Konkurs „Najlepszy Dyplom ARCHITEKTURA”

Martyna Łysoń – „Projekt koncepcyjny przebudowy stodoły z lat 50. XX wieku”

Dobrawa Bies
18 marca '22
Dane techniczne
Typ: praca dyplomowa licencjacka
Rok obrony: 2021
Nazwa: „Projekt koncepcyjny przebudowy stodoły z lat 50. na studio projektowo‑fotograficzne z częścią mieszkalną”
Autorka: Martyna Łysoń
Uczelnia: Bielska Wyższa Szkoła im. J. Tyszkiewicza, Kierunek: Architektura Wnętrz
Promotor:

prof. Jerzy Swałtek

 

Praca zgłoszona na konkurs
„Najlepszy Dyplom Wnętrza 2020/2022”

 

Tematem pracy jest projekt koncepcyjny przebudowy stodoły z lat 50. XX wieku na studio projektowo-fotograficzne z częścią mieszkalną. Zagadnienie jest ściśle związane z kierunkiem studiów autorki, a motywacją do opracowania powyższego zagadnienia była chęć stworzenia miejsca pracy połączonego z mieszkaniem.

Studio i mieszkanie znajduje się w stodole z lat 50. XX wieku

studio i mieszkanie znajdują się w stodole z lat 50. XX wieku

© Martyna Łysoń

W przypadku tej stodoły, zgodnie z projektem koncepcyjnym, konieczne byłyby nadbudowa w części murowanej, dobudowa nowego fragmentu budynku w miejsce drewnianej części czy modernizacja wyglądu zewnętrznego oraz wewnętrznego. Potrzebne są też konsultacje ze specjalistami i rzeczoznawcami, którzy nakreślą, w jakim zakresie można wykorzystać zastaną konstrukcję oraz jak dokonać zmian zawartych w projekcie koncepcyjnym.

Parter studia z częścią do spotkań

studio projektowo-fotograficzne to miejsce do pracy i spotkań

© Martyna Łysoń

Pierwszym i kluczowym krokiem do rozpoczęcia całego procesu jest dostrzeżenie potencjału w starej i zniszczonej stodole, którą wielu proponowało zrównać z ziemią. Na szczęście nikomu nie udało się do tego przekonać właścicieli budynku, wręcz przeciwnie, dzięki temu dostrzegli oni potencjał drzemiący w stodole. Było to również związane z sentymentem do obiektu oraz jego historią.

Rzut parteru projektowanego budynku

parter budynku

© Martyna Łysoń

Podczas rozmów rodziny związanych z przyszłością budynku pojawił się dość odważny pomysł, by odnowić oraz odpowiednio zaadaptować część zbudowaną z cegieł na studio projektowo-fotograficzne i dobudować strefę mieszkalną w miejsce drewnianej części. Pomysł musiał więc zaowocować projektem koncepcyjnym. Ważnym elementem projektu było nadanie budynkowi nowoczesności, a jednocześnie zachowanie fragmentów z jego przeszłości — cegłę.

Parter studia z częścią do pracy

część do pracy i schody prowadzące na piętro studia

© Martyna Łysoń

Studio projektowo-fotograficzne stałoby się miejscem pracy oraz spotkań. Osoby pracujące w tej przestrzeni mają dostęp do stanowisk komputerowych oraz stanowiska, gdzie można wykonywać rysunki bądź docinać wydruki. W projekcie znajduje się tu również stół z krzesłami, przy którym pracownicy mogliby zjeść posiłek i przy nim też odbywałyby się spotkania z klientami czy współpracownikami. Na parterze jest jeszcze mała toaleta oraz kuchnia, natomiast piętro w całości zajmuje studio fotograficzne, do którego prowadzą ciekawe w konstrukcji schody stanowiące również ozdobę przestrzeni.

Część mieszkalna projektu

część mieszkalna, otwarta strefa dzienna na parterze

© Martyna Łysoń

Część mieszkalna natomiast przeznaczona byłaby do wypoczynku i podejmowania gości. W projekcie koncepcyjnym na parterze znajduje się wiatrołap, pralnia/kotłownia, mała toaleta oraz otwarta strefa dzienna w konwencji open space. Składają się na nią: część wypoczynkowa, jadalna oraz kuchnia.

Sypialnia na piętrze mieszkania

na piętrze części mieszkalnej znajdują się dwie sypialnie

© Martyna Łysoń

Obok łazienki na parterze znajdują się drzwi prowadzące bezpośrednio do studia projektowo-fotograficznego. Na piętrze są dwie sypialnie z garderobami, sporych rozmiarów łazienka i korytarz z funkcją wypoczynkową. W koncepcji przebudowy zostały wykorzystane ciekawe i pomysłowe rozwiązania.

Łazienka na piętrze mieszkania

łazienka z dużym przeszkleniem zaprojektowana została na piętrze budynku

© Martyna Łysoń

Całość nawiązuje swoją bryłą do istniejącego budynku. Dzięki pozostawieniu i wykorzystaniu cegły stodoła wciąż niesie z sobą namacalny kawałek historii. We wnętrzach przeważają jasne barwy i stonowana kolorystyka, panuje prostota, wymykają się one jednoznacznie nakreślonym stylom. Ważne jest również to, że zostały wykorzystane naturalne materiały, które sprawiają, że chce się w tym budynku przebywać. Duże przeszklenia nadają stodole charakteru. Budynek dobrze wpisuje się w otoczenie i może stanowić obiekt zainteresowania przejezdnych.

 

Martyna Łysoń

Ilustracje: © Autorka

Głos został już oddany

Obiekt roku 2022 w systemach ALUPROF
Stal COR-TEN®. Naturalne piękno
Okna, drzwi – trendy 2022