okno zamknie się za 5

Galeria Europa – Daleki Wschód projektu Ingarden & Ewý Architekci #NagrodaWitkiewicza

computer zapisz w ulubionych

Galeria Europa – Daleki Wschód projektu Ingarden & Ewý Architekci #NagrodaWitkiewicza

26 czerwca '20
Dane techniczne
Nazwa:

Galeria Europa-Daleki Wschód

Lokalizacja: Polska, Kraków
Projekt: Ingarden & Ewý Architekci Sp. z o.o. 
Architekt: Piotr Ingarden
Współpraca autorska: Jacek Ewý
Zespół projektowy: Jacek Dubiel (kierownik projektu), Piotr Hojda, Sylwester Staniucha, Sebastian Machaj, Piotr Urbanowicz, Bartosz Haduch, Sylwia Gowin, Dariusz Grobelny, Tomasz Żełudziewicz, Enio Ferreira, Jakub Wagner, stud. Jakub Turbasa, Marcin Głuchowski, Michał Konarzewski
Architektura wnętrz: Ingarden & Ewy Architekci, Pracownia projektowania architektury wnętrz: Agnieszka Cwynar-Łaska, Marta Spodar
Architektura krajobrazu: Land-Arch Małgorzata Tujko, Karolina Sacha
Konstrukcja: GSBK Biuro Konstrukcyjne, Mariusz Szefer, Samsoor Shaheed, Przemysław Ruchała
Generlany wykonawca: Chemobudowa-Kraków S.A.
Powierzchnia terenu: 6067,40 m²
Powierzchnia zabudowy: 760,60
Powierzchnia użytkowa: 1954,60 m²
Powirzchnia całkowita: 2675,20 m²
Kubatura: 10743 m³
Projekt: 2007/2009
Rok realizacji:  2013/2015
Koszt inwestycji: 16 870 000 PLN
Inwestor:  Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”

Galeria Europa – Daleki Wschód w Krakowie otrzymała w 2016 roku I miejsce w kategorii architektura użyteczności publicznej w 8. edycji konkursu o Nagrodę Województwa Małopolskiego im. Stanisława Witkiewicza. Poniżej przypominamy zwycięski projekt autorstwa Ingarden & Ewý Architekci.

Galeria Europa – Daleki Wschód została otwarta w 2015 roku i stanowi aneks wystawienniczy Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. Obiekt jest przestrzenią ekspozycyjną służącą prezentacji sztuki europejskiej i kultur Azji Południowo-Wschodniej.

wejście główne do
galerii

obiekt wzniesiono z użyciem jasnego piaskowca, uzupełnionego szkłem

© Ingarden & Ewý Architekci

Jak o projekcie mówi Krzysztof Ingarden:

Pomysł tej budowy zrodził się w roku 2004, w momencie pozyskania przez Muzeum Manggha niewielkiej działki sąsiadującej z jej terenem od strony ulicy Konopnickiej. Dla Muzeum Manggha głównym celem było poszerzenie możliwości działań artystycznych i wystawienniczych z polsko-japońskich na europejsko-dalekowschodnie, co zbiegło się w czasie ze wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej.

klasyczne przestrzenie galeryjne

W galerii znajdują się dwie sale ekspozycyjne umieszczone na dwóch kondygnacjach. Obie sale mają charakter klasycznych białych przestrzeni galeryjnych (tzw. „white cube”), maksymalnie neutralnych w wyrazie, umożliwiających ekspozycję różnorodnych form sztuki, głównie nowoczesnej. Tego typu sal wystawowych brakowało w głównym budynku Mangghi, która dostosowana jest głównie do wymogów ekspozycyjnych sztuki historycznej. Nowy budynek znacząco rozszerza ten zakres, co daje kuratorom dużą swobodę w sposobie wykorzystania przestrzeni i realizacji projektów ekspozycyjnych. Galeria wyposażona została w niezbędne zaplecza przygotowania wystaw, magazyny, przestrzeń biurową dla kuratorów i miejsca parkingowe.

Elewacje galerii

budynek jest neutalnym, architektonicznym tłem dla Mangghi

© Ingarden & Ewý Architekci

tło dla Mangghi

Budynek główny Muzeum Manggha jest obiektem kompozycyjnie skończonym, o wyrafinowanej i unikatowej formie dachu. Jakiekolwiek działanie uzupełniające lub kontynuujące tę kompozycję niosłoby niebezpieczeństwo zaburzenia tej niezaprzeczalnej harmonii. Celem nowego budynku Galerii było uszanowanie tej wyjątkowości i stworzenie neutralnego architektonicznego tła porządkującego otoczenie od strony ul. Konopnickiej. Dominantą pod względem formalnym i funkcjonalnym pozostał więc budynek Muzeum Manggha i jemu podporządkowana jest skala i kompozycja nowego budynku. Jego minimalistyczna bryła została więc usytuowana w sposób taki, aby nie przesłaniała istniejącej bryły od strony ulicy Konopnickiej. Wysokość została dostosowana do skali sfalowanego dachu budynku głównego — dodaje Krzysztof Ingarden.

Galeria Europa –
Daleki Wschód

duży taras to przestrzeń na wydarzenia plenerowe

© Ingarden & Ewý Architekci

Galeria Europa – Daleki Wschód została dosunięta do ulicy Konopnickiej, tworząc jej nową pierzeję; od strony Muzeum Manggha zaś powstało przedpole ze schodami, platformami i tarasem, doskonale nadającymi się do wystaw plenerowych czy spotkań i wydarzeń na świeżym powietrzu. Nowy obiekt wzniesiono z użyciem jasnego piaskowca, uzupełnionego szkłem, co podkreśliło spokojny, subtelny wyraz siedziby nowej galerii.

 

oprac.: Dobrawa Bies

ilustracje dzięki uprzejmości Ingarden & Ewý Architekci

inne w kategorii "ARCHITEKTURA"

Tegoroczny pawilon zaprojektują architektki z pracowni Counterspace

Tegoroczny Serpentine Pavilion, w dwudziestą rocznicę inicjatywy Galerii Serpentine, zaprojektują architektki z [...]

proj.: KWK Promes

Centrum Dialogu Przełomy (CDP) to filia Muzeum Narodowego w Szczecinie, które skupia się na pokazaniu szczecińskiej [...]

proj.: Studio Architektoniczne Kwadrat Jacek Droszcz

Muzeum II Wojny Światowej cieszy się ogromnym zainteresowaniem mieszkańców Gdańska i turystów. Od pierwszych dni [...]

Głos został już oddany