okno zamknie się za 5

computer zapisz w ulubionych

Michał Sienkiewicz laureatem 3. edycji konkursu Dyplom z Archicadem w kategorii praca inżynierska

14 sierpnia '20
Dane techniczne
Nazwa: Galeria autorska
Lokalizacja: Polska, Białystok
Autor: Michał Sienkiewicz
Powierzchnia użytkowa: 162,3 m²
Powierzchnia zabudowy: 280,8 m²
Kubatura: 1109,16 m³
Wysokość: 3,95 m
Długość: 120,22 m (w linii prostej)
Szerokość: 7,53 m
Liczba kondygnacji: 1

Michał Sienkiewicz z Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej, za swój projekt dyplomowy pt. „Galeria autorska” wykonany pod kierunkiem dr. Roberta Misiuka otrzymał I nagrodę w kategorii dyplom inżynierski w 3. edycji konkursu „Dyplom z Archicadem”.

Tegoroczna edycja konkursu pt. „Dyplom z Archicadem” skierowana była do studentów architektury, architektury wnętrz, urbanistyki i architektury krajobrazu, którzy swoje prace dyplomowe tworzyli w programie graficznym Archicad i obronili je w terminie od stycznia 2019 roku do lutego br. Nagrody przyznawane były w dwóch kategoriach: dyplom magisterskidyplom inżynierski. Sąd konkursowy przy ocenie 278 nadesłanych projektów kierował się walorami architektonicznymi i urbanistycznymi. Pod ocenę poddane było także wykorzystanie możliwości programu Archicad, kreatywność graficzna oraz zastosowanie technologii BIM.

Galeria autorska
w Białymstoku

galeria dostępna jest dla spacerujących

© Michał Sienkiewcz

I miejsce za projekt galerii w Białymstoku

W kategorii dyplom inżynierski I miejsce zdobył Michał Sienkiewicz. W opinii jury czytamy:

Nagrodę przyznano za zastosowanie odważnego rozwiązania, które jest jednocześnie dojrzałe jak, i powściągliwe. Surowa i konserwatywna forma wpasowuje się w otoczenie. Krajobrazowa koncepcja ukrycia budynku nie tylko podnosi atrakcyjność miejsca, ale także nie wywołuje zbytniej ingerencji w istniejące otoczenie.

Zaprojektowana przez Michała Sienkiewicza galeria znajduje się na niezagospodarowanym terenie nad rzeką Białą w Białymstoku. Głównym celem, jaki postawił przed sobą autor, było stworzenie budynku, który dzięki swojej prostocie, wprowadzałby element sztuki do codziennego życia przechodniów. Jednocześnie, projektowany obiekt miałby subtelnie wpisywać się w kontekst otoczenia i meandry pobliskiej rzeki, a jego dach pełniłby funkcję ścieżki spacerowej.

Po dachu galerii
można spacerować

dach galerii to ścieżka spacerowa

© Michał Sienkiewicz

sztuka podczas spaceru

Jako o projekcie mówi Michał Sienkiewicz:

Chciałem stworzyć unikatowe miejsce sztuki pośród natury, ale w mieście. Jest to rozwarstwiający się ciąg pieszy, można spacerować górą i dołem, można zatrzymać się, posiedzieć na specjalnych schodach, pokontemplować sztukę. Galeria jest szklana, bo zwiedzający nie mają do niej wchodzić, ale oglądać sztukę z zewnątrz, przy okazji spaceru.

Autor chciał jak najbardziej uprościć projekt — również jego funkcje. Postanowił, że użytkownicy nie musieliby wchodzić do środka budynku, aby oglądać wystawy. Dostęp do wnętrza miałaby tylko personel, a podziwianie obiektów, odbywałoby się z zewnątrz. Brak płatnego wstępu oraz ogólna dostępność zachęca do kontaktu ze sztuką. Planowane ekspozycje to cylkiczne zmieniane wystawy pojedynczych artystów, ze szczególnym naciskiem na młode talenty.

Galeria
w Białymstoku, zagospodarowanie terenu

galeria miałaby powstać w pobliżu rzeki Białej

© Michał Sienkiewicz

pawilon w sąsiedztwie rzeki

Galeria miałaby powstać na zdegradowanym terenie, przyczyniając się do jego rewitalizacji. Michał Sienkiewicz projektując obiekt, starał się wykorzystać walory przyrodnicze działki. Dlatego też zminimalizował ilość kondygnacji obiektu do jednej, co przy realizacji dałoby szansę na niemalże całkowite ukrycie galerii w ziemi. Budynek byłby zupełnie niewidoczny od strony ulicy Jurowieckiej.

Rzut dachu galerii

ciąg pieszy nawiązuje do meandrów rzeki

© Michał Sienkiewicz

Zastosowanie płynnych, dynamicznych, miękkich form, podłużnej, szklanej fasady oraz rozszerzającego się i dzielącego na dwa ciągu pieszego nawiązuje do meandrów przepływającej obok rzeki. Z odległości, duże przeszklenie galerii powiela rytm rzeki. Parawanowa fasada znajduje się na linii widz – eksponat. Fasada ściany osłonowej, smukłe słupki i rygle w połączeniu z wielkimi taflami bezbarwnego szkła nie zakłócają odbioru sztuki. W projekcie został również wykorzystany surowy beton, który jako neutralny surowiec, tworzy tło dla prezentowanych wystaw, jednocześnie harmonijnie wpisując się w otoczenie i nie dominując nad nim.

Poczytajcie także o projekcie Czahary Jakuba Tajera, który otrzymał I miejsce w kategorii dyplom magisterski.

 

oprac.: Dobrawa Bies

ilustracje dzięki uprzejmości Michała Sienkiewicza

Głos został już oddany