NOWOŚĆ! Prawo w architekturze – przystępnie na portalu A&B
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Dworzec Łódź Kaliska zmieni swój wygląd

14 czerwca '23

Drugi pod względem wielkości dworzec kolejowy w Łodzi przejdzie gruntowną modernizację. Kolejarze przekazali plac budowy wykonawcy robót. Zrealizuje on projekt pracowni An Archi Group z Gliwic.

Pierwszym etapem prac będzie budowa dworca tymczasowego, który obsłuży pasażerów w trakcie przebudowy stacji. Następnie wykonawca przystąpi do rozbiórki postmodernistycznego budynku dworca. PKP zapewnia, że nowy gmach będzie nowoczesny, ekologiczny i dostosowany do potrzeb wszystkich pasażerów.

Wizualizacja dworca

wizualizacja dworca

© PKP

trochę starego w nowym

W nowym budynku zachowany ma zostać układ przestrzenny obecnego dworca podzielonego na trzy nawy i połączonego z nowym tunelem łączącym aleję Włókniarzy z ulicą Unii Lubelskiej. Prosta, przysadzista bryła dworca ma być przeszklona od strony placu. Elewacje wykończone będą ciemną, oksydowaną miedzią, która zapewnić ma trwałość i nie wymagać prac konserwacyjnych.

Wizualizacja wnętrza

wizualizacja wnętrza

© PKP

Elementem, który powróci, będzie też świetlik w centralnej części budynku. Zamiast walcowatego będzie miał on jednak nieregularny, połamany kształt, do którego nawiązywać mają także elementy wykończenia wnętrz. Na parterze dworca znajdzie się część służąca podróżnym, w tym kasy biletowe, przestronna poczekalnia wraz z częścią dla dzieci oraz lokale komercyjne. Natomiast piętra obu skrzydeł budynku przeznaczono dla spółek kolejowych.

Warto zauważyć, że gdy tylko zakończy się największa kolejowa inwestycja w Polsce, czyli budowa łódzkiego tunelu średnicowego, Łódź Kaliska dodatkowo zyska na znaczeniu i będzie obsługiwała znacznie więcej podróżnych niż obecnie — bez nowego dworca byłoby to niemożliwe — podkreśla Minister Rozwoju i Technologii Waldemar Buda.

plac przydworcowy

Poza samym budynkiem zmieni się także bezpośrednie otoczenie i plac przydworcowy. Jego podstawową funkcją będzie działanie jako węzeł komunikacyjny, dostosowany do ruchu samochodów (z miejscem do ładowania samochodów elektrycznych), autobusów oraz rowerów, dla których zaprojektowano dużą wiatę. Za budynkiem zaplanowano parking dla pasażerów. Przy dworcu znajdzie się także postój taksówek.

optymalizacja

Poprzedni projekt

wcześniejsza koncepcja dworca

© PKP

Opublikowane wraz z ogłoszeniem rozpoczęcia prac wizualizacje dworca, nieco odbiegają od tych przedstawianych przez Polskie Koleje Państwowe na etapie przygotowania przetargu. Zamiast pomarańczowej miedzi pokrywającej elewacje, projektanci zdecydowali się na szare pasy oksydowanego metalu. Korekcie uległy też przeszklenia — ich kształt i wielkość. Mniej zieleni wypełnia przedpole dworca — choć to może być też winą doboru kąta ujęcia. Największe zmiany zaszły od strony północnej — zamiast szerokich przeszkleń i częściowej ażurowości na wizualizacjach widać masywną, ciemną bryłę.

kolejna wersja dworca

secesyjny dworzec

pierwszy budynek dworca z 1902 roku

fot. Włodzimierz Pfeiffer | Domena publiczna — Archiwum Państwowe w Łodzi

To nie pierwsza przebudowa Kaliskiej. Pierwszy budynek dworca zaprojektował Czesław Domaniewski. Otwarty w 1902 roku obiekt wpisywał się stylistycznie w nurty secesyjne. Niestety już w 1914 roku i następnie w 1918 roku dworzec doznał poważnych zniszczeń w trakcie oblężenia Łodzi i walk o wyzwolenie miasta. Po wojnie początkowo planowano budowę nowego według projektu Rudolfa Lacherta — ten okazał się jednak zbyt duży i drogi, by skierować go do realizacji. Nie objęty żadną ochroną zabytkowy dworzec ostatecznie zastąpił w 1993 roku postmodernistyczny gmach z charakterystyczną turkusową stolarką i zwieńczonym łukiem przeszkleniem, będącym reinterpretacją zburzonej wieży zegarowej. Jego projekt przygotował zespół Jana Gorgula, Marka Skurnóga i Wojciecha Garczyńskiego.

Postmodernistyczny dworzec

wnętrze obecnego budynku dworca z 1993 roku

fot.: Zorro2212 | Wikimedia Commons © CC BY-SA 4.0

 
Kacper Kępiński

Głos został już oddany

IGP-DURA®one – system powlekania proszkowego
Dachówki na elewacji – trend w architekturze 2024
DACHRYNNA: zintegrowany system dachowy 2w1 (Dach + Rynna)
INSPIRACJE