Zobacz w portalu A&B!
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Jak uchronić targi od degradacji? Pomoże strategia regeneracji!

26 stycznia '23

Targowiska miejskie są mieczem obosiecznym. Mogą stanowić chlubę lokalnej społeczności albo na odwrót, doprowadzić do jej wyszydzenia. Ta wyjątkowa przestrzeń miejska ma również ukryty potencjał, który zbadał interdyscyplinarny zespół z Gdańska.

W ramach cyklu #RaportCzwartkowy przedstawiamy dokumenty, raporty i poradniki dotyczące architektury, miast i samorządu, które z pewnością warto nagłośnić i wypromować. W tym tygodniu przyglądamy się Strategii regeneracji targowisk opracowanej przez Stowarzyszenie Inicjatywa Miasto we współpracy z Politechniką GdańskąAkademią Sztuk Pięknych w Gdańsku.

Dlaczego warto rzucić okiem na tę publikację? Targowiska miejskie od schyłku lat 90. XX wieku mogą kroczyć kilkoma ścieżkami — modernizacji i dostosowania do nowoczesnych potrzeb, totalnej degradacji i oszpecenia lub zamknięcia. Targowiska wciąż są potrzebne, a w momencie, gdy może dojść do ich likwidacji lokalna społeczność staję w ich obronie. Przykładem tego jest konflikt wokół przyszłości Hali Gwardii w Warszawie.

Co wskazały badania i działania praktyczne prowadzone w ramach projektu? Możemy określić kierunek rozwoju targowisk tak, by mogły dalej służyć w swoich miastach.

Cały raport dostępny jest na stronie Stowarzyszenia Inicjatywa Miasto — zobacz tutaj.

Targi pozytywnie oddziałują na środowisko, gospodarkę i społeczeństwo

targi pozytywnie oddziałują na środowisko, gospodarkę i społeczeństwo

© Stowarzyszenie Inicjatywa Miasto

wieloletnie bolączki targów

Co stanowi największy problem dzisiejszych targowisk? Na początku warto podkreślić fakt, że liczebność targowisk w Polsce jest w miarę stała. Według danych GUS w 2020 roku było tylko 250 więcej targów niż w roku 2000. Zwracając uwagę na to, jak zmieniły się nasze zachowania konsumenckie, nie jest to duża różnica.

Do największych zagrożeń targowisk należy zaliczyć zmorę polskiej gospodarki i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, czyli demografię. Już dziś około 25-30% sprzedawców na miejskich targach jest w wieku emerytalnym. W 2032 może to być według badań już 60%. W tym środowisku następuje niewielka sukcesja, związana z brakiem odpowiedniej atrakcyjności targów.

Największe zagrożenie dla targowisk to demografia i brak reform

największe zagrożenie dla targowisk to demografia i brak reform

© Stowarzyszenie Inicjatywa Miasto

Co przede wszystkim doprowadziło do stagnacji czy degradacji wielu targów w Polsce? Między innymi problemy w zarządzaniu, niedobory kompetencyjne zarządzających czy brak planowania wykraczające poza bieżące decyzje. Targowiska powinny lepiej dopasowywać się do zmian klientów, czy lepiej odpowiadać za swój wizerunek.

W strategii opublikowano badania na temat oczekiwań konsumentów w stosunku do tego, co można byłoby zmienić na targowiskach. Niektóre działania, jak estetyka stoisk, miejsca parkingowe czy dojazd wymagałyby dużych nakładów finansowych i modernizacyjnych, ale pośród tych działań są też rzeczy łatwiejsze do zorganizowania — płatność kartą, wzbogacenie oferty czy poprawienie wizerunku.

To wszystko wskazuje jednak na konieczność reform — o nich opowiada właśnie Strategia regeneracji targowisk.

Najbardziej porządane zmiany ocenione w ankietach

najbardziej pożądane zmiany ocenione w ankietach

© Stowarzyszenie Inicjatywa Miasto

ukryty potencjał

Można zapytać, czy w dobie supermarketów, a nawet przerzucenia zakupów spożywczych w e-commerce targi są nam jeszcze potrzebne? Autorzy strategii wskazują jednoznacznie, że tak! Niedostrzegalnym na pierwszy rzut oka atutem targów jest to, jak dopasowują się do trendów ekonomicznych i urbanistycznych — odpowiadają miastom 15-minutowym, gospodarce obiegu zamkniętego czy koncepcji nowego urbanizmu.

Potencjał targowisk jest wieloaspektowy — mogą służyć skracaniu łańcuchów dostaw, integracją społecznym, sprawiedliwszemu handlowi, wspieraniu lokalnego rolnictwa, a także budowaniu lepszych relacji w mieście. Do tego potrzebne jest lepsze zarządzanie, oparte na współpracy pomiędzy różnymi podmiotami, aktywizacji i wprowadzaniu różnych funkcji na targ, modernizacji dążącej do inkluzywności czy w końcu promocji, bez której nikt o zmianach się nie dowie.

najważniejsze rozwiązania istotne do wprowadzenia

© Stowarzyszenie Inicjatywa Miasto

case study Gdańska

Praca w ramach projektu składała się z dwóch faz — badań i działań praktycznych w Gdańsku. Strategia to nie kolejny nudny dokument w którym znajdziemy tylko tabele i definicje. To prawdziwa praca, w której rekomendacje, od tych najmniejszych po te największe — warto zaglądnąć do niego i dowiedzieć się, na czym polegało case study  w Gdańsku. Być może pomoże to uratować nie jeden targ w Polsce.

Istotny jest też marketing i promowanie targów - tu przykład wykorzystania plakatów stworzonych przez studentów gdańskiego ASP do promocji

istotny jest też marketing i promowanie targów — tu przykład wykorzystania plakatów stworzonych przez studentów gdańskiego ASP do promocji

© Stowarzyszenie Inicjatywa Miasto

Cały raport dostępny jest na stronie Stowarzyszenia Inicjatywa Miasto — zobacz tutaj.

opracował Wiktor Bochenek

Głos został już oddany

IGP-DURA®one – system powlekania proszkowego
SIATKA - METAL - PROGRESS
Ekologiczne nawierzchnie brukowe
INSPIRACJE