Konkurs „Najlepszy Dyplom ARCHITEKTURA”
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Ceglany kościół w Rwandzie od polskiej pracowni 89°

29 kwietnia '20

Kościoły w Polsce to temat rzeka. Co roku budowane są nowe świątynie, a wokół nich niekiedy huczy od kontrowersji. Wierni (i „niewierni”) żywo dyskutują nad ich architekturą, lokalizacją, wykonaniem. W końcu kościół to nie tylko miejsce modlitwy, ale i organizacja zrzeszająca ludzi, w której tworzy się społeczność.

Na Facebooku można znaleźć prześmiewczą stronę „Kościoły, które udają kury”. Trochę to śmieszne, a trochę nie. Głównie dlatego, że pokazuje tendencję, w jakiej buduje się świątynie, przede wszystkim w Polsce. Wiadomo, że istotny jest kontekst miejsca, co m.in. pokazuje projekt pracowni 89°. Ich propozycja nawiązuje do architektury tradycyjnych domów mieszkańców Rwandy – kopuł wykonanych z lokalnie dostępnych materiałów. Jeśli tak jest, co w takim razie mówi o nas nasz kontekst miejsca?

Projekt kościoła w Rwandzie powstał na konkurs organizowany przez Young Architects Competition i znalazł się w jego finale. Mimo że nagrodę otrzymała inna pracownia, obok koncepcji studia 89° nie można przejść obojętnie.

Głównym celem architektów było stworzenie niewielkiej świątyni w wiosce Rukomo dla lokalnej społeczności. Mieszkańcy doświadczonego przez wojny kraju, tym bardziej potrzebowali miejsca, w którym mogą się spotkać, stworzyć wspólnotę. Architekci podzielili więc bryłę na dwie części: sacrumprofanum.

    

Rrzuty kościoła 

© 89 stopni

Pierwsza służy modlitwie. Można się do niej dostać jedynie przez specjalnie w tym celu stworzone korytarze. Druga jest przestrzenią spotkań, w której może toczyć się lokalne życie. Ma ona charakter ogólnodostępnego, półotwartego placu. Kaplica może przywodzić na myśl gigantyczny ul, w którym gromadzą się wszyscy wierni. W arkadach, które tworzy zadaszone półkole obiektu, można schronić się przed upałem.

Architekci z pracowni 89° zaplanowali budynek tak, by jego budowa była w pełni możliwa z dostępnych w Rwandzie materiałów, tradycyjnymi metodami. Głównym budulcem jest więc cegła. Kościół mógłby zostać wzniesiony rękami mieszkańców, co tylko przyczyniłoby się do zacieśnienia wspólnotowych więzi.

 


oprac.: Basia Hyjek

Głos został już oddany

BIENNALE YOUNG INTERIOR DESIGNERS

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE