Wybierz Nagrodę Publiczności w konkursie „Najlepszy Dyplom WNĘTRZA”
Wybierz Nagrodę Publiczności w konkursie „Najlepszy Dyplom WNĘTRZA”

Przestrzeń jak z filmów o Jamesie Bondzie. W Warszawie powstaje prywatne muzeum zabytkowych aut Aston Martin

Dobrawa Bies
06 sierpnia '21
Dane techniczne
Nazwa: Prywatne muzeum zabytkowych aut Aston Martin
Inwestor: KDW Automobile
Lokalizacja: Polska, Warszawa
Pracownia: UNISM
Zespół projektowy: Konrad Weka, Artur Zakrzewski, Sebastian Łapiński, Weronika Kiraga, Damian Misiura
Współpraca: ARUP: Piotr Konarzewski, Wojciech Pruszkowski, Maciej Kupczyk, Maciej Lewonowski, Agnieszka Okulowska, Grzegorz Biernacki, Anna Waskowska, Paweł Jędra, Paulina Gatko, Tomasz Wójcik, Piotr Boryń, Agnieszka Królikowska, Bartosz Marcol, Radosław Ciszewski, Beata Tarczewska
Powierzchnia wystawowa: 270 m²
Powierzchnia pomieszczeń dodatkowych: 60 m²
Powierzchnia usługowa: 90 m²
Powierzchnia terenu: 1400 m²

Kalendarium:

  • projekt
  • realizacja

 

2020
2023

Przypominająca ukrytą jaskinię, przestrzeń inspirowana filmowym światem Jamesa Bonda to powstające w Warszawie prywatne muzeum zabytkowych aut marki Aston Martin. Za projekt zaawansowanego technologicznie, największego tego typu obiektu we wschodniej Europie odpowiadają architekci z pracowni UNISM we współpracy z biurem Arup.

Jedna z zielonych dzielnic mieszkalnych Warszawy skrywa zaawansowaną technologicznie podziemną przestrzeń dla niezwykłej, prywatnej kolekcji liczącej osiem klasycznych samochodów Aston Martin. Ukryta pod trawiastym pagórkiem, kręta rampa wjazdowa wraz ze schodami prowadzi do podziemnego salonu samochodowego o zakrzywionych i obłych ścianach.

Muzeum aut Aston Martin
w Warszawie, projekt etapami

muzeum będzie ukryte pod ziemią

© UNISM

Konstrukcja muzeum została wsparta na stalowych łukach, co umożliwiło architektom na umieszczenie trzymetrowego świetlika. Światło dzienne wpadające przez świetlik podkreśla organiczny kształt pomieszczenia, który projektanci wzmocnili specjalnie zaprojektowanym oświetleniem, stwarzającym aurę zapadającego zmierzchu.

uzeum aut Aston Martin
w Warszawie, zagospodarowanie terenu    Muzeum aut, rzut przestrzeni
podziemnej

przestrzeń została zaprojektowana na ekspozycję dziesięciu zabytkowych aut

© UNISM

filmowe inspiracje

Nasz projekt jest inspirowany filmami o Jamesie Bondzie, połączeniem klasycznego wyglądu samochodów Aston Martin DB2 i high-tech'u podziemnej jaskini. Użycie najnowszych technologii parametrycznego projektowania pozwoliło nam na połączenie rampy i schodów jako jednego morficznego elementu łączącego się płynnie z wewnętrznymi ścianami jaskini. Kopuła muzeum zostanie wykonana w technologii Torket, tak samo, jak w przypadku Muzeum POLIN — mówi Artur Zakrzewski z pracowni UNISM.

film promocyjny, prezentujący ideę muzeum

© UNISM

Głównymi wytycznymi inwestora był aspekt prywatności i bezpieczeństwa, z tego powodu architekci założyli wkomponowanie muzeum w park, tak aby zlewało się z otoczeniem i było niewidoczny dla osób postronnych. Konstrukcja kopuły pozwoliła na otrzymanie minimalistycznej przestrzeni pozbawionej kolumn, co wpłynęło na estetykę i funkcjonalność muzeum.

