NOWOŚĆ! Prawo w architekturze – przystępnie na portalu A&B
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

„Connected” – inicjatywa łącząca projektantów w czasach izolacji

10 czerwca '20

Pandemia i izolacja wpłynęły na nasze życie, relacje międzyludzkie oraz metody pracy. W tym czasie dziewięciu projektantów stanęło przed wyzwaniem zaprojektowania i zrealizowania mebli z amerykańskiego drewna liściastego wirtualnie łącząc się z wykonującym je warsztatem w Anglii. Projekt „Connected” to eksperyment badający w jakim stopniu projektanci i wykonawcy mebli potrafią zmodyfikować swoje sposoby pracy podczas zamknięcia spowodowanego pandemią. Wśród wybranych artystów jest Polka — Maria Jeglińska.

Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (American Hardwood Export Council – AHEC), zakład produkcji mebli Benchmark oraz Muzeum Designu w Londynie rzuciło dziewięciorgu projektantom wyzwanie polegające na stworzeniu stołów i krzeseł lub innych siedzisk, które spełnią oczekiwania i potrzeby związane z połączeniem pracy i życia w domu. Projektanci przez najbliższe miesiące tworzyć będą także serię reportaży wideo dokumentujących cały proces.

Aktualnie ważne jest odkrywanie nowych sposobów pracy zdalnej i tworzenia na odległość. To nie tak, że dopiero teraz po raz pierwszy tworzymy meble przy użyciu cyfrowych narzędzi komunikacji — po raz pierwszy projektujemy meble w pełni cyfrowym środowisku, bez możliwości odwiedzania warsztatu przez projektantów — powiedział Sean Sutcliffe, założyciel zakładu Benchmark Furniture. — Ciekaw jestem, jak okres zamknięcia wpłynął na sposób myślenia projektantów o procesie tworzenia produktu. W jaki sposób praca z domu wpływa na myślenie o meblach w naszych domach i ich właściwości funkcjonalne — dodał Sutcliffe.

Do projektu zaproszeni zostali: Maria Jeglińska (Polska), Maria Bruun (Dania), Jaime Hayon (Hiszpania), Sabine Marcelis (Holandia), Sebastian Herkner (Niemcy), Ini Archibong (Szwajcaria), Heatherwick Studio (Wielka Brytania), Studio Swine (Wielka Brytania/Japonia) i Studiopepe (Włochy).

projektanci biorący udział w inicjatywie „Connected”

© archiwum organizatorów

Zlecenie dziewięciorgu projektantom wykonania drewnianych mebli niekoniecznie brzmi szczególnie oryginalnie. Ale żyjemy teraz w niezwykłych czasach. Wszyscy spędzamy bardzo dużo czasu w domu, co sprawia, że staramy dostosować się do nowych sposobów pracy. Pandemia zmusiła projektantów do zupełnie nowego spojrzenia na swoje domowe studio — czego tak naprawdę im potrzeba? „Connected” to niecodzienna możliwość, aby uczestnicy projektu mogli zaprojektować sami dla siebie, ale najważniejszym wyzwaniem jest dla nich konieczność całkowitego poddania się czasom i prowadzenia komunikacji wyłącznie za pośrednictwem mediów cyfrowych. Trudno o coś bardziej aktualnego — już teraz czekamy na prezentację efektów ich prac w Muzeum Designu — komentuje inicjatywę Justin McGuirk, główny kurator muzeum.

W projektach wykorzystane będą trzy gatunki amerykańskiego drewna liściastego. Swoje koncepcje projektanci będą rozwijać wspólnie z wybranymi pracownikami zakładu Benchmark, z którymi pracować będą w dwuosobowych zespołach. Zadaniem Benchmark będzie również zapisanie wszystkich danych produkcyjnych poszczególnych projektów, co pozwoli AHEC na stworzenie podsumowania wpływu produkcji na środowisko (LCA – lifecycle assessment). Zrealizowane meble prezentowane będą jesienią tego roku w atrium Muzeum Designu w Londynie, klamrą zamykając w ten sposób okres izolacji.

Próbki drewna
amerykańskiego: czerwonego dębu, klonu i wiśni

fot.: Petr Krejčí

Do projektu zaprosiliśmy projektantów z całej Europy, którzy w mniejszym lub większym stopniu znajdują się w izolacji i są zmuszeni do pracy w samotności. W przedsięwzięciu, które nazywamy „Connected”, chcemy wykorzystać ich indywidualną kreatywność, a jednocześnie zgromadzić ich wszystkich wokół wspólnego celu — powiedział David Venables, dyrektor Stowarzyszenia Handlowego Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego na Europę. — Nasz projekt oparty jest na wykorzystaniu trzech rzadko wykorzystywanych gatunków drewna amerykańskiego: czerwonego dębu, klonu i wiśni, które łącznie stanowią ponad 40 procent wszystkich drzew liściastych w amerykańskich lasach. Wszystkie z tych gatunków mogą pochwalić się pięknym drewnem i zależy nam na tym, aby projektanci odkryli ich potencjał estetyczny i surowcowy. Kładziemy przy tym nacisk na korzyści środowiskowe wynikające z większego wykorzystania zasobów dostępnych w przyrodzie, ponieważ koncentrowanie się na niewielkiej grupie wybranych gatunków drewna prowadzi do presji podażowej. Naszym obowiązkiem jest poszerzać dostępny wybór — dodał Venables.

 
oprac. red.

Głos został już oddany

DACHRYNNA: zintegrowany system dachowy 2w1 (Dach + Rynna)
SPACE Designer
INSPIRACJE