Zobacz w portalu A&B!
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Czy polskie szkoły mogą być bardziej przyjazne klimatowi?

16 maja '24
w skrócie
  1. Dokument „Szkoła przyjazna klimatowi na wyciągnięcie ręki!” opracowany przez Fundację Sendzimira oferuje praktyczne rozwiązania adaptacji do zmian klimatu dla szkół.
  2. Negatywne zjawiska związane z przestrzenią miast, takie jak „betonoza”, mogą wynikać z nieświadomości zmian klimatu, którą szkoła może zwalczać poprzez edukację.
  3. Wprowadzenie zielonych rozwiązań w otoczeniu szkół może służyć jako aktywna lekcja na temat klimatu i tworzenia przestrzeni zieleni.
  4. Implementacja zielonych rozwiązań w szkołach wymaga nie tylko wiedzy o samych działaniach, ale także wskazówek dotyczących planowania, formalności i finansowania.

  5.  Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu AiB.

Gdzie tak naprawdę najlepiej wykształcają się postawy obywatelskie? W najbliższym otoczeniu, a tym dla młodych obywateli jest szkoła. Co zrobić, by to otoczenie sprzyjało nauce o przyrodzie?

W ramach cyklu #RaportCzwartkowy przedstawiamy dokumenty, raporty i poradniki dotyczące architektury, miast i samorządu, które z pewnością warto nagłośnić i wypromować. W tym tygodniu przyglądamy się poradnikowi „Szkoła przyjazna klimatowi na wyciągnięcie ręki!” opracowanemu przez Karolinę Maliszewską i Judytę Łuczyńską. Dokument wydała Fundacja Sendzimira.

Dokument dostępny jest na stronie Fundacji Sendzimira.

Poradnik „Szkoła przyjazna klimatowi na wyciągnięcie ręki!” opracowany przez Karolinę Maliszewską i Judytę Łuczyńską. Dokument wydała Fundacja Sendzimira

Poradnik „Szkoła przyjazna klimatowi na wyciągnięcie ręki!” opracowany przez Karolinę Maliszewską i Judytę Łuczyńską. Dokument wydała Fundacja Sendzimira

© Fundacja Sendzimira

czym gąbka za młodu nasiąknie

Negatywne zjawiska związane z przestrzenią miast, takie jak „betonoza”, mogą być skutkami nie tylko złej woli, ale przede wszystkim nieświadomości i nieznajomości tematu zmian klimatu. Walka z niewiedzą powinna mieć odpowiednie miejsce, a nim może być szkoła, w której stosuje się rozwiązania adaptacji do zmian klimatu.

Wiele rozwiązań wprowadzanych w najbliższym otoczeniu szkół mogłyby nie tylko pozytywnie oddziaływać na sąsiedztwo, ale być żywą i aktywną lekcją na temat klimatu i tworzenia przestrzeni zieleni. Jakie działania podjąć, by takie rozwiązania wprowadzić?

lista narzędzi do zastosowania

Poradnik rozpoczyna się od przeglądu narzędzi dla szkół, które mogą zostać zastosowane w ich bezpośrednim otoczeniu. Ich popularyzacja jest równie istotna już na tym etapie, aby unikać zjawiska greenwashingu.

Jakie rozwiązania zostały zawarte w poradniku? To między innymi różne rodzaje ogrodów deszczowych, wprowadzanie i zachowanie zakrzewień i zadrzewień, tworzenie i pielęgnacja łąk kwietnych, ogrody warzywne z kompostownikami, zachowywanie nawierzchni przepuszczalnych czy tworzenie i utrzymanie zielonych ścian i dachów.

Każde rozwiązanie zawiera stronę dotyczącą jego pozytywnego oddziaływania na otoczenie, sposobu, jak je wprowadzać, uśrednione koszty, a także linki do źródeł informacji pozwalających na powiększenie wiedzy na dany temat.

każde rozwiązanie opracowane jest z uwzględnieniem tego, jak je wprowadzić

każde rozwiązanie opracowane jest z uwzględnieniem tego, jak je wprowadzić

© Fundacja Sendzimira

nie tylko co, ale i jak

To, co pomoże przejść pierwsze szlaki dyrektorom szkół w implementacji tych rozwiązań, jest nie tylko ich przegląd, ale też wskazanie, jak rozpocząć ich wprowadzanie. Jednym z problemów, z jakimi można spotkać się na początku takiej ścieżki, jest kwestia zachęcenia do ich wprowadzania, rozplanowania tych działań, uwzględnienia kwestii formalnoprawnych, ale też pozyskanie środków na ich realizację.

Poradnik stworzony przez Fundację Sendzimira pokazuje jak rozmawiać, by zachęcić do dobrych rozwiązań dzieci, rodziców i sąsiadów, jak rozplanować działania pozwalające etapować każdy element inwestycji, a także jak znaleźć źródła finansowania dla działań na rzecz zieleni. Poprowadzenie krok po kroku przez każdy etap pozwala na implementację tych rozwiązań nawet osobom mniej doświadczonym.

rozpocząć od przykładu

Przykładem wprowadzenia proponowanych rozwiązań jest Szkoła Podstawowa numer 195 na warszawskim Wawrze.

przy szkole podstawowej nr 195 na Wawrze w Warszawie dostępna jest ścieżka edukacyjna, będąca przykładem dla innych szkół

przy SP nr 195 na Wawrze w Warszawie dostępna jest ścieżka edukacyjna, będąca przykładem dla innych szkół

© Fundacja Sendzimira

Jeśli chcemy długofalowo rozpocząć zmianę podejścia do zieleni w mieście, musi ona uwzględniać edukację, ale niekoniecznie w ramach nowych przedmiotów, lecz codzienności wokół szkoły. Przykład wawerskiej placówki pokazuję, że można, a poradnik Fundacji Sendzimira, jak można to zrobić.

Dokument dostępny jest na stronie Fundacji Sendzimira.

opracował Wiktor Bochenek

Głos został już oddany

IGP-DURA®one – system powlekania proszkowego
Dachówki na elewacji – trend w architekturze 2024
DACHRYNNA: zintegrowany system dachowy 2w1 (Dach + Rynna)
INSPIRACJE