LIVE! - Kazimierz Łatak, Piotr Lewicki i Jakub Głaz w cyklu #NOWE TRENDY W ARCHITEKTURZE - kliknij po więcej informacji!
LIVE! - Kazimierz Łatak, Piotr Lewicki i Jakub Głaz w cyklu #NOWE TRENDY W ARCHITEKTURZE - kliknij po więcej informacji! Facebook: #NOWE TRENDY W ARCHITEKTURZE YouTube: #NOWE TRENDY W ARCHITEKTURZE #NOWE TRENDY W ARCHITEKTURZE. Cykl rozmów LIVE
Zapraszamy na wydarzenie 19 marca o 13.00
JUTRO o 13!
DZISIAJ o 13!
TRWA LIVE!
RETRANSMISJA!
maksimize
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Pawilon dla Uniwersytetu Warszawskiego

05 kwietnia '19

Architekci warszawskiej pracowni 22ARCHITEKCI zwyciężyli w konkursie na projekt koncepcji przebudowy górnego dziedzińca pałacu Tyszkiewiczów-Potockich na terenie głównego kampusu Uniwersytetu Warszawskiego oraz budowę obiektu naukowo-dydaktycznego.

Autorzy projektu w swojej koncepcji planują zwiększenie jakości przestrzeni publicznej poprzez uporządkowanie placu oraz wprowadzenie architektury o nowoczesnym wyrazie z żywą funkcją i elastycznością programową. Jak piszą architekci, projektowany budynek skalą i materiałami nawiązywać ma do otaczającej plac zabudowy, ma on tworzyć relację z historycznym kontekstem otoczenia, nie będąc przy tym dla niego konkurencją.

Proponowany przez architektów nowy pawilon ma zostać usytuowany na osi symetrii dziedzińca, a wraz z otaczającą zabudową — kształtować czytelne „ramy” placu. Jak piszą autorzy projektu, uzyskana w ten sposób przestrzeń ma sprzyjać tworzeniu wspólnoty uniwersyteckiej.

zagospodarowanie terenu

zagospodarowanie terenu

© 22ARCHITEKCI

forma architektoniczna

Nowy pawilon na planie prostokąta będzie miał dwie kondygnacje naziemne oraz jedną podziemną. Jak podkreślają autorzy projektu, bryła budynku nakrytego czterospadowym dachem nawiązywać ma do formy północnej oficyny pałacu Tyszkiewiczów-Potockich.

plac i przestrzeń publiczna wokół budynku

Zaproponowana przez architektów koncepcja zakłada ukształtowanie projektowanych przestrzeni w taki sposób, aby umożliwić ich wzajemną relację — otwarte wnętrza budynku przenikać się mają z przestrzenią dziedzińca, wprowadzając na plac dodatkowe funkcje w ramach przyjaznej skali urbanistycznej. Przestrzeń wokół budynku wypełniona będzie dużą ilością zieleni.

struktura funkcjonalno-użytkowa budynku

Główne wejście do proponowanego przez studio 22ARCHITEKCI budynku znajduje się na elewacji zachodniej, na osi wejścia do pałacu. W części powitalnej zlokalizowane zostały otwarte schody prowadzące na poziom konferencyjno-dydaktyczny. Architekci przewidzieli w obiekcie możliwość swobodnego strefowania przestrzeni otwartych o zróżnicowanym charakterze i funkcji. Jak podają autorzy konkursowego projektu, z otwartej przestrzeni na poziomie parteru wyodrębniono część kawiarnianą z możliwością otwarcia jej na dziedziniec. Uniwersalna przestrzeń konferencyjno-wystawowa zlokalizowana została na poziomie -1, na piętrze zaś umieszczono funkcje biurowo-administracyjne, które skomunikowane będą niezależną, małą klatką schodową w północno-wschodnim narożniku budynku.

fasady i materiały wykończeniowe

Jak piszą autorzy zwycięskiej koncepcji, projekt elewacji budynku zakłada prostą, geometryczną formę o osiowej kompozycji, a regularny rytm okien nawiązuje do klasycznych elewacji otaczających plac budynków. Co więcej, zewnętrzne ściany pawilonu pracownia 22ARCHITEKCI zaprojektowała z użyciem naturalnych, szlachetnych materiałów takich jak beton architektoniczny, drewno, szkło i blacha. Aby uzyskać jednolite, betonowe powierzchnie projektanci założyli zaszalowanie i wykonanie elewacji bezpośrednio w miejscu docelowym. Wykonane one będą z betonu barwionego w masie, z widocznym szlachetnym kruszywem i uwydatnioną fakturą. Dodatkowo, jak podkreślają architekci, kolorystyka betonu w odcieniu beżu nawiązywać ma do barwy północnej oficyny pałacu Tyszkiewiczów-Potockich. Jak piszą autorzy projektu, w otworach okiennych przewidziano masywne, drewniane ramy z dużymi taflami szkła, a czterospadowy dach pokryty będzie układaną w tradycyjny sposób blachą (na rąbek, ze współczesnym rozwiązaniem detalu strefy gzymsu).

oprac. red.

na podstawie opisu autorskiego

Głos został już oddany

KOS Elektro System – jakość, funkcjonalność i styl
Stojące i wiszące kotły kondensacyjne dużej mocy
CAD projekt design – 3. edycja spotkań z projektantami wnętrz
INSPIRACJE