computer zapisz w ulubionych

Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach #NagrodaWitkiewicza

03 lipca '20
Dane techniczne
Nazwa: Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego
Inwestor: Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego
Inwestor zastępczy: Tebodin Poland
Lokalizacja: Polska, Lusławice, gmina Zakliczyn, woj. Małopolskie
Projekt: DDJM Biuro Architektoniczne, Marek Dunikowski, Jarosław Kutniowski, Wojciech Miecznikowski
Współpraca autorska: Maciej Jurkowski, Justyna Tomczyk, Katarzyna Słyś
Współpraca przy koncepcji: Paweł Natkaniec, Tomasz Moskal, Maciej Szarapo
Architektura wnętrz: DDJM Biuro Architektoniczne
Akustyka: sala koncertowa: Müller BBM GmbH, prof. Karlheinz Müller, Petra Nies, pozostałe wnętrza: AKOD, Jan Dodacki
Konstrukcja: GSBK Biuro Konstrukcyjne, Mariusz Szefer, Monika Bit-Machałowska

Kalendarium:

  • projekt
  • budowa


 
20032011
20122013

Powierzchnie:

  • terenu
  • zabudowy
  • użytkowa
  • całkowita

 


48 100 m²
10 548 m²
9 906 m²
14 123 m²

Kubatura:

70 785 m³

Generalny wykonawca: Skanska S.A.
Koszt inwestycji: ok. 65 000 000 PLN

Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach zajęło I miejsce w kategorii Architektura Użyteczności Publicznej w 7. edycji konkursu o Nagrodę Województwa Małopolskiego im. Stanisława Witkiewicza. Poniżej przypominamy nagrodzony projekt.

Budynek Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach projektu architektów z pracowni DDJM powstał w sąsiedztwie założenia parkowego i dworku należącego do Krzysztofa Pendereckiego od lat 70. ubiegłego wieku. Ideą i celem centrum jest inspirowanie najzdolniejszych młodych muzyków z całego świata do doskonalenia umiejętności i osiągnięcia pełnej dojrzałości artystycznej. W centrum mieszczą się sala koncertowa i część dydaktyczna.

sytuacja

© DDJM Biuro Architektoniczne

Praca przy tym wyjątkowym projekcie to przygoda, która wyzwalała szczególnie silne emocje. Fascynującym była możliwość współpracy z wielkim artystą w jego ukochanym miejscu, azylu skupienia. To miejsce ma własną tradycję i styl, który jest owocem czasu i indywidualności właściciela. Nie wypadało tej tradycji naruszać. Klimat otwartego krajobrazu skłonił do wyjątkowej powściągliwości w kształtowaniu architektury budynku. Zgodnie z przekonaniami uznaliśmy, że porządek i harmonia to cechy podstawowe, które określają jego tożsamość. Czytelna i prosta forma z użyciem minimalnej ilości tradycyjnych materiałów jest próbą współczesnej interpretacji tradycji klasycznej w oparciu o uniwersalny system wartości — czytamy w opisie projektu.

Niski, przykryty zielonym dachem budynek na planie prostokąta wpisuje się w otaczający go krajobraz. Ponad parterową część centrum wyniesiona jest minimalistyczna bryła sali koncertowej.

minimalistyczna bryła sali koncertowej wyniesiona jest ponad parterową część centrum

© DDJM Biuro Architektoniczne

Rytmiczny, drewniany portyk prowadzi od sali koncertowej do części dydaktycznej, mieszkalnej i parkingu pod dachem, łącząc w ten sposób poszczególne części kompleksu w jedną całość. Sercem obiektu jest sala koncertowa dla sześciuset pięćdziesięciu widzów. Jej technologiczne wyposażenie stwarza odpowiednie warunki dla profesjonalnej rejestracji nagrań dźwiękowych i audiowizualnych.

Aby zapewnić najwyższy poziom rozwiązań akustycznych, zasadę wnętrza oparto na klasycznych wzorcach stosowanych w historycznych konstrukcjach i architekturze sal koncertowych. We wnętrzu sali decydującym czynnikiem jest użycie naturalnego drewna. Precyzyjna rytmiczna struktura zbudowana jest niezależnie od głównej konstrukcji budynku w ścisłej współpracy z akustykiem. Drewno jest konsekwentnie wykorzystane we wzajemnie uwarunkowanej wewnętrznej organizacji całego obiektu i jego zewnętrznej aparycji — czytamy w opisie projektu.

przekrój

© DDJM Biuro Architektoniczne

Sala koncertowa otoczona jest otwartym na park i wewnętrzny dziedziniec przestronnym foyer. Część dydaktyczna centrum składa się z sali kameralnej, sali konferencyjnej, sal do ćwiczeń, biblioteki i jadalni. Uzupełnieniem dydaktycznej funkcji założenia jest przeznaczona dla ponad stu gości część mieszkalna.

 
oprac. red.

Głos został już oddany

okno zamknie się za 5