okno zamknie się za 5

computer zapisz w ulubionych

Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach #NagrodaWitkiewicza

03 lipca '20
Dane techniczne
Nazwa: Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego
Inwestor: Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego
Inwestor zastępczy: Tebodin Poland
Lokalizacja: Polska, Lusławice, gmina Zakliczyn, woj. Małopolskie
Projekt: DDJM Biuro Architektoniczne, Marek Dunikowski, Jarosław Kutniowski, Wojciech Miecznikowski
Współpraca autorska: Maciej Jurkowski, Justyna Tomczyk, Katarzyna Słyś
Współpraca przy koncepcji: Paweł Natkaniec, Tomasz Moskal, Maciej Szarapo
Architektura wnętrz: DDJM Biuro Architektoniczne
Akustyka: sala koncertowa: Müller BBM GmbH, prof. Karlheinz Müller, Petra Nies, pozostałe wnętrza: AKOD, Jan Dodacki
Konstrukcja: GSBK Biuro Konstrukcyjne, Mariusz Szefer, Monika Bit-Machałowska

Kalendarium:

  • projekt
  • budowa


 
20032011
20122013

Powierzchnie:

  • terenu
  • zabudowy
  • użytkowa
  • całkowita

 


48 100 m²
10 548 m²
9 906 m²
14 123 m²

Kubatura:

70 785 m³

Generalny wykonawca: Skanska S.A.
Koszt inwestycji: ok. 65 000 000 PLN

Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach zajęło I miejsce w kategorii Architektura Użyteczności Publicznej w 7. edycji konkursu o Nagrodę Województwa Małopolskiego im. Stanisława Witkiewicza. Poniżej przypominamy nagrodzony projekt.

Budynek Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach projektu architektów z pracowni DDJM powstał w sąsiedztwie założenia parkowego i dworku należącego do Krzysztofa Pendereckiego od lat 70. ubiegłego wieku. Ideą i celem centrum jest inspirowanie najzdolniejszych młodych muzyków z całego świata do doskonalenia umiejętności i osiągnięcia pełnej dojrzałości artystycznej. W centrum mieszczą się sala koncertowa i część dydaktyczna.

sytuacja

sytuacja

© DDJM Biuro Architektoniczne

Praca przy tym wyjątkowym projekcie to przygoda, która wyzwalała szczególnie silne emocje. Fascynującym była możliwość współpracy z wielkim artystą w jego ukochanym miejscu, azylu skupienia. To miejsce ma własną tradycję i styl, który jest owocem czasu i indywidualności właściciela. Nie wypadało tej tradycji naruszać. Klimat otwartego krajobrazu skłonił do wyjątkowej powściągliwości w kształtowaniu architektury budynku. Zgodnie z przekonaniami uznaliśmy, że porządek i harmonia to cechy podstawowe, które określają jego tożsamość. Czytelna i prosta forma z użyciem minimalnej ilości tradycyjnych materiałów jest próbą współczesnej interpretacji tradycji klasycznej w oparciu o uniwersalny system wartości — czytamy w opisie projektu.

Niski, przykryty zielonym dachem budynek na planie prostokąta wpisuje się w otaczający go krajobraz. Ponad parterową część centrum wyniesiona jest minimalistyczna bryła sali koncertowej.

minimalistyczna bryła sali koncertowej wyniesiona jest ponad parterową część centrum

minimalistyczna bryła sali koncertowej wyniesiona jest ponad parterową część centrum

© DDJM Biuro Architektoniczne

Rytmiczny, drewniany portyk prowadzi od sali koncertowej do części dydaktycznej, mieszkalnej i parkingu pod dachem, łącząc w ten sposób poszczególne części kompleksu w jedną całość. Sercem obiektu jest sala koncertowa dla sześciuset pięćdziesięciu widzów. Jej technologiczne wyposażenie stwarza odpowiednie warunki dla profesjonalnej rejestracji nagrań dźwiękowych i audiowizualnych.

Aby zapewnić najwyższy poziom rozwiązań akustycznych, zasadę wnętrza oparto na klasycznych wzorcach stosowanych w historycznych konstrukcjach i architekturze sal koncertowych. We wnętrzu sali decydującym czynnikiem jest użycie naturalnego drewna. Precyzyjna rytmiczna struktura zbudowana jest niezależnie od głównej konstrukcji budynku w ścisłej współpracy z akustykiem. Drewno jest konsekwentnie wykorzystane we wzajemnie uwarunkowanej wewnętrznej organizacji całego obiektu i jego zewnętrznej aparycji — czytamy w opisie projektu.

przekrój

przekrój

© DDJM Biuro Architektoniczne

Sala koncertowa otoczona jest otwartym na park i wewnętrzny dziedziniec przestronnym foyer. Część dydaktyczna centrum składa się z sali kameralnej, sali konferencyjnej, sal do ćwiczeń, biblioteki i jadalni. Uzupełnieniem dydaktycznej funkcji założenia jest przeznaczona dla ponad stu gości część mieszkalna.

 
oprac. red.

Głos został już oddany