Otwierany, zielony most w Kopenhadze autorstwa Kamila Ziółkowskiego

10 czerwca '20

Kamil Ziółkowski student architektury z Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu zaprojektował zielony most w Kopenhadze i zdobył wyróżnienie w międzynarodowym konkursie pt. „The City Link” organizowanym przez platformę UNI competitions.

Zadaniem konkursowym było zaprojektowanie mostu dla pieszychrowerzystów, będącym nie tylko kładką komunikacyjną, ale również nowym elementem przestrzeni publicznej. Obszar opracowania konkursowego obejmował fragment portu wewnętrznego Kopenhagi pomiędzy Gammelholm (centrum miasta) a dzielnicą Christianshavn. Z tego powodu jednym z wymogów konkursu była konieczność uwzględnienia otwierania mostu, tak by zachować możliwość przepływania dużych statków. Na konkurs nadesłano 153 projekty z całego świata. Praca autorstwa Kamila Ziółkowskiego została doceniona przez jury, które przyznało jej wyróżnienie honorowe.

Most
w Kopenhadze. Zielone tarasy

most ma delikatną, pawilonową formę

© Kamil Ziółkowski

zielony most dla pieszych i rowerzystów

„Zielony Most” to obiekt łączący w sobie funkcje kładki dla pieszych i rowerzystów, przestrzeni handlowo-usługowej oraz strefy wypoczynkowej. Projekt to odbicie i zapętlenie rytmu życia Kopenhagi. Układ kładki jest prostyczytelny, autor zaprojektował ją w taki sposób, aby możliwa była intuicyjna, swobodna komunikacja między poszczególnymi funkcjami oraz korzystanie z tarasów o zróżnicowanych wysokościach.

Funkcje mostu

most pełni wiele funkcji

© Kamil Ziółkowski

handlowa ulica zawieszona nad wodą

Wyróżniona koncepcja składa się z dwóch osobnych ścieżek o jednakowych szerokościach — dla pieszych i dla rowerzystów. Ścieżki te oddzielone są od siebie za pomocą lokali użytkowych. Tworzy to układ o typowo miejskim charakterze — jest jak handlowa ulica zawieszona nad kanałem. Wizualnym przedłużeniem obu ścieżek są tarasy na dachach lokali, z których można oglądać waterfront Kopenhagi. Tarasy o zróżnicowanej wysokości porastają ozdobne trawy. Pod najwyżej wzniesionym tarasem umieszczono spocznik, ułatwiający podział przestrzeni na poszczególne lokale, jest to także miejsce na parking rowerowy.

Otwierana kładka

most otwiera się umożliwiając przepływ statkom

© Kamil Ziółkowski

otwierana kładka

Charakterystyczną cechą kładki jest odgięcie osi ścieżek, uatrakcyjniające moment przeprawy.
Jak twierdzi Kamil Ziółkowski:

Dzięki temu zarówno piesi, jak i rowerzyści mają wrażenie, że kładka prowadzi znacznie wyżej niż w rzeczywistości. Wyminięcie to pozwala na poznanie kładki z różnych perspektyw, zachęcając tym samym do pozostania na niej chwilę dłużej.

Obiekt ma delikatną, pawilonową formę, która pozostaje spójna i funkcjonalna niezależnie od tego, czy most jest otwarty, czy też nie.

Przekroje mostu

most składa się z dwóch osobnych ścieżek

© Kamil Ziółkowski

charakterystyczny punkt Kopenhagi

Kładka integruje wszystkie funkcje w jeden spójny obiekt. Przyjmuje formę, która jest wrażliwa na kontekst architektoniczny waterfrontu. Dzięki kolorowi oraz zróżnicowaniu wysokości staje się rozpoznawalnym akcentem Kopenhagi, a jej minimalistyczna forma nie zaburza estetyki kanału. W momencie otwarcia staje się rozłożystą platformą, pozwalającą na zatrzymanie się na środku kanału i kontemplacje architektury oraz przepływających statków.

Zobaczcie także projekt mostu autorstwa studentów Politechniki Poznańskiej, który w tym samym konkursie zajął drugie miejsce.

 

oprac.: Dobrawa Bies

ilustracje dzięki uprzejmości Kamila Ziółkowskiego

Głos został już oddany

Aluprof Future Builders — „Jak powinno wyglądać budownictwo przyszłości?” — rozmowy z architektami z całego świata
Biblioteka BIM Wiśniowski - bramy, okna, drzwi, ogrodzenia
Konkurs City & Rest - Wspólna Przestrzeń Miasta