Zobacz w portalu A&B!
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Sukces studentów Politechniki Wrocławskiej. Projekt muzeum PATHWAYS z II Nagrodą!

26 maja '23

Studenci drugiego roku Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej — Iwona Kin, Paweł MordejaAlicja Smoczyk otrzymali II Nagrodę w międzynarodowym konkursie „Emotions on Display — Museum Design”, pokonując 172 zespoły z całego świata! Ich projekt PATHWAYS wykonany pod kierunkiem dr. Bartosza Adamiczki i Tomasz Bromy to projekt muzeum, które przybiera formę „ścieżki” i za jej pomocą pozwala doświadczyć wpływu różnych przestrzeni architektonicznych na ludzki umysł.

Projekt PATHWAYS, rzut i przekrój

projekt PATHWAYS, rzut i przekrój muzeum

© Iwona Kin, Paweł Mordeja, Alicja Smoczyk

Celem konkursu organizowanego przez platformę archiol było zrozumienie wpływu zmian elementów środowiskowych i projektowych na ludzkie emocje. Projektowane wnętrza muzeum miały pomóc odwiedzającym zrozumieć wpływ różnych przestrzeni architektonicznych — ich działania na ludzki umysł, identyfikowanych z nimi emocji oraz tego, jakich zmian wymagają, aby wpływać na dobre samopoczucie użytkowników. Według wytycznych konkursowych uczestnicy mieli zwrócić uwagę na takie elementy jak przejścia między emocjami oraz ich kolejność, a projektowany przez nich obiekt miał w efekcie prowadzić do poprawy samopoczucia.

Zespół projektowy. Od lewej: Alicja Smoczyk, Paweł Mordeja, Iwona Kin

zespół projektowy, od lewej: Alicja Smoczyk, Paweł Mordeja, Iwona Kin

fot.: archiwum autorów

międzynarodowy sukces studentów PWr

Nadesłane z całego świata prace oceniało jury w składzie: Lawrence Daykin (designer z Holandii), Andreea Felciuc (architektka w Arup Venues), Sidra Khokhar (architektka i edukatorka z Pakistanu). I Nagrodę otrzymał projekt Monologue from One Soul z Chin autorstwa zespołu w składzie: Xiaoyun Zhou, Jun Fang & Yuanjian He. 

Natomiast II Nagrodę zdobyli studenci Politechniki Wrocławskiej z projektem PATHWAYS.

Ciekawy układ proponuje wyjątkową podróż zaprojektowaną tak, aby przeprowadzić gościa przez mnóstwo stanów emocjonalnych i psychicznych. Pomimo industrialnego charakteru, zarówno pod względem planu, jak i fizyczności, stworzone „czyste” przestrzenie mogą przytłoczyć swoją pozorną prostotą, wywierając silne wrażenie na psychice — oceniła Andreea Felciuc.

Projekt PATHWAYS, schematy

projekt PATHWAYS, schematy

© Iwona Kin, Paweł Mordeja, Alicja Smoczyk

PATHWAYS

Głównym źródłem inspiracji dla Iwony Kin, Pawła Mordei i Alicji Smoczyk były doświadczenia z przestrzeniami komunikacyjnymi w budynkach. W opinii studentów, przestrzenie te często projektowane są tak, aby wyłącznie spełniały swoją funkcję — przemieszczanie ludzi i towarów po budynku, niejako ignorując ich wpływ na psychikę i odczucia użytkowników.
Stworzyli więc przestrzenie w taki sposób, by z perspektywy zwiedzającego samo muzeum było wystawą, a poszczególne fragmenty projektowanego obiektu — eksponatami. Zaprojektowany przez nich obiekt przybiera formę ścieżki, która prowadzi odwiedzającego przez następujące po sobie korytarze i przejścia.
Rozpoczynasz swoją podróż. Brak jasnego celu, jeszcze mniej wskazówek. Pojawiasz się przy wejściu do tajemniczego budynku. Kierując się wyłącznie wewnętrznymi instynktami, decydujesz się wejść do zagadkowej konstrukcji — tak do eksploracji nietypowego budynku zapraszają autorzy.

