Projekt Grynasz Studio stał się częścią wystawy objętej patronatem A&B — „Transformacje. Nowoczesność w III RP”. W Muzeum Narodowym w Krakowie zagościł fotel Bofii. O inspiracjach do powstania tego mebla opowiadają Marta Niemywska-Grynasz i Dawid Grynasz.
Fotel Bofii zaprojektowany przez Grynasz Studio stał się częścią wystawy „Transformacje. Nowoczesność w III RP”
Fot. Kacper Trzmiel. Źródło Muzeum Narodowe w Krakowie
Ikony współczesnego wzornictwa
Ostatnia odsłona cyklu „4 x nowoczesność” przybliża różnorodne ujęcia nowoczesności w polskiej sztuce, architekturze i designie od 1989 roku. Przestrzeń wystawiennicza została podzielona na trzy rozdziały. Pierwszy z nich jest poświęcony sztuce postmodernistycznej, następny neomodernizmowi. Na koniec możemy podziwiać część nazwaną przez zespół kuratorski „Wielogłosem”, prezentujący różnorodne zjawiska artystyczne ostatnich dekad. Marta Niemywska-Grynasz podkreśla, że wystawa pokazuje, jak wszystkie dziedziny twórczości łączą się, przeplatają i wzajemnie na siebie wpływają.
– Na przykładach realizacji architektonicznych, wzorniczych, obiektach ceramicznych, malarstwie czy tkaninie artystycznej, kuratorzy tej wystawy prowadzą widza przez różne formy kreacji, będące odpowiedzią na daną sytuację geopolityczną, gospodarczą, społeczną – opisuje projektantka.
Wystawa w Muzeum Narodowym w Krakowie została podzielona na trzy części
Fot. Kacper Trzmiel. Źródło Muzeum Narodowe w Krakowie
Spojrzenie na współczesne projektowanie
W komentarzu do wystawy jej kuratorzy wskazali, że wybrane projekty ukazują m.in. poszukiwania odrębności i tożsamości w odwołaniu do historii czy lokalnych tradycji, dialog z naturą, jak również kontekst społeczny, w którym poszczególne projekty nie tylko są realizowane, ale przede wszystkim się rodzą.
– Nasza kultura materialna, a więc to, czym się otaczamy, jakich wyborów konsumenckich dokonujemy, jaki styl życia na tej bazie rozwijamy, jest wypadkową bardzo złożonej mozaiki czynników. W związku z tym odwiedzający krakowską wystawę mogą zarówno skupić się na analizie poszczególnych obiektów, jak i zobaczyć w makroskali ekspozycji, w jaki sposób prądy myślowe i trendy łączą się, tworząc krajobraz polskiej sceny kreatywnej – mówi Dawid Grynasz.
Marta Niemywska-Grynasz i Dawid Grynasz z Grynasz Studio
Fot. Mati Grzelak © Bizzarto
— Mamy poczucie, że przyjęta narracja i różnorodność zaprezentowanych obiektów pomaga odbiorcom w lepszym zrozumieniu tych zjawisk oraz ich wzajemnego oddziaływania na siebie — dodaje współtwórczyni Grynasz Studio.
Przeczytaj więcej o wystawie „Transformacje. Nowoczesność w III RP”.
(Post) modernistyczne inspiracje
Wśród tego zacnego grona znalazł się projekt Marty Niemywskiej-Grynasz i Dawida Grynasza. W aranżacji, której projekt przygotowała Magdalena Bujak, stanął fotel Bofii. Jak wskazuje nazwa mebla, fotel inspirowany jest twórczością architekta Ricardo Bofilla. Hiszpan był jednym z głównych reprezentantów postmodernizmu we współczesnej architekturze. W fotelu od Grynasz studio możemy jednak dostrzec inspiracje pochodzące zarówno z modernizmu, jak i postmodernizmu.
– W naszych projektach często odwołujemy się do historii architektury i designu. Jest to dla nas naturalna ciągłość idei, a także forma czerpania z tożsamości projektowej. Oboje skończyliśmy liceum plastyczne i studia artystyczne. Dużo podróżujemy. Każdy z naszych projektów jest zarazem odpowiedzią na potrzeby zleceniodawcy, jak i zapisem tego, co nas fascynuje, zasila, inspiruje. W przypadku fotela Bofii sięgnęliśmy do twórczości hiszpańskiego architekta postmodernisty, Ricardo Bofilla. Charakterystyczna linia podłokietników i poduszek przywodzi na myśl detale budynków mistrza, a kolorystyka zaproponowanych przez nas tkanin nawiązuje do barw południa Hiszpanii – tłumaczy Dawid Grynasz.
Kolorystyka tapicerki nawiązuje do barw południa Hiszpanii
© Bizzarto
Mebel o architektonicznej formie
Fotel zaprojektowany przez Grynasz Studio dla marki Bizzarto łączy geometryczną precyzję z miękkimi, opływowymi formami, tworząc bryłę o rzeźbiarskim charakterze. Jego masywna, cylindryczna podstawa i modułowa konstrukcja podłokietników przywołują na myśl monumentalne osiedla Bofilla, takie jak Les Espaces d'Abraxas czy Walden 7 – pełne powtarzalnych, rytmicznych form. Jednocześnie zaokrąglone kształty i tkanina o przyjemnej fakturze nadają mu przytulności, balansując surowość architektonicznych inspiracji. To fotel, który równie dobrze odnajdzie się w przestrzeni nowoczesnej, jak i eklektycznej, będąc wyrazistym punktem aranżacji.
– Fotel Bofii pokazuje nasze podejście do pracy projektanta. Oprócz walorów estetycznych, łączy kwestie funkcjonalności, designu zrównoważonego oraz szeroko rozumianej dostępności – dodaje Dawid Grynasz.
Fotel Bofii łączy inspiracje zaczerpnięte zarówno z modernizmu, jak i postmodernizmu
© Bizzarto
Mebel wykonany jest z pełnym skupieniem na detalu, z wykorzystaniem najwyższej jakości materiałów. Minimalistyczna forma wymaga maksymalnej koncentracji rzemieślników. Efektem tej pracy jest fotel, który dzięki jakości wykonania może nam towarzyszyć przez wiele lat.
– Bardzo dużo uwagi poświęciliśmy ergonomii. Wysokość podłokietników oraz cofnięta podstawa zapewniają komfortowe użytkowanie fotela również osobom z ograniczeniami sprawności ruchowej czy w starszym wieku – podkreśla Marta Niemywska-Grynasz.
Mebel ten został doceniony również za granicą. Fotel Bofii otrzymał German Design Award 2025. Projektanci z Grynasz Studio otrzymali jeszcze jedną nagrodę w tym konkursie, tym razem za stolik kawowy Tondo. Ponadto, kolekcja mebli Bofii została niedawno poszerzona o kilka sof.
Charakterystyczna linia podłokietników i poduszek przywodzi na myśl detale budynków Ricardo Bofilla
© Bizzarto
Kochasz design? Sprawdź ciekawe projekty sztuki użytkowej!
Opracowanie: KATARZYNA SZOSTAK