LIVE! - Kazimierz Łatak, Piotr Lewicki i Jakub Głaz w cyklu #NOWE TRENDY W ARCHITEKTURZE - kliknij po więcej informacji!
LIVE! - Kazimierz Łatak, Piotr Lewicki i Jakub Głaz w cyklu #NOWE TRENDY W ARCHITEKTURZE - kliknij po więcej informacji! Facebook: #NOWE TRENDY W ARCHITEKTURZE YouTube: #NOWE TRENDY W ARCHITEKTURZE #NOWE TRENDY W ARCHITEKTURZE. Cykl rozmów LIVE
Zapraszamy na wydarzenie 19 marca o 13.00
JUTRO o 13!
DZISIAJ o 13!
TRWA LIVE!
RETRANSMISJA!
maksimize
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Coterie. Panele akustyczne inspirowane faworkami (chrustem)

13 kwietnia '21

Charakterystyczne panele akustyczne, które mogą być ozdobą przestrzeni? Poznajcie kolekcje Coterie autorstwa Anny Spakowskiej. Projektantka zainspirowana kształtem chrustu — tradycyjnego polskiego przysmaku, we współpracy z amerykańską firmą Carnegie Fabrics stworzyła serię podwieszanych paneli wykonanych z filcu wełnianego, które sprawdzą się zarówno we wnętrzach prywatnych, jak i publicznych.

Kolekcja Coterie składa się z trzech unikatowych wzorów, dostępnych także w wersji z haftem. Każdy wzór występuje w dziewięciu starannie wybranych przez autorkę kolorach. Wykonane z włoskiego filcu doskonale absorbują hałas. Słowo coterie w języku angielskim oznacza bliską sobie grupę, którą łączy wspólny cel, i tak panele można dowolnie łączyć i rozmieszczać w przestrzeni, dbając o akustykę.

Panele Coterie

panele akustyczne wykonane są z filcu włoskiego

fot.: courtesy of Carnegie Fabrics © Anna Spakowska

Dobrawa Bies: Jak zrodził się pomysł na tak nietypowe panele wygłuszające?

Anna Spakowska: Zawsze interesowała mnie trójwymiarowość, jaką można stworzyć z dowolnego materiału. Specyficzna forma paneli jest kontynuacją moich poprzednich projektów w poszukiwaniu owej trójwymiarowości. Wieloletnie doświadczenie w pracy z materiałem, jakim jest filc, umożliwiło mi stworzenie formy, która będzie zarówno atrakcyjna wizualnie, jak i nadająca się do produkcji na dużą skalę. Natomiast bezpośrednią inspirację do kolekcji Coterie był tradycyjny polski przysmak, typowy w okresie karnawału, jakim jest chrust lub tzw. faworki w zależności, w jakiej części Polski mieszkamy.

Kolekcja Coterie,
praca nad panelami

kształt paneli został zainspirowany chrustem

fot.: courtesy of Carnegie Fabrics © Anna Spakowska

Dobrawa: Jak przebiegała współpraca z firmą Carnegie Fabrics, czy miała Pani wolną rękę, jeśli chodzi o proces projektowy?

Anna Spakowska: Projekt powstał, zanim poznałam firmę Carnegie Fabrics, także forma panelu była już ustalona. Natomiast to, co trzeba było zdefiniować to sposób mocowania, wielkość, kolory, nazwa oraz cały proces produkcyjne, czyli znalezienie odpowiednich podwykonawców. Współpraca z firmą Carnegie Fabrics była bardzo udana. Mieliśmy wspólny cel, aby stworzyć coś wyjątkowego, i wiem, że każda ze stron byłą w pełni zaangażowana w ten proces. Jeszcze przed pandemią udało mi się odwiedzić firmę, w jej siedzibie w Nowym Jorku, i z całą pewnością mogę powiedzieć, iż jest to firma wyjątkowa, z którą chętnie zrobiłabym kolejny projekt w przyszłości.

Szkice paneli Coterie

panele akustyczne dostępne są w kilku wzorach

il.: courtesy of Carnegie Fabrics © Anna Spakowska

Dobrawa: Skąd taki dobór kolorów? Jak „działają” panele i jakie mogą mieć zastosowania?

Anna Spakowska: W doborze kolorów istotna była wielkość paneli (120 cm na 300 cm). Mając tę świadomość, iż będzie to prominentny element w przestrzeni, chcieliśmy, aby kolory harmonijnie wpasowały się we wnętrze. Kolekcja dostępna jest w dziewięciu kolorach zarówno klasycznych, eleganckich szarościach, jak i w bardziej odważnych, intensywnych kolorach. Chcieliśmy, aby klient miał duży wachlarz wyboru i mógł znaleść odpowiedni panel dla swojego wnętrza. Panele Coterie mają właściwości wygłuszające i dzięki temu efektywnie poprawiają akustykę pomieszczenia. Wynika to zarówno z materiału, jakim jest filc wełniany, który pochłania dźwięki, jak i z kształtu paneli — trójwymiarowej formy, która rozprasza fale dźwiękowe, zmniejszając w ten sposób pogłos.

Praca projektowa

filc wełniany oraz trójwymiarowa forma dobrze pochłaniają i rozpraszają dźwięk

fot.: courtesy of Carnegie Fabrics © Anna Spakowska

Dobrawa: Dla kogo stworzony został Coterie? Czy uważa Pani, że dobry design może przyczynić się do zmiany życia jego odbiorców?

Anna Spakowska: Panele zaprojektowane zostały tak, aby z obydwu stron były atrakcyjne, dlatego mocowane są do sufitu. Daje to możliwość wykorzystania ich jako tzw. space dividers, czyli elementów dzielących wnętrze na mniejsze, bardziej intymne przestrzenie. Firma Carnegie Fabrics szczyci się produktami zarówno do wnętrz prywatnych, jak i przestrzeni publicznych takich jak biura, hotele, restauracje, gdzie wytrzymałość i praktyczność są priorytetem. Takim produktem są właśnie panele Coterie zarówno eleganckie, jak i funkcjonalne.

Panele coterie
w wersji szarej

kolekcja jest dostępna również w stonowanych szarościach

fot.: courtesy of Carnegie Fabrics © Anna Spakowska

Dobry design w mojej definicji jest nie tylko praktyczny, ale jednocześnie piękny i właśnie taki design zmienia jakość naszego życia na lepsze. Pewnie każdy z nas ma takie doświadczenie, iż przebywając w przestrzeni, która jest piękna, funkcjonalna, z doskonałą akustyką lepiej nam się pracuje, odpoczywa i spędza czas z rodziną czy przyjaciółmi.

Dobrawa: Dziękuję za rozmowę!

Anna Spakowska od ponad sześciu lat wykorzystuje w swoich projektach filc wełniany, również z niego stworzyła kolekcję nietypowych lamp redukujących hałas THE VIRTUOSO.

 

Dobrawa Bies

Głos został już oddany

KOS Elektro System – jakość, funkcjonalność i styl
Stojące i wiszące kotły kondensacyjne dużej mocy
CAD projekt design – 3. edycja spotkań z projektantami wnętrz
INSPIRACJE