Wystawa Casa Decor 2022. Kreatywny potencjał hiszpańskiej architektury

Ogromne poparcie społeczne dla zwężania miejskich arterii

Kacper Kępiński
16 czerwca '21

Zapowiedziane niedawno przez władze Warszawy zmiany na Alejach Jerozolimskich, zdawały się wywołać burzę i mocno podzielić Warszawiaków w ocenie planów ratusza. Jak jednak wynika z opublikowanych przez „Rzeczpospolitą” wyników sondażu, zwężanie i zazielenianie ulic cieszy się poparciem znaczącej większości ankietowanych.

aleja zamiast autostrady

Aleje Jerozolimskie

Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie ogłosił przetarg na wykonanie projektu odcinka alei Jerozolimskich od Ronda Czterdziestolatka do wjazdu na wiadukt Mostu Poniatowskiego. Zadanie ma być realizowane w ścisłej współpracy z PKP, które przygotowuje się do przebudowy tunelu kolejowego biegnącego pod arterią. Prace mają być realizowane metodą odkrywkową – rozkopane będzie więc całe centrum stolicy. W ramach inwestycji powstaną też dwa nowe przystanki kolejowe. Stacje pod rondem De Gaulle’a i na Solcu bliżej Wisły zastąpią istniejącą stację Warszawa Powiśle.

Aleje Jerozolimskie

Po planowanej przebudowie aleje mają upodobnić się do wyremontowanej kilka lat temu ulicy Świętokrzyskiej. W miejsce pasów jezdni pojawią się zatoki parkingowe, dwukierunkowe drogi dla rowerów, zieleń oraz szerokie chodniki. Drzewa rosnąć będą w czterech rzędach, co przywróci alejom ich przedwojenny charakter. Znikną dwa ronda – Dmowskiego oraz de Gaulle’a.

zielona Marszałkowska

Zielona Marszałkowska

Wdrażanie podobnych zmian rozpoczęło się także na ul. Marszałkowskiej, która ma zostać zmieniona w oparciu o koncepcję „Zielonej Marszałkowskiej” przygotowaną przez Zarząd Zieleni i skonsultowaną z mieszkańcami. Nowa zieleń pojawi się m.in. w pasie dzielącym pomiędzy jezdniami a torowiskiem. Jezdnie będą miały po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, zaś na prawym pasie wyznaczone zostanie parkowanie. Pomiędzy tymi odcinkami pozostaje wyspa w postaci Ronda Dmowskiego. Tam trwają już prace nad wprowadzeniem naziemnych przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych. Niestety przez lata dyskusji i zmian w projekcie, przejścia znacząco oddaliły się od płyty Ronda i sam węzeł komunikacyjny pozostanie w dużej mierze niedostępny dla pieszych z poziomu jezdni.

skrajne opinie

Nowe Centrum Miasta

Zapowiedziane zmiany wywołały skrajne opinie użytkowników warszawskich dróg. Część mieszkańców przyjęła plany ratusza jako gest dyskryminacji kierowców i działania, które zwiększy problemy z zakorkowaniem centrum miasta. Głos zabrali celebryci, m.in. prezenterka TVN Anna Kalczyńska, która na twitterze ogłosiła swój protest opatrzony zdjęciem z ulicznego zatoru na przeznaczonej do przebudowy ulicy.

Okazuje się jednak, że zaproponowane zmiany mają znaczące poparcie społeczne.sondażu przeprowadzonym przez IBRiS dla „Rzeczpospolitej” ich wprowadzenie pozytywnie ocenia  49% badanych, którzy uważają że projekt powinien być rozwijany. 17% osób popiera zmiany, ale wskazuje że są one zbyt zachowawcze. Przeciwników wprowadzanych zmian jest jedynie 16%.

Zielona Marszałkowska

Takie wyniki nie powinny jednak dziwić, nawet w obliczu protestów jakie wywołało ogłoszenie planów przez ratusz. Przede wszystkim głos zabrali głównie przeciwnicy zmian, co uwidoczniło ich postulaty nieproporcjonalnie do rzeczywistego rozkładu głosów. Po drugie i ważniejsze – spośród użytkowników stołecznych dróg 60% stanowią podróżujący komunikacją publiczną, a jedynie 30% to kierowcy. Fakt, że auta zajmują największą powierzchnię może dawać mylne wrażenie, że kierowcy stanowią większość. Tak jednak nie jest, a aktualny podział przestrzeni ulic jest dalece niesprawiedliwy i nieproporcjonalny.

Kacper Kępiński

Głos został już oddany

Obiekt roku 2022 w systemach ALUPROF
Stal COR-TEN®. Naturalne piękno
Okna, drzwi – trendy 2022