Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize
Konkurs „Najlepszy Dyplom ARCHITEKTURA”

Cztery kultury pod jednym dachem. Projekt Centrum Folkloru Nizio Design International

08 maja '24

Pracownia Nizio Design International zaprezentowała projekt Centrum Folkloru Województwa Łódzkiego w Sieradzu, którego inwestorem jest Marszałek Województwa Łódzkiego. Jak zespół Mirosława Nizio chce upamiętnić tradycyjne elementy tożsamości?

{img-1:width=100%,height=auto}

Prawie dwa i pół tysiąca metrów kwadratowych rozplanowane na czterech kondygnacjach — na takiej powierzchni będzie można zanurzyć się w bogaty, kolorowy świat łódzkich kultur. Kompleks ma być jednocześnie wykonany w pełni w standardzie pasywnym. Za zakres prac obejmujący koncepcję architektoniczną i wystawy stałej wraz z projektem zagospodarowania odpowiada pracownia Nizio International Design.

centralnym punktem kompleksu jest dziedziniec

centralnym punktem kompleksu jest dziedziniec

© Nizio Design International

W kreatywny sposób odnieśliśmy się do bogatej tradycji ziem województwa łódzkiego, przetwarzając ją zgodnie z potrzebami dzisiejszych odbiorców. Poprzez połączenie współczesnych technik wystawienniczych ze sztuką rzemiosła, między innymi ciesielstwem, tkactwem, wycinankarstwem, dążyliśmy do tego, aby narracja Centrum oddziaływała na wszystkie zmysły zwiedzających i w ten sposób wprowadziła ich w fascynujące uniwersum kultury ludowej wskazuje Mirosław Nizio, autor projektu.

{img-3:width=100%,height=auto}

układ rodem z łódzkiej wsi

Pierwsze odwołania do tradycji budowlanych zawierają się w układzie kompleksu — cztery moduły zostały połączone w ten sposób, by w centralnym punkcie utworzyć dziedziniec kojarzący się z tradycyjnym okólnikiem. To bezpośrednie odwołanie do tradycji budownictwa wiejskiego znanego od XIX wieku. Dziedziniec ma mieć charakter otwarty, pozwalający na prowadzenie na nim działań kulturalnych i animacyjnych. Przed wejściem na okólnik ma zostać posadzona łąka kwietna.

{img-4:width=100%,height=auto}

Kompleks będzie mieścił salę widowiskową, baletową, warsztatową i konferencyjną, a na niższych poziomach zlokalizowane zostanie zaplecze techniczne.

układ odwołuje się do tradycji budownictwa wiejskiego

układ odwołuje się do tradycji budownictwa wiejskiego

© Nizio Design International

żyletki, wzory i słupy

Punktem charakterystycznym projektu jest dwuspadowy dach, który ma zostać wykonany z drewnianych pasów, które architekci nazwali „żyletkami”. Taki zabieg ma nadać kompleksowy, lekki charakter zabudowy. Dach ma zostać oparty o drewniane słupy, które odwołują się do tradycyjnej, regionalnej sztuki ciesielskiej. Jednocześnie charakterystyczne „żyletki” mają tworzyć podcienia — w ten sposób pozwalając na ukrycie przed słońcem.

galeria „Łęczyckie” skupia się na legendach regionu

galeria „Łęczyckie” skupia się na legendach regionu

© Nizio Design International

Obok drewna głównym materiałem widocznym na elewacji jest szkło. Na części z oszkleń postanowiono na umieszczenie tradycyjnych wzorów z upamiętnianych kultur regionalnych. Do nich należy między innymi popularny wzór z kultury łowickiej.

galeria „Rawsko-Opoczyńskie” to przede wszystkim świat muzyki i tanecznych zabaw

galeria „Rawsko-Opoczyńskie” to przede wszystkim świat muzyki i tanecznych zabaw

© Nizio Design International

cztery równorzędne światy

Centrum Folkloru nie jest skoncentrowane na jednej, konkretnej kulturze. Dlatego wystawa stała została podzielona na cztery galerie, które odpowiadają czterem różnym regionom geograficznym: łęczyckim, rawsko-opoczyńskim, łowickim i sieradzkim. Projektanci postanowili uwzględnić „archetypy kultury” — to, z czego są najbardziej znane. Przykładem jest odniesienie do wycinanki, która zostanie zlokalizowana w galerii „Łowickie”.

galeria „Łowickie” podyktowana została wycinance ludowej

galeria „Łowickie” podyktowana została wycinance ludowej

© Nizio Design International

Centrum Folkloru Województwa Łódzkiego ma być gotowe w 2026 roku, łącząc ze sobą nowoczesną interpretację dziedzictwa kulturowego i możliwość zachowania tradycyjnych elementów tychże kultur. Istotnym elementem muzeum powinna być nie tylko jej przestrzeń wystaw, ale również wydarzeń związanych z bogactwem lokalnych kultur.

galeria „Sieradzkie” zawierać będzie między innymi maszyny tkackie, odwołując się do tradycji rzemiosła

galeria „Sieradzkie” zawierać będzie między innymi maszyny tkackie, odwołując się do tradycji rzemiosła

© Nizio Design International

opracował Wiktor Bochenek

Głos został już oddany

IGP-DURA®one – system powlekania proszkowego
Dachówki na elewacji – trend w architekturze 2024
DACHRYNNA: zintegrowany system dachowy 2w1 (Dach + Rynna)
INSPIRACJE