Centrum Warsztatów Artystycznych w Mediolanie. Wyróżniony projekt polskich studentek

Dobrawa Bies
04 stycznia '21

Alicja NowakZuzanna Kletschka, studentki architektury Politechniki Krakowskiej, zdobyły wyróżnienie w międzynarodowym konkursie architektonicznym #MilanCall. Zadaniem było zaprojektowanie fabryki designu, w jednej z najbardziej uczęszczanych i artystycznych dzielnic MediolanuTicinese.

Celem konkursu dla profesjonalistów i studentów architektury, organizowanego przez stowarzyszenie Start For Talents, było zaprojektowanie budynku Design Factory w Mediolanie we Włoszech. Obiekt miał pełnić funkcję miejsca szkoleń artystów i projektantów, a proponowane sale warsztatowe i wystawowe miały tworzyć kompleks kulturalny zintegrowany z jedną z najbardziej ruchliwych dzielnic Mediolanu — Ticinese.

Nadesłane z całego świata prace oceniało jury, w skład którego wchodziły znane, włoskie pracownie architektoniczne: 3ndyStudio, ASSONOMETRIA, Bianchivenetoarchitetti, CLAB architecture, INOUTarchitettura, km 429, Laprimastanza, MORANA + RAO ARCHITECTS, OPPS architecture, Pardini Hall architecture, RRS STUDIO.

Centrum Warsztatów
Artystycznych w Mediolanie, aksonometria

proponowany budynek Centrum Warsztatów Artystycznych znajduje się na Placu Sant’Eustorgio

© Alicja Nowak, Zuzanna Kletschka

wyróżnienie dla polskich studentek

Spośród nadesłanych projektów, jury doceniło pracę polskich studentek (przebywających obecnie na wymianie z Politecnico di Milano), przyznając jej wyróżnienie.

Celem projektu autorstwa Alicji Nowak i Zuzanny Kletschki umieszczonego na Placu Sant’Eustorgio było zapewnienie ciągłości kompozycyjnej i komunikacyjnej w naturalny sposób ukształtowanej przez ruch pieszych. Ze szczególną starannością autorki podkreśliły kilka elementów istniejącej działki, w tym Bazylikę Sant’Eustorgio (na przedłużeniu jego południowej osi prowadzącej od dzielnicy Navigli). Proponowany budynek — Centrum Warsztatów Artystycznych, wpisuje się w otwartą kompozycję placu i atrakcyjnie go uzupełnia. Dynamiczna bryła nie tylko wnosi nowoczesny element do istniejącej, historycznej tkanki dzielnicy, ale także nie ogranicza dostępności i ekspozycji zabytkowych budynków otoczenia. Zawieszenie zaprojektowane nad głównym wejściem otacza widok i kieruje wzrok przechodniów na architekturę pobliskiej Bazyliki Sant’Eustorgio.

Rzut parteru Centrum
Warsztatów Artystycznych

na parterze znajduje się hol wejściowy z recepcją, kawiarnią, księgarnią oraz pracownią fotograficzną

© Alicja Nowak, Zuzanna Kletschka

Centrum Warsztatów Artystycznych

Poziom placu został obniżony przez architektki do 1,2 metra poniżej gruntu i jest to jednocześnie poziom parteru projektowanego budynku. Ten zabieg pozwolił wyodrębnić dwie części placu — część należącą bezpośrednio do samego ośrodka warsztatowego (tworzącą intymną przestrzeń publiczną) oraz tę przed bazyliką — zachowującą aktualny charakter miejsca.
Obniżenie tworzą stopnie — siedziska oraz rampa zapewniająca dostępność dla osób niepełnosprawnych. Ważnym elementem planowanego placu było zachowanie okazałych, rosnących tam drzew, które wraz z projektowaną zielenią kierują przechodniów do centrum warsztatowego.

Dostęp do Centrum Warsztatów Artystycznych jest zapewniony z dolnej części placu (wejście główne) oraz z przeciwległego rogu, gdzie znajduje się księgarnia. Budynek został podzielony na dwie główne kondygnacje: obniżony parter oraz piętro. Na parterze znajduje się hol wejściowy z recepcją, kawiarnią, księgarnią oraz pracownią fotograficzną ze świetlikiem zapewniającym odpowiednie naświetlenie. Piętro to sale warsztatowe dla studentów mody i sztuki oraz sala wystaw stałych. Główny, przestronny hol można również przekształcić w przestrzeń przeznaczoną na wystawy czasowe. Obiekt został wyposażony w niezbędną infrastrukturę sanitarną oraz pomieszczenia techniczno-magazynowe umieszczone na kondygnacji -1.

Wnętrze Centrum
Warsztatów Artystycznych

okładzina alabastrowa rozprasza światło wpadające do pomieszczeń warsztatowych

© Alicja Nowak, Zuzanna Kletschka

Spójna bryła budynku może sprawiać wrażenie monolitycznej konstrukcji, ale zastosowany materiał — okładzina alabastrowa, rozprasza światło wpadające do pomieszczeń warsztatowych, tworząc jednocześnie ciekawe wrażenie wizualne zarówno od strony wewnętrznej, jak i zewnętrznej.

Creative Hub to przyjemne, jasne i przestronne miejsce do pracy dla młodych artystów, wpisujące się w istniejące otoczenie mediolańskiego placu. Zastosowane materiały w nowoczesny sposób nawiązują do otaczającej architektury, powodując wzajemne przenikanie się wnętrza i zewnętrza budynku.

  

oprac.: Dobrawa Bies

Głos został już oddany

Aluprof Future Builders — „Jak powinno wyglądać budownictwo przyszłości?” — rozmowy z architektami z całego świata
Biblioteka BIM Wiśniowski - bramy, okna, drzwi, ogrodzenia
Konkurs City & Rest - Wspólna Przestrzeń Miasta