Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty

Przedszkole z łąką na dachu. Projekt studentki Politechniki Śląskiej nagrodzony!

Dobrawa Bies
15 listopada '22

Anna Król z Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej została doceniona w międzynarodowym konkursie „ArchiDots Award for excellence in Architectural Design 2021-22”. Jej projekt semestralny „Hilly Kindergarten” — nietypowego przedszkola z łąką na dachu otrzymał I Nagrodę w kategorii sophomore.

ArchiDots Award for excellence in Architectural Design 2021-22” to międzynarodowy konkursem dla studentów architektury organizowany w Indiach. Celem konkursu było pokazanie potencjału oraz docenienie projektów semestralnych na arenie międzynarodowej, nie tylko rodzimych uczelniach. Ocena projektu zależała od trzech aspektów: koncepcji/inspiracji, przedstawienia graficznego/estetyki oraz rysunków technicznych.

Projekt „Hilly Kindergarten”, widok z lotu ptaka

projekt „Hilly Kindergarten”, widok z lotu ptaka

© Anna Król

I Nagroda dla studentki Politechniki Śląskiej

Wyniki ogłoszono w połowie października br., a nagrody przyznano w czterech kategoriach: pierwszy rok studiów, drugi rok studiów, junior i senior. Zgłoszone projekty ocieniało jury w składzie: Biswajit Sengupta (były członek Komitetu Rady Architektury IIT Kharagpur), Ritu Nangia (dyrektor Rudraa Associates MIT), Deben Moza (dyrektor wykonawczy, Knight Frank).

W kategorii drugi rok studiów (sophomore category) I Nagrodę w postaci 4 tys. rupii oraz publikacji na portalu ArchiDots otrzymała Anna Król z Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej. Jej projekt „Hilly Kindergarten” powstał pod kierunkiem dr. Jerzego Wojewódki w ramach przedmiotu „Architektura obiektów usług podstawowych” na czwartym semestrze studiów. Prowadzącym przedmiot był dr hab. Zbyszko Bujniewicz.

Dach przedszkola porasta łąka

dach przedszkola porasta łąka

© Anna Król

„przedszkole z górki”

Głównym założeniem nagrodzonej studentki było stworzenie miejsca przyjaznego dla wszystkich jego użytkowników — dzieci, mieszkańców, jak i przyjezdnych. Koncepcja zachowuje istniejącą na działce łąkę, dzięki czemu widok z okien okolicznych domów nie ulega dużej zmianie, a zyskuje atrakcyjną przestrzeń rekreacyjną.

Projekt „Hilly Kindergarten”, aksonometria

projekt „Hilly Kindergarten”, aksonometria

© Anna Król

Moje przedszkole łamie wizerunek typowej placówki dla dzieci, pokazując inne podejście do jego młodych użytkowników. Wnętrze budynku jest poprowadzone koncepcją „małego miasta dla małych ludzi”, jakimi są dzieci. Idąc za tym pomysłem, stworzyłam takie przestrzenie, jak mały amfiteatr i miejsca rekreacyjno-wypoczynkowe w przestrzeniach pomiędzy salami. Przewidziałam osobne pokoje tematyczne, dzięki czemu dziecko codziennie może wybrać swoją własną ścieżkę edukacji, a każdy dzień może być pełen nowych doświadczeń i nauki. Pozwala to również dzieciom na indywidualne podejmowanie decyzji — tłumaczy autorka.

Pokoje tematyczne zaprojektowane przez studentkę rozwijają: kreatywność, wrażliwość na przyrodę i sztukę, skupienie (wyciszenie) i aktywność fizyczną. Plac zabaw to zamknięta, częściowo zadaszona przestrzeń znajdująca się w wewnętrznej strukturze budynku. Przeszklony plac zabaw, tak samo, jak pozostałe sale doświetla przestrzenie komunikacji.

Projekt „Hilly Kindergarten”, rzut parteru

© Anna Król

ścieżka widokowa i łąka na dachu

Bryła budynku przedszkola jest pokryta ziemią i doświetlona bocznymi i górnymi przeszkleniami. Dzięki zastosowaniu buforów cieplnych od stron najbardziej nasłonecznionych wnętrza nie przegrzewają się latem, a zimą nie tracą ciepła. Natomiast duże, otwierane przeszklenia umieszczone po stronie północnej i południowej ułatwiają przewietrzanie. Autorka uwzględniła również energooszczędne rozwiązania.

Projekt „Hilly Kindergarten”, elewacja południowo-wschodnia

© Anna Król

Na dachu budynku rośnie łąka o zróżnicowanej powierzchni.

Motywuje to dzieci do aktywnego spędzonia czasu na świeżym powietrzu, a dorosłym daje okazję do obejrzenia swojej okolicy z całkiem innej perspektywy. Natomiast na kształt ścieżki wpływają konkretne widoki, pokazujące malowniczą okolicę przedszkola. Cały projekt wpisuje się w otoczenie i jest spójny z ideą traktowania dzieci indywidualnie i zapewniania im wszelkich potrzeb oraz poczucia bezpieczeństwa — podsumowuje Anna Król.

  

Dobrawa Bies

Głos został już oddany

Seria Austin – klamki do drzwi wewnątrzlokalowych
IC Project – narzędzie stworzone dla biura architektonicznego
Nowoczesne Biurowce – Trendy