Jak powstawał fotel, który znalazł się na wystawie w Muzeum Narodowym? Marta Niemywska-Grynasz i Dawid Grynasz opowiadają o projektowaniu Bofii

04 marca '25
w skrócie
  1. Fotel Bofii od Grynasz Studio znalazł się na wystawie „Transformacje. Nowoczesność w III RP”.
  2. Wystawa w Muzeum Narodowym w Krakowie kończy cykl „4 x nowoczesność”.
  3. Mebel inspirowany jest twórczością Ricardo Bofilla.
  4. Charakterystyczna linia podłokietników i poduszek przywodzi na myśl detale budynków hiszpańskiego architekta.
  5. Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu PdD

Projekt Grynasz Studio stał się częścią wystawy objętej patronatem A&B„Transformacje. Nowoczesność w III RP”. W Muzeum Narodowym w Krakowie zagościł fotel Bofii. O inspiracjach do powstania tego mebla opowiadają Marta Niemywska-GrynaszDawid Grynasz.

Fotel Bofii zaprojektowany przez Grynasz Studio stał się częścią wystawy „Transformacje. Nowoczesność w III RP”

Fotel Bofii zaprojektowany przez Grynasz Studio stał się częścią wystawy „Transformacje. Nowoczesność w III RP”

Fot. Kacper Trzmiel. Źródło Muzeum Narodowe w Krakowie

Ikony współczesnego wzornictwa

Ostatnia odsłona cyklu „4 x nowoczesność” przybliża różnorodne ujęcia nowoczesności w polskiej sztuce, architekturze i designie od 1989 roku. Przestrzeń wystawiennicza została podzielona na trzy rozdziały. Pierwszy z nich jest poświęcony sztuce postmodernistycznej, następny neomodernizmowi. Na koniec możemy podziwiać część nazwaną przez zespół kuratorski „Wielogłosem”, prezentujący różnorodne zjawiska artystyczne ostatnich dekad. Marta Niemywska-Grynasz podkreśla, że wystawa pokazuje, jak wszystkie dziedziny twórczości łączą się, przeplatają i wzajemnie na siebie wpływają.

– Na przykładach realizacji architektonicznych, wzorniczych, obiektach ceramicznych, malarstwie czy tkaninie artystycznej, kuratorzy tej wystawy prowadzą widza przez różne formy kreacji, będące odpowiedzią na daną sytuację geopolityczną, gospodarczą, społeczną – opisuje projektantka.

Wystawa w Muzeum Narodowym w Krakowie została podzielona na trzy części

Wystawa w Muzeum Narodowym w Krakowie została podzielona na trzy części

Fot. Kacper Trzmiel. Źródło Muzeum Narodowe w Krakowie

Spojrzenie na współczesne projektowanie

W komentarzu do wystawy jej kuratorzy wskazali, że wybrane projekty ukazują m.in. poszukiwania odrębności i tożsamości w odwołaniu do historii czy lokalnych tradycji, dialog z naturą, jak również kontekst społeczny, w którym poszczególne projekty nie tylko są realizowane, ale przede wszystkim się rodzą.

– Nasza kultura materialna, a więc to, czym się otaczamy, jakich wyborów konsumenckich dokonujemy, jaki styl życia na tej bazie rozwijamy, jest wypadkową bardzo złożonej mozaiki czynników. W związku z tym odwiedzający krakowską wystawę mogą zarówno skupić się na analizie poszczególnych obiektów, jak i zobaczyć w makroskali ekspozycji, w jaki sposób prądy myślowe i trendy łączą się, tworząc krajobraz polskiej sceny kreatywnej – mówi Dawid Grynasz.

Marta Niemywska-Grynasz i Dawid Grynasz z Grynasz Studio

Marta Niemywska-Grynasz i Dawid Grynasz z Grynasz Studio

Fot. Mati Grzelak © Bizzarto

— Mamy poczucie, że przyjęta narracja i różnorodność zaprezentowanych obiektów pomaga odbiorcom w lepszym zrozumieniu tych zjawisk oraz ich wzajemnego oddziaływania na siebie — dodaje współtwórczyni Grynasz Studio.

Przeczytaj więcej o wystawie „Transformacje. Nowoczesność w III RP”.

