Neuroarchitektura w projektowaniu dla dzieci. Koncepcja przedszkola w Krzanowicach.

Dobrawa Bies
05 sierpnia '21

Przedszkole w Krzanowicach to propozycja Macieja Szwedy z Politechniki Opolskiej. Jego projekt to budynek nawiązujący do lokalnej architektury, wpisany w kontekst urbanistyczny oraz kształtujący wielowymiarową przestrzeń sprzyjającą rozwojowi i stymulacji zmysłów najmłodszych.

Projekt przedszkola został wykonany pod kierunkiem dr. Marcina Gałkowskiego i zlokalizowany w Krzanowicach — części Opola, która do niedawna była miejscowością w gminie Dobrzeń Wielki.

Budynki o charakterze regularnym znajdujemy jedynie przy głównej arterii, są to pozostałości po zabudowie zagrodowej i występują w postaci prostej bryły o dwuspadowych dachach zwróconych prostopadle do ulicy. Tkanka ma charakter rytmiczny i tym samym porządkuje przestrzeń. W tym przypadku ważnym elementem było dopasowanie się do istniejących budynków, a nie szukanie wyjątku, przez co podkreślam i wzmacniam charakter założenia — opowiada autor.

Przedszkole
w Krzanowicach, kontekst projektowy

autor chciał dopasować projekt przedszkola do istniejących budynków

© Maciej Szweda

nawiązanie do lokalnej architektury

Proponowane przedszkole jest usytuowane prostopadle do głównej arterii, naśladując okoliczną zabudowę i podkreślając jej charakter. Strefa wielofunkcyjna będąca elementem koncepcji może być wykorzystywana przez dzieci podczas zajęć, ale także jest otwarta dla osób mieszkających w okolicy — może służyć jako miejsce spotkań.

Przedszkole
w Krzanowicach, atrium

wyoblona przestrzeń atrium i rytm elewacji

© Maciej Szweda

Kształt budynku nawiązuje do lokalnej architektury — ma postać prostopadłościennej bryły o dwuspadowym dachu.

W celu stworzenia szerszego spektrum kształtów atrium wyobla się, a w jego wnętrzu powstaje ogród, obfitujący w szereg zapachów od wytrawnego po słodki znacznie wzbogacając nie tylko atmosferę, ale także ekosystem — dodaje Maciej Szweda.

Rzut przedszkola,
parter

rzut parteru przedszkola

© Maciej Szweda

rytm, drewno i kolor

Na drewnianą elewację został naniesiony rytm, co pozwoliło na uporządkowanie całej kompozycji. Zabieg ten umożliwił wprowadzenie okien w dowolnych miejscach, nie tracąc przy tym regularności i powtarzalności. Większość budynku jest pokryta drewnem, dzięki czemu przestrzeń staje się ciepła i przyjazna, gdzieniegdzie jednak pojawiają się materiały szorstkie jak na przykład biały beton, według autora ma to na celu poznanie i zaprzyjaźnienie dzieci z różnego rodzaju teksturami. Architekt zdecydował się na subtelne wprowadzenie koloru — we wnętrzach występuje jako niewielki akcent, pojawia się także na elewacji w ramach okiennych, delikatnie sugerując funkcję obiektu.

Przedszkole,
zagospodarowanie terenu

układ budynku dzieli się na kilka sfer, wzajemne się przenikających

© Maciej Szweda

przenikanie się stref

Budynek został stworzony na siatce konstrukcyjnej, jest oparty o moduł, a jego układ dzieli się na kilka stref — sale dla dzieci, administracja i część techniczna. Elastyczność całemu układowi zapewnia jednak przestrzeń zawarta pomiędzy wyżej wymienionymi sektorami. Dzięki zsunięciu przeszkleń w atrium ogród może stać się częścią wnętrza, jak również może pozostawać wydzielonym fragmentem. Tego rodzaju dowolność stwarza okazję do odkrywania tej przestrzeni, tworzeniu nowego rodzaju zabaw czy gier.

Przedszkole
w Krzanowicach, wnętrze

głównym materiałem wykorzystanym w budynku jest drewno

© Maciej Szweda

stymulacja zmysłów

Ważnym dla autora aspektem było zastosowanie różnorodnych kształtów, faktur, zapachów oraz kolorów w celu stymulacji zmysłów najmłodszych. Ostre, dynamiczne kształty występują na zewnątrz, natomiast obłe o spokojniejszym charakterze znajdujące się we wnętrzu, uspokajając wizualnie przestrzeń. Szerokie spektrum faktur od gładkiego drewna po szorstki beton pobudza zmysł dotyku, a ogród znajdujący się w atrium zapewnia wachlarz naturalnych zapachów oddziałujących na zmysł węchu.

Przedszkole
w Krzanowicach

autor chciał, aby budynek nawiązywał do tradycji i lokalnej architektury

© Maciej Szweda

Moim celem było stworzenie budynku będącego elementem zabudowy nawiązującym do tradycji i lokalnej architektury, wpisującej się w kontekst urbanistyczny, jak również zaprojektowanie przyjaznej przestrzeni dla dzieci wspierającej rozwój oraz dzięki różnorodnym bodźcom zapewniającej stymulację zmysłów — podsumowuje Maciej Szweda.

 

Dobrawa Bies

Głos został już oddany

Aluprof Future Builders — „Jak powinno wyglądać budownictwo przyszłości?” — rozmowy z architektami z całego świata
Biblioteka BIM Wiśniowski - bramy, okna, drzwi, ogrodzenia
Konkurs City & Rest - Wspólna Przestrzeń Miasta