Nowoczesna kolej odpowiedzią na katastrofę ekologiczną. I miejsce dla studentów Politechniki Wr.

03 czerwca '20

Konkursu dla młodych architektów i inżynierów pt. „Projekt, który łączy. Łączy nas kolej” wygrał zespół studentów z Politechniki Wrocławskiej w składzie: Martyna Majer, Milena Szymczak, Magdalena Golina, Mateusz Otto i Agnieszka Strap. Ich projekt pt. „Rostanice” to nowoczesny dworzec kolejowy obsługujący pociągi magnetyczne!

Zadaniem konkursowym było wspólne zaprojektowanie przez architektów i inżynierów przystanku kolejowego, który mógłby powstać w małej miejscowości. Projekt powinien uwzględniać budynek dworca oraz infrastrukturę. Jury konkursowe spośród nadesłanych zgłoszeń postanowiło przyznać pierwsze miejsce projektowi dworca kolejowego w Złotym Stoku — miejscowości położonej przy granicy polsko-czeskiej. „Rostanice” to praca zespołowa studentek architektury — Martyny Majer i Mileny Szymczak i studentów Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego: Magdaleny Goliny, Mateusza Otto i Agnieszki Strap.

sytuacja i położenie dworca     plan
zagospodarowania terenu dworca

proponowany dworzec znajduje się w miejscowości Złoty Stok

© Martyna Majer, Milena Szymczak, Magdalena Golina,
Mateusz Otto, Agnieszka Strap

dworzec w kopalni złota

Projekt „Rostanice” przedstawia koncepcję dworca kolejowego dla pociągów magnetycznych.
Nowy dworzec wybudowany w starej kopalni złota znajduje się w miejscowości Złoty Stok przy granicy polsko-czeskiej. Stacja kolejowa łączy oba kraje, usprawniając komunikację oraz handel międzynarodowy. Projektowany dworzec wykorzystuje nieużywane już tunele starej kopalni, tym samym minimalizujące ingerencję w górę, w której został wybudowany. Co ciekawe w Złotym Stoku funkcjonował kiedyś transport kolejowy połączony z kopalnią złota. Niestety infrastruktura nie przetrwała powodzi w 1997 roku.

Jak twierdzą autorzy zwycięskiego projektu:

Świat stoi na skraju przepaści, jaką jest katastrofa ekologiczna. Potrzeba stanowczych działań, które odwrócą los ludzkości. Nie ma zatem przyszłości dla drogowego transportu indywidualnego, który wydziela dużą ilość zanieczyszczeń i jest mało wydajny. Rozwiązanie stanowi publiczny transport zbiorowy, który może być zeroemisyjny i niezwykle efektywny.

dworzec może być rozbudowywany

dworzec rośnie wraz z zapotrzebowaniem

© Martyna Majer, Milena Szymczak, Magdalena Golina,
Mateusz Otto, Agnieszka Strap

budowa etapami

Proponowany dworzec prezentuje zupełnie nowe podejście do projektowania. Główna komunikacja odbywa się pionowo, a perony ułożone są jeden nad drugim. Jak twierdzą autorzy takie rozplanowanie ułatwia intuicyjne poruszanie się po obiekcie oraz w pełni wykorzystuje przestrzeń. Co istotne w projekcie uwzględniono jego etapową rozbudowę. W pierwszym etapie powstaje jeden peron, który znajduje się najniżej. W miarę rozwoju kolejnictwa i minimalizowania transportu drogowego będzie rozbudowywany o kolejne perony, piętrzące się nad sobą. Takie etapowanie pozwala na efektywne wykorzystanie przestrzeni, eliminując powstanie ogromnej kubatury na samym początku inwestycji.

przekrój dworca w Złotym Stoku

dworzec znajduje się we wnętrzu góry

© Martyna Majer, Milena Szymczak, Magdalena Golina,
Mateusz Otto, Agnieszka Strap

O rozbudowie peronów, parametrycznych rozwiązaniach i kinetyce poczytajcie na kolejnej stronie.

 

Głos został już oddany

Tydzień z Archicad 25 w Multibim
Biblioteka BIM Wiśniowski - bramy, okna, drzwi, ogrodzenia
Konkurs City & Rest - Wspólna Przestrzeń Miasta