reklama
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty

Skromna, szklana, doceniona. „Duch palatium” – najlepszą realizacją zeszłego roku w Poznaniu

Kuba Głaz
18 października '22

Kameralne upamiętnienie reliktów palatium Mieszka I to najlepsza zeszłoroczna realizacja w Poznaniu. Statuetkę Jana Baptysty Quadro dostała Pracownia Projektowa J.P. Woźny. Są też dwa wyróżnienia: za biurowiec dla Grupy Medusa i za budynek mieszkalny — dla pracowni Ultra Architects.

Mała skalą górą! Skromna i nietypowa forma zwyciężyła w tegorocznej, 24 edycji konkursu im. Jana Baptysty Quadro na najlepszą poznańską realizację architektoniczną ukończoną w zeszłym roku. Nagrodę firmowaną przez poznańskiego prezydenta otrzymała ekspozycja reliktów palatium Mieszka I na Ostrowie Tumskim autorstwa Pracowni Projektowej J.P Woźny (arch. Przemysław Woźny). Niska przestrzenna instalacja z artystycznego szkła odwzorowuje obrys palatium pierwszego władcy Polski oraz kaplicy jego żony Dobrawy (obiekt opisywaliśmy m.in. tutaj). Relikty obu tych budowli odkrywali poznańscy archeolodzy na początku tego wieku Odnalezione przez nich, przebadane i zasypane pozostałości znajdują się obok i w obrębie gotyckiego kościoła NMP in Summo nieopodal poznańskiej katedry.

Ekspozycja reliktów palatium Mieszka I na Ostrowie Tumskim w Poznaniu

Ekspozycja reliktów palatium Mieszka I na Ostrowie Tumskim w Poznaniu — proj. Pracownia Projektowa J.P. Woźny

fot.: Archiglass

harmonia, synergia, wyważenie

Bliskie sąsiedztwo niewielkiej świątyni o mało stabilnej dziś konstrukcji sprawiło, że nie wyeksponowano reliktów w podziemnym rezerwacie archeologicznym. Zostały za to zaznaczone za pomocą niskiego murka ze szkła artystycznego nawiązującego do kamiennych murów opracowanego przez Tomasza i Konrada Urbanowicza z firmy Archiglass. W nocy instalacja podświetlana jest od wewnątrz kierując uwagę nie tylko ku kształtom budynków sprzed tysiąclecia, ale też – kościołowi.

      

Ekspozycja reliktów palatium Mieszka I na Ostrowie Tumskim w Poznaniu — proj. Pracownia Projektowa J.P. Woźny, artystyczne szkło naśladuje powierzchnię kamiennych murów

fot.: Jakub Głaz

Całość jest dyskretna, współczesna, ale nie agresywna i nie konkuruje z zabytkowym otoczeniem. Wspomina o tym również werdykt jury, odczytany przez prezydenta Poznania Jacka Jaśkowiaka podczas uroczystego wręczenia nagrody:

Obiekt został nagrodzony za harmonijne powiązanie współczesnej formy z historycznym kontekstem, których to synergia tworzy wyważony nastrój miejsca. Architektura kościoła NMP in Summo zyskała w ten sposób nowy dyskretny blask, stała się na powrót zauważana. Odbiór nowej formy zmienia się wraz z porami roku i dnia, i za każdym razem pozytywnie zaskakuje. Obecność tego obiektu w tej przestrzeni przywraca na nowo należną jej pamięć o miejscu sacrum i profanum.

porządek też ważny

Nagrodzony Przemysław Woźny podziękował wszystkim współpracownikom i do uwag jury dodał własne:

Temat jest dość skromny, ale jego wielkość wynika z miejsca i historii. Mnie bardziej nawet cieszy to, że teren wokół został uporządkowany, dzięki czemu można oglądać bez przeszkód i kościół i sąsiednią psałterię. Powstał też nowy piękny widok na katedrę od strony Warty.

Ekspozycja reliktów palatium Mieszka I na Ostrowie Tumskim w Poznaniu

Ekspozycja reliktów palatium Mieszka I na Ostrowie Tumskim w Poznaniu — proj. Pracownia Projektowa J.P. Woźny

fot.: Mikołaj Bleja

To uporządkowanie, czyli likwidacja bram i szpecących okolicę przybudówek to także zasługa pracowni Woźnego, której udało się przekonać do zmian poznańską Kurię. Woźny dziękował również przedstawicielom miasta (Poznań to jeden z inwestorów, oprócz archidiecezji i Muzeum Archeologicznego) za zwiększenie budżetu, dzięki czemu możliwe było zastosowanie artystycznego szkła o jakości korespondującej z wagą miejsca. Projektant przypomniał też, że instalacja jest częścią realizowanego od lat przedsięwzięcia eksponującego historię Ostrowa Tumskiego, w ramach których powstał m.in. rezerwat Genius Loci (proj. TOYA Design) i Brama Poznania (proj.: Ad Artis Emerla Jagiełłowicz Wojda, dziś Ad Artis Architects).

