Oglądnij jeszcze raz! Retransmisje LIVE z pracowni biorących udział w jesiennej edycji Festiwalu Otwartych Pracowni Architektonicznych 2022
Oglądnij LIVE-wideo z pracowni biorących udział w jesiennej edycji Festiwalu Otwartych Pracowni Architektonicznych 2022 YouTube A&B Facebook A&B Festiwal Otwartych Pracowni Architektonicznych - jesień 2022
 
 
 
AFTERPARTY!
expand
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty

Colors of Elini. Projekt zmian we włoskim miasteczku wyróżniony w konkursie YAC

Dobrawa Bies
01 lutego '22

Julia Bujak, Maria Paczóska, Ezgi Sopaoglu i Aleksandra Warowna, studentki architektury Politechniki Warszawskiej otrzymały wyróżnienie w międzynarodowym konkursie Culture Stations, organizowanym przez YAC. Ich projekt Colors of Elini to propozycja zmian w Elini, małej miejscowości położonej na Sardynii. Centralnym punktem projektu studentki uczyniły stację kolei wąskotorowej, przekształcając ją w miejsce pełne kultury i różnych aktywności, które ożywią miasteczko i zachęcą do jego odwiedzin.

Celem konkursu Culture Stations organizowanego przez platformę Young Architects Competitions, było ożywienie małej, włoskiej miejscowości Elini (wraz z okolicą) znajdującej się na Sardynii. Uczestnicy zostali poproszeni o reinterpretację dawnych infrastruktur kolejowych występujących na tym terenie, pod kątem kultury i turystyki. W ten sposób stacje kolei wąskotorowej oraz budynki z nią związane mogłyby zyskać nowe funkcje.

Projekt Colors of Elini, sytuacja

celem konkursu było m.in. wykorzystanie infrastruktury kolejowej Elini

© Julia Bujak, Maria Paczóska, Ezgi Sopaoglu, Aleksandra Warowna

System infrastruktury kolejowej Elini otoczony jest sztuką i kulturą, dlatego konkurs jest wyjątkową okazją do stworzenia nietypowych tras dla podróżnych, którzy chcą odkrywać odległe miejsca, kontemplować ruchomy krajobraz i cieszyć się kreatywnymi dziełami sztuki, którym towarzyszy turkotanie starej lokomotywy — czytamy na stronie organizatorów.

Projektanci startujący w konkursie meli więc nieograniczone możliwości — wykorzystania stacji jako muzeum, przekształcenia „case cantoniere” (domy drogowców) na mieszkania, magazynów na atelier, czy parków kolejowych jako teatrów na wolnym powietrzu.

Projekt Colors of Elini, elewacje i przekroje

wyróżniony projekt skupia się wokół stacji kolejowej

© Julia Bujak, Maria Paczóska, Ezgi Sopaoglu, Aleksandra Warowna

wyróżnienie dla studentek PW

Zgłoszone na konkurs prace oceniało międzynarodowe jury w składzie: David Telerman (Atelier David Telerman), Ricardo Bofill (Ricardo Bofill Taller De Arquitectura), Marijn Schenk (Next Architects), Giuseppe Zampieri (David Chipperfield Architects Milano), Edoardo Tresoldi, Paola Candiani (FAI), Stefania Aru (Sardynia), Antonio De Rossi (Politechnika Turyńska), Alessandra Casu (Uniwersytet w Sassari), Monica Stochino (MIBAC), Mario Luigi Carcassi (Sardynia), Agostino Cicalò (Izba Handlowa, Przemysłu, Rękodzieła, Rolnictwa Nuoro), Matteo Agnoletto (Uniwersytet w Bolonii).

Jury przyznało trzy nagrody główne, dwa wyróżnienia specjalne, oraz dziesięć wyróżnień, pośród których znalazł się projekt Colors of Elini autorstwa zespołu studentek w składzie: Julia Bujak, Maria Paczóska, Ezgi Sopaoglu, Aleksandra Warowna.

Projekt Colors of Elini, kolaż    Projekt Colors of Elini, podział na strefy UMYSŁ, CIAŁO, DUSZA

autorki podzieliły miasteczko na trzy strefy: UMYSŁ, CIAŁO, DUSZA

© Julia Bujak, Maria Paczóska, Ezgi Sopaoglu, Aleksandra Warowna

zmiany we włoskim miasteczku

Jednym z głównych założeń projektu Colors of Elini autorstwa studentek Politechniki Warszawskiej jest przekształcenie miasteczka Elini w przyjazną przestrzeń, która będzie dostosowana zarówno do potrzeb mieszkańców, jak i turystów. Głównym założeniem koncepcyjnym autorek jest połączenie miasteczka z otaczającą go naturą. Centralnym punktem projektu młode architektki uczyniły przystanek kolejki wąskotorowej Elini — gdzie umieściły wystawę dotycząca historii tego miejsca. Następnie zaproponowały otaczające przystanek pawilony, które mają zachęcić turystów do wizyty i kupowania lokalnych produktów, wytwarzanych przez mieszkańców Elini. Autorki uwzględniły także projekt kawiarni oraz obiektu, który może zostać zaadaptowany na różne funkcje, na przykład biblioteki, lub amfiteatru.

