Zobacz w portalu A&B!
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Nowoczesna kolej odpowiedzią na katastrofę ekologiczną. I miejsce dla studentów Politechniki Wr.

03 czerwca '20

parametryczne rozwiązania i kinetyka

Każdemu poziomowi dworca towarzyszą dodatkowe usługi, które znajdują się na półpiętrach.
Ich rodzaj studenci dobrali z uwagi na zapotrzebowanie oraz wielkość obiektu na danym etapie rozbudowy. Peron pierwszy jest wyposażony w usługi gastronomiczne i poczekalnię z tarasem widokowym, drugi zostanie wzbogacony o małe sklepy, a przy trzecim zlokalizowane zostaną pokoje hotelowe. Same perony również zostały zaprojektowane tak, aby ich wielkość była optymalna.
Dzięki zastosowaniu parametrycznych rozwiązań ich długość może się zmieniać w zależności od ilości osób na dworcu oraz liczby przyjeżdżających pociągów.

projektowanie parametryczne dworca

w projekcie zastosowano parametryczne rozwiązania

© Martyna Majer, Milena Szymczak, Magdalena Golina,
Mateusz Otto, Agnieszka Strap

Ruchome części ukryte są wewnątrz góry i wysuwają się z niej w miarę potrzeby, powiększając długość peronu. Fasada wysuniętej części jest kinetyczna i podąża za ruchem promieni słonecznych, co przekłada się na energetykę obiektu. Punktem wspólnym wszystkich peronów jest komunikacja pionowa. Perony zostały obrócone względem tego punktu w trzech różnych kierunkach, tak, że stanowią trzy szlaki komunikacyjne. Wybudowanie dworca wewnątrz góry sprawia, że temperatura w środku obiektu nie ulega tak łatwo wahaniom, dzięki stałej temperaturze gruntu.
Do funkcjonowania obiektu wykorzystana będzie m.in. energia geotermalnawodna z pobliskiego wodospadu.

zmiana temperatury w ciągu roku

ruchoma fasada pozwala na regulacje temperatury

© Martyna Majer, Milena Szymczak, Magdalena Golina,
Mateusz Otto, Agnieszka Strap

Stacja „Rostanice” prezentuje nowe podejście do komunikacji zbiorowej. Wykorzystuje potencjał natury, jednocześnie minimalizując negatywny wpływ na środowisko. Wszelkie zastosowane przez studentów rozwiązania zostały zaprojektowane z wykorzystaniem najnowszych technologii — BIM oraz projektowania parametrycznego. Autorom gratulujemy i czekamy na taką ekologiczną przyszłość transportu.


To nie koniec sukcesów studentów Politechniki Wrocławskiej. II miejsce w tym samym konkursie zdobył zespół w składzie: Aleksandra Bernard, Maja Cichowlas, Joanna Bagrowska i Mateusz Śmigla. O projekcie pt. „Przystań. Rewitalizacja obszaru dworca i infrastruktury kolejowej w Lewinie Kłodzkim” napiszemy w kolejnym artykule.

 

oprac.: Dobrawa Bies

ilustracje dzięki uprzejmości Martyny Majer, Mileny Szymczak,
Magdaleny Goliny, Mateusza Otto i Agnieszki Strap

Głos został już oddany

IGP-DURA®one – system powlekania proszkowego
SIATKA - METAL - PROGRESS
Ekologiczne nawierzchnie brukowe
INSPIRACJE