Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize
Zobacz w portalu A&B!

Paulina Stypuła – „Projekt przestrzeni sensoryczno‑terapeutycznej dla dzieci z zaburzeniem ADHD”

02 października '23
Dane techniczne
Typ: praca dyplomowa licencjacka
Rok obrony: 2022
Nazwa: „Projekt przestrzeni sensoryczno‑terapeutycznej dla dzieci z zaburzeniem ADHD”
Autorka: Paulina Stypuła
Uczelnia: Instytut Sztuki i Designu Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Promotorka: dr Monika Natkaniec-Papp

Praca zgłoszona na konkurs
„Najlepszy Dyplom Wnętrza 2021/2023”

Głównym założeniem projektu koncepcyjnego przestrzeni sensoryczno-terapeutycznej dla dzieci z ADHD było stworzenie odpowiedniego środowiska. W przestrzeni zostały wyróżnione najważniejsze elementy, które należy wziąć pod uwagę przy projektowaniu. Wykorzystanie terapii sensorycznej i miejsca dostosowanego do potrzeb dziecka z ADHD ma ułatwić jego funkcjonowanie w społeczeństwie, a także zapewnić mu przyjazne środowisko umożliwiające rozwój i odkrywanie świata już od najmłodszych lat.

Projekt przestrzeni sensoryczno‑terapeutycznej, aksonometria

projekt przestrzeni sensoryczno‑terapeutycznej, aksonometria

© Paulina Stypuła

Dziecko z zaburzeniem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi charakteryzuje się zwiększoną wrażliwością na stres oraz impulsywnością w porównaniu z innymi dziećmi. Przemyślana, czytelna aranżacja pomieszczenia zapewni przede wszystkim poczucie bezpieczeństwa i sprawi, że dziecko nabierze chęci do zabawy i nauki.

Sala terapeutyczna - strefa sensoryczna

sala terapeutyczna — strefa sensoryczna

© Paulina Stypuła

Wnętrze ośrodka terapeutycznego zostało zaprojektowane w lokalu o powierzchni 144 metrów kwadratowych, który znajduje się przy ulicy Tytusa Czyżewskiego 1 w Krakowie. Czyżewskiego 1 to sześciokondygnacyjny zespół budynków mieszkalnych z lokalami w parterze przeznaczonymi na działalność komercyjną.

Projekt przestrzeni sensoryczno‑terapeutycznej, recepcja

projekt przestrzeni sensoryczno‑terapeutycznej, recepcja

© Paulina Stypuła

Cechą charakterystyczną tego miejsca są okna o wysokości trzech metrów, które tworzą wrażenie otwartej przestrzeni, a tym samym podnoszą estetykę wnętrz. Dzięki nim pomieszczenia wyglądają na większe, bardziej przestronne, nabierają lekkości, stają się przytulniejsze.

Rzut funkcjonalny ośrodka

rzut funkcjonalny ośrodka

© Paulina Stypuła

W wybranym budynku zostały uwzględnione sale do terapii sensorycznej, gabinet terapeutyczny, recepcja, toalety, sala do jogi oraz strefy dla rodzica/opiekuna dziecka wyposażone w miejsce do odpoczynku, pracy czy aktywnego uczestnictwa z dzieckiem w zajęciach jogi.

Sala terapeutyczna - strefa dotyku

sala terapeutyczna — strefa dotyku

© Paulina Stypuła

W sali terapeutycznej wykorzystano wybrane terapie z naciskiem na sensorykę. Sala została podzielona na wyróżnione strefy dotyku, arteterapii, aromaterapii, sensoryki, krzyku oraz odpoczynku.

Sala terapeutyczna - aromaterapia

sala terapeutyczna — aromaterapia

© Paulina Stypuła

Znajdują się tam tapicerowane siedziska różnych rozmiarów, piłki sensoryczne, ściana pokryta panelami roślinnymi, ażury wykonane z gąbki, tkaniny zapachowe z różnymi fakturami oraz różnobarwne oświetlenie LED. Zastosowane materiały są miękkie w dotyku i bezpieczne, co zachęca do aktywnej zabawy.

Strefa rodzica

Strefa rodzica

© Paulina Stypuła

Ważnym aspektem projektu była odpowiednia kolorystyka, która wpływa na zachowanie dzieci z ADHD. Wybrano stonowane barwy, takie jak odcienie zieleni, brązu, beżu oraz błękitu; pastelowe kolory zostały użyte do zwiększenia czytelności przestrzeni oraz wprowadzenia dziecka w stan relaksu i skupienia podczas wykonywania różnych czynności.

Wnętrze sali do jogi

Wnętrze sali do jogi

© Paulina Stypuła

W projekcie wnętrz dominującym materiałem jest drewno dębowe, które charakteryzuje się wytrzymałością, istotny jest też jego jasny kolor.

Toaleta dla dzieci

Toaleta dla dzieci

© Paulina Stypuła

Uważam, że projekt przestrzeni sensorycznej powinien cechować się minimalizmem, praktycznością i funkcjonalnością. Powinno być to miejsce bezpieczne, w którym dziecko poczuje się swobodnie, a wykonywane czynności będą sprawiały mu radość i dawały satysfakcję.

  

Paulina STYPUŁA

Ilustracje: © Autorka

Głos został już oddany

Materiał w architekturze — trendy 2024
Kompleksowe kosztorysy inwestorskie
IGP Melted Metal - nowy wymiar powierzchni metalicznych
INSPIRACJE