Statuetka Jana Baptysty Quadro (autora renesansowej przebudowy poznańskiego ratusza) to kolejne uhonorowanie realizacji pracowni Woźnego na Ostrowie Tumskim. We wrześniu „Duch palatium” (bo tak również określa się te realizację) otrzymał międzynarodową nagrodę CODAaward w kategorii „liturgical” (szerzej: tutaj). Obecnie realizacja nominowana jest również w konkursie Nagroda Architektoniczna Województwa Wielkopolskiego (NAWW), podobnie jak inna zeszłoroczna realizacja pracowni Woźnego: centrum aktywizacji społecznej Tlenownia w Czempiniu (pokazywaliśmy ją tutaj).

dwa razy Wilda

Wzorem ostatnich dwóch edycji sąd konkursowy przyznał również wyróżnienia. Przypadek sprawił, że doceniono dwa budynki w dzielnicy Wilda. Pierwszy to masywny, lecz umiejętnie rozrzeźbiony biurowiec z wewnętrznym atrium – część nowego kompleksu biurowego Nowy Rynek (wspominaliśmy o nim w zeszłym tygodniu). Gmach autorstwa Grupy Medusa stoi na początku ulicy Wierzbięcice i stanowi rodzaj bramy prowadzącej w głąb Wildy. Jury tak komplementowało tę realizację w swoim uzasadnieniu:

Niebanalne zestawienie niebanalnych materiałów, ich kolorystyka oraz forma budynku wraz z dziedzińcem w formie oculusa stanowi spójną całość niczym rzeźba miejska.

Biurowiec w kompleksie Nowy Rynek w Poznaniu

Biurowiec „D” w kompleksie Nowy Rynek w Poznaniu — proj.: Medusa Group

fot.: Przemysław Turlej

Drugie wyróżnienie otrzymał natomiast bardzo udany budynek w samym sercu dzielnicy – przy Rynku Wildeckim. Charakterystyczny dom wielorodzinny autorstwa poznańskiej pracowni Ultra Architects (Marcin Kościuch i Tomasz Osięgłowski) utworzył nieistniejącą wcześniej północną pierzeję placu. Współgra przy tym zarówno ze skalą starszych kamienic, jak i stojącego obok kościoła, co – oprócz innych cech – zyskało aprobatę sądu konkursowego (szeroka prezentacja budynku: tutaj).

ultra architects rynek wildecki      ultr architects rynek wildecki kościół

Kamienica przy Rynku Wildeckim w Poznaniu — proj.: Ultra Architects

fot. x 2: Dawid Majewski

Warto dodać, że Ultra Architects dostali statuetkę Quadro za biurowiec Za Bramką wybudowany 2017 roku oraz – przed rokiem — wyróżnienie za zespół budynków wielorodzinnych przy ul. Trójpole.

W tegorocznej edycji konkursu Quadro nominowane były jeszcze dwa poznańskie obiekty: jednorodzinny „Biały dom” autorstwa często i zasłużenie nagradzanej ostatnio pracowni PL.architekci oraz budynek wielorodzinny przy ul. Jeżyckiej 39 projektu biura Habitat Architekci.

biały dom pl.architekci

"Biały dom" — proj.: PL.architekci; budynek wielorodzinny przy ul. Jeżyckiej 39, proj.: Habitat Architekci

fot.: Tom Kurek, Martyna Adamczewska

Przy okazji należy odnotować, że liczba prac zgłoszonych w tegorocznym konkursie nie była imponująca. Rozpatrywano jedynie 15 obiektów. Po rozstrzygnięciu konkursu im. Quadro Poznań i Wielkopolska czekają na werdykt w konkursie NAWW. Ogłoszenie wyników – za miesiąc.

Jakub Głaz

Głos został już oddany

okno zamknie się za 5

Seria Austin – klamki do drzwi wewnątrzlokalowych
IC Project – narzędzie stworzone dla biura architektonicznego
TRENDY [2022] - Modna łazienka