NOWOŚĆ! Prawo w architekturze – przystępnie na portalu A&B
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Miejsce spotkań młodzieży. Projekt wspierający rozwój

12 stycznia '23

Międzynarodowy konkurs studencki pt. Nature Inspired Youth Centre na projekt Centrum Młodzieży w Kanadzie organizowany przez magazyn Arc Ace cieszył się dużym zainteresowaniem polskich zespołów. W wyzwaniu projektowym udział wzięły studentki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku — Zuzanna Kowalska, Marcela ZielińskaJulia Zubka. Ich propozycja skupia się na okresie dorastaniawspieraniu rozwoju, dzieląc obiekt i jego otoczenie na strefy PSYCHE, SOMA i POLIS.

Wyzwaniem konkursowym było zaprojektowanie budynku przeznaczonego dla młodych osób w wieku od 14 do 19 lat. Obiekt miał być inspirowany naturą, a uczestnicy mieli zastosować naturalne materiały, zielone, żywe ściany i dachy oraz kształty o organicznych formach. Ważnym elementem było zaproponowanie programu dla młodzieży — sprzyjającemu rozwojowi, współpracy, nauce, zabawie i uprawianiu sportów.

Studentki ASP w Gdańsku zaprojektował budynek spotkań młodzieży i jego otoczenie

studentki ASP w Gdańsku zaprojektował budynek spotkań młodzieży i jego otoczenie

© Zuzanna Kowalska, Marcela Zielińska, Julia Zubka

polscy studenci docenieni!

Spośród zgłoszonych projektów, jury przyznało pięć Nagród Głównych. Trzecia i czwarta nagroda powędrowała do studentów z Polski. TREE HOUSE projektu Marii Faliszewskiej z Politechniki Śląskiej zdobył trzecią nagrodę, a projekt Underground Center autorstwa Darii Wróbel i Mateusza Zwierzchowskiego Politechniki Poznańskiej otrzymał czwartą nagrodę. 

W konkursie brały udział również studentki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku Zuzanna Kowalska, Marcela Zielińska i Julia Zubka. Ich projekt wykonany pod kierunkiem prof. Beaty Szymańskiej oraz dr. Pawła Czarzastego w I Pracowni Architektury Wnętrz, co prawda nie znalazł się na podium, ale zasługuje na uwagę.

Przestrzeń wspólna zachęca do spotkań

obiekt składa się z parteru i antresoli

© Zuzanna Kowalska, Marcela Zielińska, Julia Zubka

Przygotowując się do wejścia w dorosłość, młody człowiek odnosi się do przyszłości weryfikując doświadczenia z dzieciństwa. Spogląda także w przyszłość, próbując określić kim i jaki chce być. Czas adolescencji jest jednym z najtrudniejszych w życiu. Naszym założeniem było stworzenie przestrzeni dla młodych, ułatwiające im ten okres i umożliwiające prawidłowy rozwój w wielu aspektach, które podzieliłyśmy na rozwój psychiczny – PSYCHE, fizyczny – SOMA oraz społeczny – POLIS. Dodatkowo wprowadziłyśmy przestrzenie wzbudzające w użytkownikach poczucie jedności z naturą — opowiadają autorki.

Miejsce spotkań młodzieży, rzut   Na terenie znajduje się stacja meteorologiczna

projekt uwzględnia główny budynek oraz budynek stacji badawczej

© Zuzanna Kowalska, Marcela Zielińska, Julia Zubka

miejsce spotkań

Młodzież w wieku dorastania zaczyna spędzać więcej czasu poza domem, często jednak nie ma odpowiednio zaprojektowanych, bezpiecznych i przeznaczonych do tego miejsc. Studentki Gdańskiego ASP zaprojektowały więc przeznaczoną do tego przestrzeń dla młodych w otoczeniu przyrody. Stanowi je dostępny całorocznie obiekt o otwartych układzie, sprzyjający integracji i zawierający aktywności potrzebne dla zdrowego rozwoju.

 Miejsce spotkań młodzieży i stacja badawcza, elewacja

miejsce spotkań młodzieży i stacja badawcza, elewacja

© Zuzanna Kowalska, Marcela Zielińska, Julia Zubka

Na terenie założenia znajduje się również zewnętrzna stacja badawcza z urządzeniami do pomiary pogody (wodomierzem, wiatromierzem oraz klatką meteorologiczną). Studentki zaprojektowały również ściankę wspinaczkową wykonaną z rurek, która prowadzi na antresolę i zachęca do aktywnego spędzania czasu. Aby zejść z antresoli, można skorzystać ze zjeżdżalni, której wylot kończy się w przestrzeni wspólnej z modyfikowanymi stołami podwieszanymi na szynach.