Architektki zaproponowały koncepcję zagospodarowania włoskiego miasta podzielnoną na trzy strefy skupiające się na przypisanych elementach: UMYSŁ, CIAŁO oraz DUSZA, które potraktowały jako obszary o różnych funkcjach.

Projekt Colors of Elini, strefa UMYSŁ     Projekt Colors of Elini, strefa CIAŁO

dworzec kolejowy przekształcono w strefę pełną kultury

© Julia Bujak, Maria Paczóska, Ezgi Sopaoglu, Aleksandra Warowna

strefa – umysł

Na dworcu kolejowym Elini studentki architektury wygospodarowały przestrzenie przeznaczone: na wystawę o historii miejscowości, do spotkań towarzyskich, szklarnie i przestrzenie wielofunkcyjne. Te ostatnie mogą wykorzystywane do występów, a także jako miejsca relaksu. Natomiast nowe budynki zostały zaprojektowane w konstrukcji drewnianego szkieletu z zamontowanymi linami.

Najważniejszą cechą koncepcji jest to, że budynki mogą być aranżowane w zależności od potrzeb użytkownika, gdyż konstrukcja pozwala na przemieszczanie lin. Jedną z funkcji budynku ujętego w projekcie jest biblioteka będąca miejscem przystosowanym do spędzania w nim wolnego czasu, przy jednoczesnym śledzeniu i braniu udziału w wydarzeniach odbywających się na placu przed nią. Obszar ten może pełnić różne funkcje o różnych porach dnia — w ciągu dnia jest miejscem pracy, wieczorem może zamienić się w przestrzeń integracji — dodają autorki wyróżnionego projektu.

Kolejną z funkcji są szklarnie z lokalnymi warzywami i owocami, które następnie są serwowane w zaprojektowanej kawiarni. Studentki stworzyły punkt informacyjny, które jest jednocześnie przestrzenią wystawienniczą i miejscem rozrywki.

Projekt Colors of Elini

nowe obiekty wykonane są z drewnianej konstrukcji z linami

© Julia Bujak, Maria Paczóska, Ezgi Sopaoglu, Aleksandra Warowna

strefa – ciało

Kolejna ze stref skupia się przede wszystkim na podstawowych potrzebach człowieka. Kluczowa staje się tu dbałość o sen, zaspokojenie głodu oraz prawidłowej aktywności fizycznej — tłumaczą architektki.

Architektura strefy „ciała” skupia się głównie na przebudowie budynków komunalnych, które nie pasują do stylu całej wsi. Autorki proponują przykrycie obiektów drewnianą konstrukcją z linami lub całkowite ich zastąpienie projektowaną konstrukcją.

Projekt Colors of Elini, strefa DUSZA

dodatkową atrakcją jest przestrzeń wystawiennicza w lesie

© Julia Bujak, Maria Paczóska, Ezgi Sopaoglu, Aleksandra Warowna

strefa – dusza

Dodatkową atrakcją, jaką zaplanowały autorki dla mieszkańców oraz odwiedzających jest strefa wystawiennicza umieszczona w lesie.

Jest to miejsce służące kontemplacji przyrody urozmaiconej elementami kolorowych, lokalnych rękodzieł umieszczonych na drzewach. Ponieważ strefa ta znajduje się w dalszej odległości od wsi, jest doskonałym uzupełnieniem strefy „ciała”, która oferuje zwiedzającym możliwość spaceru pełnego refleksji — podsumowują autorki.

Pozostając we włoskich klimatach, poczytajcie o projekcie THE LIFE FRAMES. Propozycja autorstwa studentek Politechniki Wrocławskiej, polegająca na przekształceniu znajdującego się w Pawii dawnego hangaru hydroplanów w przestrzeń pełną wydarzeń kulturalnych, otrzymała wyróżnienie w konkursie Hangar Ticinum.

 

Dobrawa Bies

Głos został już oddany

Seria Austin – klamki do drzwi wewnątrzlokalowych
IC Project – narzędzie stworzone dla biura architektonicznego
Nowoczesne Biurowce – Trendy