Kliknij i zobacz jak w prosty sposób opublikować swój projekt w A&B
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Mateusz Sak – „Adaptacja wnętrza budynku w kompleksie Starej Rzeźni w Szczecinie”

15 kwietnia '24
Dane techniczne
Typ: praca dyplomowa licencjacka
Rok obrony: 2023
Nazwa: „Adaptacja wnętrza budynku w kompleksie Starej Rzeźni w Szczecinie”
Autor: Mateusz Sak
Uczelnia: Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu
Promotorka: dr hab. Konstancja Pleskaczyńska, prof. UAP

Praca zgłoszona na konkurs
„Najlepszy Dyplom Wnętrza 2022/2024”

Projekt obejmuje adaptację wnętrza budynku dawnej lodowni, znajdującej się na terenie Starej Rzeźni w Szczecinie. Zespół architektoniczny powstały w XIX wieku zlokalizowany jest na wyspie Łasztownia. Pierwotne przeznaczenie wybranego budynku zastąpi projekt restauracji wegańskiej. Przestrzeń skupiona na produktach roślinnych stanowi wyraźny kontrast wobec dawnej funkcji przetwórstwa mięsa. Projekt został przeprowadzony z dbałością o detale, szczególnie zwracając uwagę na dobór ekologicznych oraz innowacyjnych materiałów. Obiekt ten nie tylko stworzy nowe miejsce spotkań dla mieszkańców Szczecina, ale również może przyczynić się do postawienia nowych kroków ku zmianie wizerunku obszarów Starej Rzeźni oraz Łasztowni.

wybrany budynek w kontekście starej rzeźni

wybrany budynek w kontekście starej rzeźni

© Mateusz Sak


Myślą przewodnią projektu jest stworzenie nowego centrum spotkań. Szczecin nie posiada wyznaczonego głównego miejsca sprzyjającego aktywności społecznej. Funkcje te jedynie pełnią galerie handlowe oraz główne punkty przesiadkowe komunikacji miejskiej. Analizując opisywany problem, tereny Łasztowni cieszące się coraz to większą popularnością przeważyły o wyborze lokalizacji projektu.

komunikacja

komunikacja

© Mateusz Sak


Nowe przeznaczenie obiektu oraz dobór odpowiednich materiałów to próba nawiązania autora do warstwowości lasu. Industrialny krajobraz, mocno przeobrażony przez działania człowieka jest zupełnym przeciwieństwem działania natury. Warstwowy charakter obiektu, osiągnięty poprzez wysoko umieszczone okna, potem widoczne konstrukcje stalowe, a na końcu świetlik, wpasowuje się w warstwowość lasu. Użyte na parterze wyraźne faktury oraz ciemna kolorystyka nawiązuje do najniższego piętra lasu. Natomiast wyżej, odnosząc się do przebywania w koronach drzew, otrzymujemy więcej światła, dzięki świetlikowi oraz zastosowanej jasnej kolorystyce.

bar

bar

© Mateusz Sak


W centralnej części wnętrza, wprowadzona została konstrukcja, która stanowi główny element przestrzeni restauracyjnej. Jej forma, jak i umiejscowienie bazuje na pierwotnych podziałach osiowych istniejącej architektury. Konstrukcja na planie kwadratu została podzielona na wiele funkcji. W jej wnętrzu znajduje się bar, zmywalnia, kuchnia, zaplecze restauracyjne oraz toalety dla gości. Powstałą konstrukcję pokrywa siatka cięto-ciągniona w kolorze antracytowym. Siatka ta oplata całą formę oraz dodatkowo tworzy u góry funkcję balustrady.

bar 2

bar 2

© Mateusz Sak


Na powstałej strukturze stalowych profili, zostały umieszczone panele wykonane z grzybni. Dodatkowo z tego samego materiału zostały wykonane lampy znajdujące się nad stolikami gości. W opisywanej strefie dobrano dębowe stoły oraz krzesła z blatami wykonanymi z garniturów z recyklingu, które mają na swojej powierzchni akcenty kolorowych nitek.

Powierzchnia użytkowa całego wnętrza, wynosząca 297 metrów kwadratowych została powiększona o powierzchnię antresoli równej prawie 105 metrów kwadratowych. W jej przestrzeni zastosowane zostały lampy drukowane z recyklingowego plastiku pozyskanego z okien dachowych, okularów ochronnych i przemysłowych form do czekolady.

antresola

antresola

© Mateusz Sak

Antresola to strefa dla gości, wyposażona w większe stoliki, które będą mogły pomieścić większą liczbę osób.
W części zewnętrznej umieszczono ogródek restauracyjny. Wykorzystano tu zaprojektowane modułowe trójkątne stoły z zaokrąglonymi rogami, pozwalając na ich łączenie. Dobrano do nich metalowe krzesła, malowane proszkowo na kolor pomarańczowy. Krzesła nawiązują do kolorowych akcentów wewnątrz budynku oraz stanowią kontrast do ceglanej architektury Starej Rzeźni.

materiały

materiały

© Mateusz Sak


Projekt ten jest jedną z proponowanych odpowiedzi na spełnienie wymagań postawionych przez mieszkańców Szczecina. Chciałem, by stworzona przestrzeń oprócz zwrócenia uwagi odbiorców na historyczne znaczenie Starej Rzeźni w kontekście regionu, szerzyła również świadomość podejmowanych decyzji projektowych i ich oddziaływania na środowisko naturalne. Jest to ważny aspekt, szczególnie w otoczeniu nadchodzących zmian klimatycznych, jak i mniejszego dostępu do surowców.

ogródek restauracyjny

ogródek restauracyjny

© Mateusz Sak

 
Mateusz Sak

Ilustracje: © Autor

Głos został już oddany

IGP-DURA®one – system powlekania proszkowego
Dachówki na elewacji – trend w architekturze 2024
DACHRYNNA: zintegrowany system dachowy 2w1 (Dach + Rynna)
INSPIRACJE