Zobacz w portalu A&B!
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Aleksandra Świąder – „Pawilon poezji”

17 maja '24
Dane techniczne
Typ: praca dyplomowa licencjacka
Rok obrony: 2023
Nazwa:

„Pawilon poezji”

Autorka: Aleksandra Świąder
Uczelnia: Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku
Promotor:

prof. dr hab. Maciej Świtała

Praca zgłoszona na konkurs
„Najlepszy Dyplom Wnętrza 2022/2024”

Wisława Szymborska, laureatka literackiej Nagrody Nobla została patronką roku 2023. 100. rocznica urodzin pisarki, wiąże się z powrotem do fundamentu tego, co połączyło wiele serc — poezją.

izometria

izometria

© Aleksandra Świąder

Lokalizacją projektu jest miejsce ściśle powiązane z liryką — Gdański Teatr Szekspirowski. Dwukondygnacyjny, wolnostojący element zlokalizowany jest przy głównym wejściu do teatru. Na parterze znajduje się punkt informacyjny z kawiarnią oraz stanowiska do pracy z książką. Pierwsze piętro mieści antresolę, salę seminaryjną z miejscem do wygłaszania poezji i przestrzeń warsztatową.

wizualizacja

wizualizacja

© Aleksandra Świąder

Druga część́ pawilonu aranżuje taras widokowy na chronologiczną podróż przez życiorys pisarki. Ostatnim elementem jest autorska interpretacja audiosłuchowiska wiersza „Kot w pustym mieszkaniu” w wąskim dziedzińcu korytarza teatru. Główną ideą projektu jest materializacja procesu pisania poezji przez Wisławę Szymborską. Konstrukcja bryły jest konfiguracją zmultiplikowanych form sześciennych, które tworzą zabudowę meblarską oraz pełnią funkcję ekspozycyjną. Szkielet tych modułowych przegród, mieści w sobie kubiki, które kryją skrytki z utworami lirycznymi pisarki.

wizualizacja

wizualizacja

© Aleksandra Świąder

Wbudowane, interaktywne struktury pozwalają użytkownikom na namacalną interakcję z architekturą. Natchnieniem do zaprojektowania takiej formy były loteryjki, czyli moment wieczorków poetyckich, podczas których Wisława Szymborska obdarowywała gości losowymi przedmiotami.

Kluczowy dla projektu jest system przegród, które obracają się o 360 stopni wokół centralnej osi. Elastyczna architektura otwiera i zamyka się na zewnętrze według intencji użytkownika. Wnętrze tych przegród na parterze eksponuje nieład wersów wierszy noblistki.

wizualizacja

wizualizacja

© Aleksandra Świąder

Twórczość Wisławy reprezentuje również wewnętrzna ściana anteresoli na drugim piętrze głównego pawilonu. Składa się ona z obrotowych tabliczek, w których wygrawerowane w drewnie są cytaty. Wnętrze pawilonu ukazuje charakter pisma oryginalnych pierwowzorów utworów lirycznych Szymborskiej, przepełnionych wykreślonymi wersami oraz ręcznymi adnotacjami. Aranżacja tarasu widokowego jest chronologiczną podróżą przez życiorys pisarki. Podobna budową do konstrukcji głównego pawilonu, wewnętrzna ściana balkonu widokowego jest dzielona przez kładki umożliwiające wejście nad przestrzeń z audiosłuchowiskiem.

wizualizacja

wizualizacja

© Aleksandra Świąder

Formą bezpośrednio przelaną na język architektury jest utwór „Kot w pustym mieszkaniu”, który jest liryczną refleksją na temat smutku, pustki i śmierci. Długi, wąski i wysoki korytarz przy głównym wejściu do teatru ma maksymalnie podkreślić wrażenie osamotnienia użytkownika po wejściu do jego wnętrza. Kluczowym elementem jest dźwiękowa interpretacja utworu wraz z animacją świata przedstawionego. Zwiedzający, głównie zapoznaje się z wierszem za pomocą zmysłu słuchu. Scenografia przestrzeni jest uboga, bazowym elementem jest czarno-biała animacja wyświetlona na antracytowej posadzce, która może być obserwowana przez odwiedzających znajdujących się na tarasie widokowym.

wizualizacja

wizualizacja

© Aleksandra Świąder

Wisława Szymborska była znana ze swojej skromności, dlatego pawilon jest ograniczony materiałowo. Głównie składa się z drewna i płótna. Bielony dąb przejawia się w całej modułowej kompozycji pawilonu, słupach konstrukcyjnych i obudowie ścianek zewnętrznych. Drewniane, pokryte białą farbą są klatka schodowa, część wyposażenia meblarskiego, wewnętrzne skrytki konstrukcji oraz ściana antresoli.

wizualizacja

wizualizacja

© Aleksandra Świąder

Na parterze wnętrze obrotowych przegród stanowi siatka słów wyciętych z metalu. Dach jest konstrukcją łączącą się z modułową ścianą projektu w tej samej stylistyce. Sufit jest płaszczyzną półtransparentnych płyt polietylenowych przymocowanych do konstrukcji dachu pawilonu. Biel jest newralgiczna dla całego projektu, to ona kontrastuje z antracytową cegłą, która jest ważnym elementem drugoplanowym, sprawiając, że na jej tle pawilon jest lekką, jasną strukturą.

wizualizacja

wizualizacja

© Aleksandra Świąder

Aleksandra Świąder

Ilustracje: © Autorka

Głos został już oddany

Materiał w architekturze — trendy 2024
Kompleksowe kosztorysy inwestorskie

TECTUS®
całkowicie ukryty system zawiasów

www.simonswerk.com
INSPIRACJE