętka (Warszawa) – Kosztorysy; Arnold Prasalski (Warszawa) – Konsultacje Konstrukcji; Marcin Truszczyński (Warszawa) – Kosztorysy.


Uzasadnienie Jury

Przedstawiona propozycja to prostopadłościenna, niemal symetryczna bryła o wysokości 11,41m, ustawiona na osi Pałacu na Wodzie. Bryłę zwieńczono 18-metrową wieżą sceniczną wbudowaną w układ pergoli przesłaniających tarasy dachowe. Również układ funkcjonalno-przestrzenny zbudowano wzdłuż tej samej głównej osi w sekwencji od foyer, poprzez salę dla 355 widzów, scenę z kieszeniami oraz tak zwaną agorę. W ten sposób budynek otwarto zarówno na parkową stronę południową, jak i na stronę północną zwróconą ku Kanałowi Piaseczyńskiemu. Przeszklona, wielopłaszczyznowa elewacja o wertykalnymi, nieregularnym układzie kamiennych słupów zapewnia powiązania widokowe z parkiem. Projekt prawidłowo, w czytelny sposób strefuje zespoły funkcjonalne, zapewniając ich podział jak i odpowiednie powiązania. W pracy zastosowano szereg rozwiązań proekologicznych i energooszczędnych zmierzających do obniżania śladu węglowego, redukcji „efektu ciepłą”, między innymi poprzez zastosowanie obszarów aktywnych biologicznie i ekologicznie.

II Nagrodę przyznano za czytelne powiązanie złożonej funkcji obiektu operowego z prostą i logiczną formą budynku. Wprowadzone rozwiązania, a w szczególności utworzenie tak zwanej agory, pozwalają na realizację działań artystycznych i edukacyjnych w różnych przestrzeniach wewnątrz i na zewnątrz obiektu, wiążąc te aktywności z publiczną przestrzenią parku. Doceniono również próbę takiego rozwiązania przestrzennego audytorium oraz zespołu sceny, aby podstawowe działania odbywały się na poziomie związanym z otaczającym terenem, zarówno w strefach ogólnodostępnych, jak i w strefie obsługi widowiska oraz transportu dekoracji scenicznych. Działania te przyczyniły się również do ograniczenia koniecznej głębokości posadowienia budynku.

Głos został już oddany

Pełna deska tarasowa perfekcyjnie imitująca drewno
Laminaty architektoniczne EASYDECOR – połączenie atrakcyjności z użytecznością
Schody strychowe i modułowe, wyłazy dachowe
INSPIRACJE