Elewację pokrywa termobimetal   Ścianka wspinaczkowa wykonana z rurek prowadzi na antresolę

elewacja wykonana jest z termobimetalu, a ścianka wspinaczkowa z metalowych rurek

© Zuzanna Kowalska, Marcela Zielińska, Julia Zubka

nietypowe materiały

Autorki projektując budynek, sięgnęły zarówno po eksperymentalne, jak i naturalne materiały. Ciekawą propozycją jest elewacja z termobimetalu, powstały z połączenia dwóch metali, kurczy się pod wpływem ciepła, w tym przypadku promieni słonecznych, etapowo odsłaniając otwory w elewacji i wpuszczając do wnętrza obiektu naturalne światło. Zastosowane szkło elewacyjne pozwala na utrzymanie komfortu termicznego przy zachowaniu widoku na otaczającą naturę. Konstrukcja centrum młodzieży jest szkieletowa i wykonana z występującego lokalnie drewna daglezji, a ubijana ziemia (rammed earth) tworzy ściany i posadzkę, dobrze izolując i regulując wilgotność w pomieszczeniach.

Centrum Młodzieży w Kanadzie

konstrukcja budynku jest szkieletowa i wykonana z drewna daglezji

© Zuzanna Kowalska, Marcela Zielińska, Julia Zubka

strefa PSYCHE

Za rozwój psychiczny, dojrzewanie emocjonalne i radzenie sobie ze stresem odpowiada zaprojektowana strefa PSYCHE. Składa się na nią obserwacja przyrody której zmiany, jak uważają projektantki, mogą przypominać przemiany zachodzące w okresie dojrzewania człowieka. Jednym z takich elementów, ułatwiających obserwację jest mini stacja meteorologiczna, pozwalająca na analizowanie warunków atmosferycznych i zmian klimatycznych. Kolejnym, są nasadzenia trojeści amerykańskiej na polanie w pobliżu budynku. Roślina ta jest naturalnym siedliskiem zagrożonego gatunku motyla monarchy. Do kontaktu z naturą, zachęcają także liczne ścieżki prowadzące do pobliskiego lasu. Ważnym aspektem jest także odpoczynek. W budynku autorki umieściły liczne hamaki do relaksu i wyciszenia.

Przestrzenie Centrum Młodzieży to także miejsce na relaks

przestrzenie Centrum Młodzieży to także miejsce na relaks

© Zuzanna Kowalska, Marcela Zielińska, Julia Zubka

strefa SOMA i POLIS

Za rozwój fizyczny odpowiada strefa SOMA. Tworzą ją liczne ścieżki i drogi na skróty. Główne wejście na antresolę znajduje się po zewnętrznej stronie budynku, natomiast aby dostać się na nią od strony wewnętrznej, należy skorzystać ze ścianki wspinaczkowej. Zejście przyspiesza zjeżdżalnia zachęcająca do zabawy.

Podwieszane stoły można ze sobą łączyć

podwieszane stoły można ze sobą łączyć

© Zuzanna Kowalska, Marcela Zielińska, Julia Zubka

Strefa POLIS odpowiadająca za rozwój społeczny, zawieranie relacji i poczucie akceptacji to w obiekcie modyfikowalna przestrzeń do spotkań. Tworzą ją podwieszone na szynach stoły, które można dzielić i łączyć w różnych konfiguracjach. Dzięki temu użytkownicy mogą spotykać się w parach, małych lub większych grupach. Ważnym miejscem jest stół do dyskusji, gdzie łatwo można podjąć konwersację. Jako siedziska autorki zaproponowały specjalne piłki, które można z łatwością przestawiać i układać na różne sposoby.

Poczytajcie także o projekcie BIBLIOTEKI Z ZASOBAMI ELEKTRONICZNYMI, będącej bramą do lasu. Za ten projekt, jego autorka Magdalena Ambroszko z Politechniki Wrocławskiej otrzymała trzecią nagrodę w konkursie 2030 Academic Library, również organizowanym przez Arc Ace.

 

Dobrawa Bies

Głos został już oddany

IGP-DURA®one – system powlekania proszkowego
SIATKA - METAL - PROGRESS
Ekologiczne nawierzchnie brukowe
INSPIRACJE