Zobacz w portalu A&B!
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty

Pastelozy na blokach można uniknąć. Gdyńska realizacja świetnie to pokazuje!

Wiktor Bochenek
30 sierpnia '22

„Pasteloza” jest czymś, do czego już przywykliśmy. Na ścianach bloków w każdej części Polski znajdziemy pstrokate malunki, wyrastające jak grzyby po deszczu wraz z transformacją gospodarczą końca XX wieku. Czy można coś poradzić na problem „pastelozy”? Rozwiązanie pokazuje kolektyw Traffic Design.

Nowe murale na blokach przy ulicy Bohaterów Starówki Warszawskiej

nowe murale powstały na blokach przy ulicy Bohaterów Starówki Warszawskiej

fot. Rafał Kołsut | © Traffic Design

Murale na Płycie Redłowskiej są odpowiedzią na tragiczny stan polskiej przestrzeni — „pastelozy” objawiającej się w tragicznie pstrokatej kolorystyce odnawianych elewacji budynków wielorodzinnych zbudowanych w czasach PRL-u. Stowarzyszenie Traffic Design postanowiło wyjść poza schemat i stworzyć mural będący jednocześnie identyfikacją wizualną, nazwą ulicy i numerem budynku.

Nowe murale na blokach przy ulicy Bohaterów Starówki Warszawskiej

Autorem projektu jest Jacek Wielebski

fot. Rafał Kołsut | © Traffic Design

O tym, skąd wziął się pomysł na tego typu murale, kto zgłasza się do Traffic Design i jakie stowarzyszenie ma plany na przyszłość, odpowiada Natalia Wielebska

Wiktor Bochenek: Skąd pomysł na zastosowanie takiej identyfikacji wizualnej na elewacjach bloków?

Natalia Wielebska (Traffic Design): Realizacja na budynkach przy ulicy Bohaterów Starówki Warszawskiej powstała w ramach współpracy abonamentowej z miastem, która pozwala na testowanie nowych rozwiązań projektowych i wprowadzanie dizajnu do przestrzeni publicznej Gdyni.

 
Wiktor
: Do czego nawiązują murale? Jak narodził się pomysł na ich realizację?

Natalia: Zależy nam na szukaniu estetycznych rozwiązań systemowych albo indywidualnych, które można wprowadzać podczas remontów powojennych bloków. Te działania rozpoczęliśmy w 2017 roku, realizując pierwszy tego rodzaju projekt przy ulicy Lelewela w Gdyni (autor: Jacek Wielebski). Zdjęcia budynku odmalowanego na biało, a nie któryś z popularnych na blokach pastelowych kolorów wzbudziły wówczas rekordowe zainteresowanie naszych odbiorców w mediach społecznościowych.

W 2018 roku w ramach Biennale Dizajnu i Sztuki Miejskiej powstał kolejny blok zaprojektowany przez Jacka Rudzkiego. Była to również okazja do debaty o tym, jak w ogóle odnawiać bloki — czym jest tak zwana „pasteloza” i czy biały to zawsze dobre rozwiązanie. Od tej pory realizujemy pojedyncze blokowe projekty. Czasem odzywają się do nas mieszkańcyprzedstawiciele wspólnot z różnych miast z prośbą o interwencję

       

projekty odwołują się do estetyki futuryzmu

fot. Rafał Kołsut | © Traffic Design

W projekcie chodziło przede wszystkim o to, żeby dobrze wyeksponować numery budynków. Całość jest osadzona na siatce, a zastosowane linie wynikają wprost z podziałów architektonicznych. Estetyka nawiązuje do dekoru charakterystycznego dla modernizmu. W 2017 roku Jacek WielebskiRafał Kołsut zebrali dokumentację fotograficzną przykładów modernistycznych elementów dekoracyjnych z różnych miast Polski. Ten materiał jest inspiracją dla wielu realizowanych przez nas projektów.

Traktujemy to jako formę odejścia od malowania na szczytowych ścianach murali przedstawiających, operujących dużymi plamami koloru. W tym projekcie punktem wyjścia była architektura, wzory geometryczne, które nawiązują do estetyki futuryzmu, bazują na prostych kształtach — podkreślają formę budynkuklimat czasów, w których powstał.

 
Wiktor
: Czy zobaczymy następne murale w ramach działań Traffic Design?

Natalia: Nasze najbliższe działania to przede wszystkim Biennale Traffic Design 2022. W tym roku przedstawimy sześć realizacji, które rozszerzają nasze spektrum działania o nowe materiały i technologie: recyklingowany plastik z cum i sieci, biotynk na bazie morszczynu. Będzie też trochę klasyki: mural literniczy, rzeźby ilustracyjne oraz mural w estetyce tablic drogowych.

        

tak rozwiązana identyfikacja wizualna jest znacznie lepsza od tego, co spotykamy na polskich osiedlach

fot. Rafał Kołsut | © Traffic Design

per aspera ad astra

Stowarzyszenie Traffic Design znane jest przede wszystkim ze swoich wyjątkowych realizacji na terenie Gdyni. Kolektyw tworzył nową identyfikację wizualną dla niewielkich lokalnych firm, szkół i barów mlecznych, a także warsztatów samochodowych. Nie poprzestają tylko na szyldach, tworzą wyjątkowe metalografiki, hotele dla owadów czy instalacje artystyczne. Współpracując z samorządem, spółdzielniami, małym biznesem i mieszkańcami, Traffic Design pokazuje, jak wygląda tworzenie lepszej przestrzeni publicznej od podstaw, z każdą akcją wywierając większy wpływ na lokalną rzeczywistość.

 
rozmawiał: Wiktor Bochenek

Głos został już oddany

Nowa kolekcja REHAU RAUVISIO crystal deep
Nowoczesne rozwiązania klimatyzacyjne i wentylacyjne LG
Pompy ciepła Neoheat – ekologiczne ogrzewanie, chłodzenie i podgrzewanie ciepłej wody
Pompy ciepła Neoheat – ekologiczne ogrzewanie, chłodzenie i podgrzewanie ciepłej wody
Energooszczędne klimatyzatory Heiko - ogrzewaj i schładzaj swoje mieszkanie lub biuro