(Post) modernistyczne inspiracje

Wśród tego zacnego grona znalazł się projekt Marty Niemywskiej-GrynaszDawida Grynasza. W aranżacji, której projekt przygotowała Magdalena Bujak, stanął fotel Bofii. Jak wskazuje nazwa mebla, fotel inspirowany jest twórczością architekta Ricardo Bofilla. Hiszpan był jednym z głównych reprezentantów postmodernizmu we współczesnej architekturze. W fotelu od Grynasz studio możemy jednak dostrzec inspiracje pochodzące zarówno z modernizmu, jak i postmodernizmu

– W naszych projektach często odwołujemy się do historii architektury i designu. Jest to dla nas naturalna ciągłość idei, a także forma czerpania z tożsamości projektowej. Oboje skończyliśmy liceum plastyczne i studia artystyczne. Dużo podróżujemy. Każdy z naszych projektów jest zarazem odpowiedzią na potrzeby zleceniodawcy, jak i zapisem tego, co nas fascynuje, zasila, inspiruje. W przypadku fotela Bofii sięgnęliśmy do twórczości hiszpańskiego architekta postmodernisty, Ricardo Bofilla. Charakterystyczna linia podłokietników i poduszek przywodzi na myśl detale budynków mistrza, a kolorystyka zaproponowanych przez nas tkanin nawiązuje do barw południa Hiszpanii – tłumaczy Dawid Grynasz.

Kolorystyka tapicerki nawiązuje do barw południa Hiszpanii

Kolorystyka tapicerki nawiązuje do barw południa Hiszpanii

© Bizzarto

Mebel o architektonicznej formie

Fotel zaprojektowany przez Grynasz Studio dla marki Bizzarto łączy geometryczną precyzję z miękkimi, opływowymi formami, tworząc bryłę o rzeźbiarskim charakterze. Jego masywna, cylindryczna podstawa i modułowa konstrukcja podłokietników przywołują na myśl monumentalne osiedla Bofilla, takie jak Les Espaces d'Abraxas czy Walden 7 – pełne powtarzalnych, rytmicznych form. Jednocześnie zaokrąglone kształty i tkanina o przyjemnej fakturze nadają mu przytulności, balansując surowość architektonicznych inspiracji. To fotel, który równie dobrze odnajdzie się w przestrzeni nowoczesnej, jak i eklektycznej, będąc wyrazistym punktem aranżacji.

Fotel Bofii pokazuje nasze podejście do pracy projektanta. Oprócz walorów estetycznych, łączy kwestie funkcjonalności, designu zrównoważonego oraz szeroko rozumianej dostępności – dodaje Dawid Grynasz.

Fotel Bofii łączy inspiracje zaczerpnięte zarówno z modernizmu, jak i postmodernizmu

Fotel Bofii łączy inspiracje zaczerpnięte zarówno z modernizmu, jak i postmodernizmu

© Bizzarto

Mebel wykonany jest z pełnym skupieniem na detalu, z wykorzystaniem najwyższej jakości materiałów. Minimalistyczna forma wymaga maksymalnej koncentracji rzemieślników. Efektem tej pracy jest fotel, który dzięki jakości wykonania może nam towarzyszyć przez wiele lat.

– Bardzo dużo uwagi poświęciliśmy ergonomii. Wysokość podłokietników oraz cofnięta podstawa zapewniają komfortowe użytkowanie fotela również osobom z ograniczeniami sprawności ruchowej czy w starszym wieku – podkreśla Marta Niemywska-Grynasz.

Mebel ten został doceniony również za granicą. Fotel Bofii otrzymał German Design Award 2025. Projektanci z Grynasz Studio otrzymali jeszcze jedną nagrodę w tym konkursie, tym razem za stolik kawowy Tondo. Ponadto, kolekcja mebli Bofii została niedawno poszerzona o kilka sof. 

Charakterystyczna linia podłokietników i poduszek przywodzi na myśl detale budynków Ricardo Bofilla

Charakterystyczna linia podłokietników i poduszek przywodzi na myśl detale budynków Ricardo Bofilla

© Bizzarto

Kochasz design? Sprawdź ciekawe projekty sztuki użytkowej!

Opracowanie: KATARZYNA SZOSTAK

Głos został już oddany

okno zamknie się za 10

E-DODATEK - Oprogramowanie, narzędzia dla architekta – trendy 2025
E-DODATEK - Oprogramowanie, narzędzia dla architekta – trendy 2025
DACHRYNNA - zintegrowany system dachowo-rynnowy 2w1
DACHRYNNA - zintegrowany system dachowo-rynnowy 2w1
Bestsellery
Szeroki wybór grzejników DIAMOND
Lustra na wymiar - niepowtarzalne wzory, oryginalne kształty i bogactwo kolorów
Stylowe wnętrza – wybierz grzejniki retro