Muzeum aut Aston
Martin w Warszawie, geometria    Muzeum aut Aston Martin
w Warszawie, projekt wnętrza

jednym z głównych wyzwań projektowych była rampa i brama wjazdowa

© UNISM

Zabytkowe auta mają bardzo niski kąt skrętu, uniemożliwiający manewrowanie w typowych podziemnych garażach z kolumnami. Jednym z głównych wyzwań projektowych było zaprojektowanie rampy i bramy wjazdowej, aby umożliwiała płynny zjazd do garażu. Głównymi parametrami przy projektowaniu rampy był rozstaw osi, szerokość i długość aut oraz kąt skrętu. Parametryczne rozwiązania pozwoliły na uzyskanie minimalistyczna, płynnej forma rampy i schodów połączonych w jedne element — tłumaczy Artur Zakrzewski.

Rampa która jest najbardziej widocznym elementem nadziemnym obiektu, pełni również funkcję rzeźby delikatnie wtapiającej się w zielone otoczenie.

Muzeum aut Aston
Martin w Warszawie widziane z lotu ptaka     Muzeum aut Aston Martin
w Warszawie, rampa

konstrukcja muzeum została zaprojektowana przy użyciu metod parametrycznych

© UNISM

projektowanie parametryczne

Unikalna konstrukcja muzeum została w pełni zaprojektowana przy użyciu metod parametrycznych w technologii BIM, co pozwoliło architektom z UNISM i Arup na zintegrowanie złożonych geometrii z otaczającym krajobrazem na stosunkowo niewielkim placu budowy.

Dzięki procesowi form-finding w czasie rzeczywistym stworzyliśmy i przeanalizowaliśmy różne opcje projektowe i ich parametry, w tym optymalny układ bez słupów, krzywiznę belek i powłoki. Obliczyliśmy stabilność konstrukcji oraz optymalną wielkość świetlika, rozłożenie funkcji muzeum, natężenie światła i akustykę — mówi Artur Zakrzewski.

ekspozycja zawiera osiem aut a w jej centrum znajduje się platforma obrotowa

© UNISM

Aston Martin w Polsce

Ekspozycja w Warszawie będzie składała się z ośmiu aut marki Aston Martin, gdzie zobaczyć będzie można między innymi takie modele jak DB2 Drophead, czy DB2 Vantage. Dodatkowo architekci przewidzieli dwa miejsce na kolejne auta z prywatnej kolekcji. Co ciekawe w centrum przestrzeni wystawienniczej będzie umiejscowiona platforma obrotowa pozwalająca na lepsze warunki manewrowe aut. Natomiast system odciągu spalin, wbudowany w podłogę i bezpośrednio zamocowany do rur wydechowych samochodów umożliwi zapłon silników bez zanieczszyczenia powietrza muzeum. Bardzo ważnym było również zapewnienie swobodnego wjazdu i wyjazdu z muzeum, gdyż wszystkie wystawione auta biorą udział w wyścigach w całej Europie.

Muzeum aut Aston
Martin w Warszawie, przekrój

wkopana w teren konstrukcja umożliwia utrzymanie stałej temperatury we wnętrzu

© UNISM

zaawansowana technologia i zrównoważony rozwój

Wkopana w teren konstrukcja budynku pozwala na obniżenie wahań temperatur w sezonach letnich i zimowych, redukując straty energii ze względu na wysoką masę termiczną ziemi. Natomiast bliskie położenie rzeki umożliwia zwiększenie wydajności pomp geotermicznych, jednocześnie zmniejszając zapotrzebowanie na energię elektryczną. Dzięki pompom obiekt nie używa gazu i nie emituje gazów cieplarnianych, a świetlik redukuje zużycie sztucznego oświetlenia.

Zielony dach muzeum

muzeum jest niemal całkowicie skryte w terenie

© UNISM

Zastosowany zielony dachsystem zbiorników podziemnych niweluje ryzyko zalania obiektu w trakcie ulewnych deszczy. Wprowadzony system kontroli temperatury i wilgotności wewnątrz przestrzeni wystawienniczej redukuje ryzyko korozji karoserii czy pękania tapicerki zabytkowych samochodów.

Koncepcja muzeum przeszła kolejny etap projektowy, a jego budowa i otwarcie została zaplanowana w 2023 roku.

  

Dobrawa Bies

Głos został już oddany

Aluprof Future Builders — „Jak powinno wyglądać budownictwo przyszłości?” — rozmowy z architektami z całego świata
Biblioteka BIM Wiśniowski - bramy, okna, drzwi, ogrodzenia
Konkurs City & Rest - Wspólna Przestrzeń Miasta