Emocje i przestrzenie, które je odzwierciedlają

emocje i przestrzenie, które je odzwierciedlają

© Iwona Kin, Paweł Mordeja, Alicja Smoczyk

muzeum emocji

Studenci chcieli zobrazować zróżnicowany wpływ architektury na człowieka, w tym celu wybrali osiem emocji i uczuć — zmieszanie, frustrację, rozczarowanie, radość, strach, niepokój, zdumieniespokój. Każdej z nich poświęcili następujące po sobie elementy budowli. Między nimi znajdują się neutralne strefy przejściowe, które w przeciwieństwie do reszty obiektu mają formę pomieszczeń. Całość budynku ma charakter bardzo surowy i minimalistyczny, aby jak najlepiej wyodrębnić wpływ użytych przez projektantów środków.

Projekt PATHWAYS, schody

projekt PATHWAYS, schody

© Iwona Kin, Paweł Mordeja, Alicja Smoczyk

W naszym procesie projektowym staramy się łączyć dwa przeciwstawne podejścia: realistyczne i abstrakcyjne. Koncentrujemy się na problemach, które dostrzegamy w naszym bezpośrednim otoczeniu i które uważamy za niewystarczająco reprezentowane. Jednocześnie staramy się włączyć w projekt idee abstrakcyjne i konceptualne, odrywając się od konwencjonalnych rozwiązań — podsumowują autorzy.

Muzeum emocji

obiekt przybrał surowy wyraz

© Iwona Kin, Paweł Mordeja, Alicja Smoczyk

słowo od opiekunów projektu

Projekt PATHWAYS powstał dzięki konsultacjom z pracującymi na Wydziale Architektury PWr dr. Bartoszem AdamiczkąTomaszem Bromą, którzy tak mówią całym procesie:

Dydaktyka i współpraca z młodymi ludźmi daje w naszej opinii niesamowitą dawkę niezwykłej energii. Zwłaszcza gdy przedmiotem zmagań jest zadanie konkursowe. Sam fakt, że studenci i studentki zwracają się do nas zapytaniem / prośbą o wsparcie w pracy nad takim tematem jest niezwykle miłe — czujemy się przez to wyróżnieni i też docenieni. Dalej jest już tylko lepiej — stając w konkursowe szranki, z założenia decydują się oni oddać zadaniu — poświęcając ogromną ilość czasu, zaangażowania i uczucia. Obie stron wiedzą, że autorzy traktują je priorytetowo — co też działa mobilizująco na nas. Tworzy się swoista platforma do wymiany myśli, pomysłów oraz często dobrego humoru. Bo najważniejsze to odnaleźć w całym procesie przyjemność i podchodzić do tego choć trochę w taki sposób, jak do zabawy — przy czym każdy taki proces wygląda inaczej. Jednak najczęściej umawiamy się na regularne spotkania (najchętniej na żywo, ale zdarza się również, że wykorzystujemy platformy online) — w trybie tygodniowym lub dwutygodniowym. Tego typu spotkania najczęściej odbywamy poza godzinami pracy — czasem w toku zaplanowanych terminów konsultacyjnych — nie mniej traktujemy to jako dodatkową aktywność. Konsultujemy, podpowiadamy, wymieniamy się pomysłami — podsuwamy tropy do zbadania [...]. Jednocześnie praca na uczelni otwiera drzwi do jeszcze szerszej współpracy — znając problematykę i obserwując rozwój projektu, podpowiadamy zespołowi, z kim warto byłoby się dodatkowo skonsultować koncepcję — prosząc o pomoc i korzystając z doświadczeń osób o dużo większej wiedzy od naszej. Uwielbiamy uczyć — zwłaszcza w przypadku konkursów, jest to dla nas niesłychana wymiana dobrej energii i pomysłów. Myślimy, że tak naprawdę to ciężko powiedzieć, kto na takiej współpracy korzysta bardziej. Jeszcze większa radość pojawia się, gdy praca, przy której powstawaniu mieliśmy okazję uczestniczyć, zostanie doceniona w konkursie jest to sukces zarówno projektowy zespołu, jak i nasz dydaktyczny [...].

Poczytajcie także o projektach Muzeum Emocji, powstałych w ramach konkursu platformy Buildner i znalazły się na krótkiej liście konkursowej — Michaliny Grzyb z Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu oraz Natalii Suchy z Politechniki Śląskiej.

 

Dobrawa Bies

Głos został już oddany

Stojące i wiszące kotły kondensacyjne dużej mocy
SPACE Designer
INSPIRACJE