Wypoczynek pośród pól ryżowych. Projekt Rice Hill Resort

Dobrawa Bies
19 lutego '21

Stanisław CzujkowskiKorneliusz Wielechowski z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technicznego w odpowiedzi na zadanie konkursowe„Rural Tourism Accommodation” stworzyli projekt ośrodka hotelowego w Wietnamie. Ich propozycja to domki o zróżnicowanych kształtach, podążające za formą tarasów ryżowych i skryte w zboczu wzgórza.

Konkurs dla studentów i młodych architektów, organizowany przez Arquideas dotyczył projektu centrum turystycznego w Wietnamie. Jego celem było stworzenie obiektu noclegowego dla gości, którzy przyjeżdżają do Mù Cang Chải w poszukiwaniu piękna natury. Obszar ten słynie z rozległych pól ryżowych, dlatego też proponowany obiekt musiał nawiązywać do nich kształtem. Pola tarasów ryżowych w La Pan Tan, Che Cu Nha i Ze Xu Phinh zostały uznane za krajobraz narodowy i przyciągają zarówno krajowych, jak i zagranicznych turystów. Propozycje konkursowe miały podkreślać znaczenie obszarów wiejskich, a także zaspokajać potrzeby turystów, z których większość to miłośnicy fotografii, chcący podziwiać piękne widoki pól przez cały rok.

Jeden z obiektów hotelowych Rice Hill Resort

resort składa się z prywatnych domów wpisanych we wzgórze

© Stanisław Czujkowski, Korneliusz Wielechowski

schody do nieba

Pola ryżowe Mù Cang Chải rozciągają się na 2200 hektarach u zbocza góry. Są to wąskie warstwy tarasów o szerokości pomiędzy 1 do 1,5 metrów. Ze względu na swój kształt, nazwano je „schodami do nieba”. Pola zostały zaprojektowane przez lud Hmong, w taki sposób, aby woda przepływa przez tarasy deszczowe, wykorzystując topografię terenu.

Przekrój jednego
z domu mieszkalnych

domy zaprojektowano tak, aby mogły pomieścić od dwóch do sześciu osób

© Stanisław Czujkowski, Korneliusz Wielechowski

Działka o powierzchni 5,6 tys. metrów kwadratowych, na której miałby powstać proponowany przez studentów obiekt hotelowy, znajduje się w okręgu Mù Cang Chải, na północ od znanego resortu Laptam Paradise. Zaprojektowany przez młodych architektów resort składa się z dwudziestu czterech prywatnych domów (z zakwaterowaniem dla dwóch do sześciu osób) oraz wspólnego budynku z różnymi funkcjami, takimi jak restauracja, basen, bar oraz sauna. Malownicze położenie ośrodka stanowi doskonałe miejsce na pobyt nie tylko dla rodzin lub par szukających relaksu, ale również dla fotografów i artystów. Dzięki zaprojektowaniu osobnych obiektów każdy z gości może cieszyć się prywatnym widokiem na pola ryżowe.

Budynek Resort Hill
House

każdy z gości ma zapewnioną prywatność i piękne widoki

© Stanisław Czujkowski, Korneliusz Wielechowski

resort hotelowy pomiędzy polami ryżowymi

Wszystkie budynki i komunikacja między nimi zostały zaprojektowane na podstawie tarasowej formy pól ryżowych i podążają za ich krzywiznami. Kształt obiektów jest zależny od pierwotnego układu tarasów ryżowych przez co, nie znajdziemy dwóch takich samych domków. Celem studentów była jak najmniejsza ingerencja w krajobraz, a uzyskali go dzięki podniesieniu wybranych poziomów tarasów w formę zadaszenia drewnianego, lub obniżenia innych, tym samym tworząc prywatne tarasy przydomowe.

Resort na polu
ryżowym                    Plan zagospodarowania terenu

kształt obiektów jest zależnych od formy tarasów ryżowych

© Stanisław Czujkowski, Korneliusz Wielechowski

Ponieważ poszczególne tarasy dzieli odległość wynosząca około jednego metra, komunikację między nimi ma ułatwić specjalnie zaprojektowana ścieżka. Trasa ta rozpoczyna się w budynku wspólnym, na samym szczycie wzgórza i składa się ze schodów terenowych prowadzących do poszczególnych domków, drewnianych pomostów oraz prostego wyciągu krzesełkowego.

Wyciąg krzesełkowy
w resorcie

prosty wyciąg krzesełkowy ułatwia komunikację

© Stanisław Czujkowski, Korneliusz Wielechowski

Wyciąg podobny do tych spotykanych na stokach narciarskich ułatwia dostęp do poszczególnych obiektów. Dzięki prostej technologii obniża dane siedzisko do poziomu, na którym znajduje się domek i umożliwia dostanie się do niego, za pomocą drewnianego pomostu. Autorzy wykorzystali w projekcie lokalne materiały, w większości są to drewnobambus. Ważnym aspektem była również jak najmniejsza ingerencja w uprawę ryżu, w rezultacie nadal porasta on większość poziomów wzgórza.

Poczytajcie także o projekcie drewnianego centrum turystycznego autorstwa Inez Sługiewicz, za który otrzymała wyróżnienie w tym samym konkursie.

  

Dobrawa Bies

Głos został już oddany

Aluprof Future Builders — „Jak powinno wyglądać budownictwo przyszłości?” — rozmowy z architektami z całego świata
Biblioteka BIM Wiśniowski - bramy, okna, drzwi, ogrodzenia
Konkurs City & Rest - Wspólna Przestrzeń Miasta